Μιχαήλ Μαρμαρινός Facebook Twitter
Νοέμβριος 2021. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός φωτογραφίζεται για τη LifO στην Ελευσίνα.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Δεν με ενδιαφέρει το θέατρο ακριβώς, με συναρπάζει η θεατρικότητα των πραγμάτων»

0

Παρακολουθώ τη δουλειά του Μιχαήλ Μαρμαρινού από το 1994, όταν παρουσίασε το Camera degli Sposi του Γιώργου Βέλτσου στο υπόγειο του Ιλίσια-Στούντιο – με τις χοντρές τσιμεντένιες κολόνες και τις μυστήριες γωνίες. Αμέσως αισθάνθηκα ότι κάτι διαφορετικό συμβαίνει εδώ, κάτι που δεν έχει σχέση με τις παραστάσεις που συνήθως έβλεπα, μία άλλη πρόταση για το τι μπορεί να παρασταθεί (δυνάμει κάθε λογής κείμενο) – και πώς μπορεί να αποδοθεί στη σκηνή από τους ηθοποιούς. Θυμάμαι τη Φάρσα Καλντεγουέι του Μπότο Στράους, το Αλτουσέρ Ροκ και βέβαια τον αξέχαστο Ρομαντισμό, μια σύνθεση ετερόκλητων κειμενικών υλικών και μια ερμηνευτική κατάθεση σκηνοθέτη και ηθοποιών που έδινε άλλη διάσταση στα διαβάσματά του. O Mαρμαρινός εμπνεόταν από τις θεωρίες της  ψυχανάλυσης, του στρουκτουραλισμού, της αποδόμησης, ταίριαζε τα αποσπάσματα, διαχειριζόταν ελεύθερα τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου (με τρόπο που μαρτυρούσε την απόλυτη πίστη του στη διαρκή «επικαιρότητά» τους), πρόσθετε λόγο σημερινό, εξομολογητικό, ερωτηματικό, και σφήνες καθαρού συναισθήματος που ακύρωναν τον ναρκισσισμό της διανοητικής υπεροχής – τέτοια ήταν στον Ρομαντισμό η αναφορά στο ακρώνυμο ΡΡΔΡ, γράμματα που κεντιούνται στο μοναχικό σχήμα και σημαίνουν «Ρητορικοτέρα Ρημάτων, Δακρύων Ροή». Tότε που οι λέξεις τελειώνουν, τα δάκρυα κυλούν, αυτός ο διαρκής αγώνας με το ανείπωτο, και το ανέφικτο, ο ηθοποιός κι ο θεατής, μαζί και χώρια. Ο ίδιος λέει: «Καταλαβαίνω ότι ανέκαθεν με ενδιέφερε το ίδιο πράγμα, ακόμα και όταν δεν είχα όρους για να το περιγράψω… Θα τολμούσα να το συνοψίσω σε μια φράση: Δεν  με ενδιαφέρει το θέατρο ακριβώς, καθαυτό, με συναρπάζει η θεατρικότητα των πραγμάτων. Μέσα από αυτόν τον όρο, αυτήν τη διατύπωση, αποκαλύπτεται η δραματική δυνατότητα που ενέχει μια καθημερινή στιγμή, το Πραγματικό. Ένα ταπεινό γεγονός –που θα μπορούσε να είναι θέατρο, μια performance art, ένα εικαστικό συμβάν, μια σεκάνς κλεμμένη σε ντοκιμαντέρ– μπροστά στα μάτια μας. Η θεατρικότητα είναι η καθημερινότητα. Όπως επιμένει να λέει κάποιος, «δεν υπάρχει στιγμή στην καθημερινότητα που να μην είναι θέατρο, μόλις υπάρξει το κατάλληλο βλέμμα».

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός έχει πετύχει να προκαλεί σταθερά περιέργεια, να εκπλήσσει, να μην ξέρεις κάθε φορά τι να περιμένεις. Τον ξεχωρίζω και για κάτι ακόμα: ακόμα και όταν, για «χ» λόγους,  δεν μου αρέσει μια παράστασή του, πάντα μ’ ενδιαφέρει. Η διαλεκτική δυναμική είναι σταθερά ενεργή.

Το 1998 η Ομάδα Διπλούς Έρως, που είχε δημιουργήσει με την Αμαλία Μουτούση, έδωσε τη θέση της στο Theseum Ensemble με έδρα πλέον το θέατρο Θησείον. Εκεί θα αναδειχθεί «εισηγητής» του devised theater στη χώρα μας, του θέατρου της επινόησης, εξαιρετικό δείγμα του οποίου υπήρξε ο Εθνικός Ύμνος (2002). Εδώ η προσωπική μαρτυρία, η μικρή ιστορία του καθενός, εντάσσεται στο σκηνικό κείμενο σε μια προσπάθεια ουσιαστικής συνάντησης με τους θεατές, με των οποίων τη συμμετοχή ολοκληρώνεται η παράσταση – η παράσταση ως βιωματική σχέση περφόρμερ και θεατών τη στιγμή που συμβαίνει. «Επιστρέφω στο θέατρο ανοίγοντας μια ρωγμή που επιτρέπει στο πραγματικό (ως τυχαίο, ως φαινομενικά ασήμαντο) να εισβάλει με τέτοιον τρόπο που να ναρκοθετεί τη σύμβαση ή την αντίληψη, δημιουργώντας χώρο σε ένα ζητούμενο, μια νέα αθωότητα» λέει.

Ο Μαρμαρινός μίλησε πρώτος για τη σκηνοθεσία ως δραματουργία, «τη δυνατότητα δηλαδή μιας πρωτότυπης γραφής που γεννιέται κατευθείαν μέσα από αυτό το “μηχάνημα” που λέγεται θέατρο και τη διαδικασία του. Που σου επιτρέπει, σχεδόν σαν δραματουργός, να μιλήσεις με όρους δράματος για ό,τι σε απασχολεί ή σε πονάει και θάλλει μέσα σου. Κάτι που με ενδιαφέρει πολύ, ξεκάθαρα πολύ, είναι που μπορεί αυτό το “μηχάνημα” να αφήνει πίσω του κείμενο – που να επιμένει, και να παραμένει ζωντανό στις απαιτήσεις του ποιητικού. Να μπορεί, πολύ απλά, να αφήνει πίσω του λογοτεχνία».

Μιχαήλ Μαρμαρινός Facebook Twitter
Ζήρεια, Ιούλιος 2021. «Ιχνευταί» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού. Φωτ.: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης

Μετά την επιτυχία του Εθνικού Ύμνου (2002-2006) πολλά άλλαξαν. «Όταν σου συμβεί μια επιτυχία, τα επόμενα βήματά σου είναι δύσκολο να είναι αθώα, να είναι ξανά κάπως αγνά ή σε λευκό φόντο» είχε πει κάποια χρόνια πριν. Προφανώς είναι δύσκολο να διαχειριστείς τις προσδοκίες ενός κοινού που ξαφνικά σε «αναγνωρίζει», όταν δεν γνωρίζει τίποτα από όσα έκανες στο παρελθόν. Επιπλέον οι συνεργασίες με θέατρα και οργανισμούς του εξωτερικού μετατόπισαν τις προτεραιότητές του. Από το 2010 ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σταμάτησε να σκηνοθετεί στο Θησείον – μέχρι πέρσι που επανήλθε με την παράσταση Κομμώτριες/Μεταπολίτευση. Μεσολάβησε η δεκαετία παραστάσεων στο Φεστιβάλ Αθηνών, στη Στέγη, στο Εθνικό Θέατρο, στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κ.ά.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η εμπειρία του flâneur συνεχίζεται, δεν σταματά. (Εκκρεμεί άμεσα μια πρεμιέρα στο Βερολίνο και το Μόναχο). Το Θησείον συνιστά πάντα μια επιστροφή, έναν αδιατύπωτο νόστο, ένα θέατρο για τις τέχνες, έναν χώρο επώασης των ιδεών, έναν χώρος μυστικό, κλειστό, σε αντιδιαστολή με μεγάλα θέατρα στα οποία έχει τύχει να δουλέψω. Για μένα συνιστά μια μονάδα μέτρησης για την αισθητική. Το Θησείον γεννήθηκε και συνεχίζει να είναι ο εργαστηριακός χώρος των ιδεών, των αναγκών μιας ιδιότυπης γλώσσας. Εκεί συνειδητοποιείς πιο καθαρά τι σε ενδιαφέρει, παρέχει αυτή την αισθητική θαλπωρή που επιτρέπει να πειραματίζεσαι, να δοκιμάζεις και να συνειδητοποιείς. Σ’ αυτό και μ’ αυτό να μπορείς να βγεις στις μεγάλες κλίμακες με την ασφάλεια μιας διαπιστευμένης αλήθειας».

Σε δύο από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις του αυτής της περιόδου, στο Πεθαίνω σαν χώρα (Φεστιβάλ Αθηνών, 2007) και στο Insenso (Φεστιβάλ Αθηνών, 2012) του Δημήτρη Δημητριάδη, πραγματεύτηκε με αξιοπρόσεκτο αποτέλεσμα δύο κρίσιμες έννοιες που τον/μας απασχολούν σταθερά: τον χορό ως συλλογικό σώμα και τον χώρο ως ταυτοτικό στοιχείο της παραστατικής πράξης. Αλλά και στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου οι παραστάσεις του της τελευταίας δεκαετίας αποτελούν προτάσεις ερμηνείας: Ηρακλής Μαινόμενος (Φεστιβάλ Επιδαύρου, 2011), Νοh-Nέκυια (Φεστιβάλ Επιδαύρου, 2015) σε συνεργασία με το ιαπωνικό Θέατρο Νο, Λυσιστράτη (2016) και, βέβαια, οι φετινοί Ιχνευτές – για μένα η καλύτερη παράσταση της σεζόν 2020-21.  

Μιχαήλ Μαρμαρινός Facebook Twitter
«Όταν σου συμβεί μια επιτυχία, τα επόμενα βήματά σου είναι δύσκολο να είναι αθώα, να είναι ξανά κάπως αγνά ή σε λευκό φόντο» είχε πει κάποια χρόνια πριν.

«Το σύγχρονο θέατρο, ο σύγχρονος χορός, η σύγχρονη τέχνη γενικότερα, με ελέησε να αντιληφθώ κάτι ιδιαίτερα κομβικό και αποκαλυπτικό για το αρχαίο δράμα, την έννοια του Χορού – για μένα είναι μια σύγχρονη δομή παραγωγής  έργων και νοήματος. Από τον Χορό –κάτι που εμφαίνεται θεαματικά μόνο στην ελληνική γλώσσα– εκπορεύονται και η χορωδία και ο χορός (dance) ως πράξη, ως αυτόνομη τέχνη. Ως εκ τούτου, είναι φυσικό να ελκύομαι από εκείνα τα έργα αρχαίου δράματος που είναι, φανερά και δεδηλωμένα, χορικά έργα. Ένα τέτοιο είναι οι Ιχνευτές» εξηγεί. «Το αρχαίο δράμα είναι επίσης η μήτρα της αφηγηματικότητας. Κουβαλάει άλλωστε μέσα του μιαν εννοιολογία, τον Άγγελο, αυτόν που έρχεται και αφηγείται ένα γεγονός, ένα συμβάν. Ουσιαστικά, ο αγγελιαφόρος είναι ο ορισμός του σύγχρονου ηθοποιού.

711
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέτει όμως και αλλά ζητήματα το αρχαίο δράμα, σε σχέση με το ανοιχτό τοπίο, τον τόπο, την πόλη, την Πολιτεία, το πολιτειακό, τη θρησκεία και τη φιλοσοφία. Δεν υπάρχει κάτι που να εκφεύγει του αρχαίου δράματος. Μου φαίνεται ανεξάντλητο και με ταράζει σε σκηνικούς συνειρμούς. Παραμένει πρόκληση ο τρόπος του να προσεγγίζει κάτι που μοιάζει εσώκλειστο, μεταφυσικό και ερμητικό, που μπορεί να ανοίγει με μια νυστεριά την αντίληψη του θεατή, να βυθίζεται μέσα του ταράζοντάς τον συγκινησιακά και γνωσιολογικά. Όταν μιλώ βέβαια για το αρχαίο δράμα, δεν μιλώ μόνο για τα δραματικά κείμενα που σώζονται, αλλά και για πολλά άλλα κείμενα της αρχαίας γραμματείας, λ.χ. τα έπη. Κάπως έτσι είχε γίνει παλαιότερα με την παράσταση της Νέκυια, με το θέατρο No».

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός έχει πετύχει να προκαλεί σταθερά περιέργεια, να εκπλήσσει, να μην ξέρεις κάθε φορά τι να περιμένεις. Τον ξεχωρίζω και για κάτι ακόμα: ακόμα και όταν, για «χ» λόγους,  δεν μου αρέσει μια παράστασή του, πάντα μ’ ενδιαφέρει. Η διαλεκτική δυναμική είναι σταθερά ενεργή.

Για το δύσκολο στοίχημα που ελπίζουμε να κερδίσει, την Ελευσίνα-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023, για την ώρα μετράει τα λόγια του: «Ο πολιτισμός μπορεί να βοηθήσει, να παρέμβει, να συμβάλει στη μετάταξη μιας πόλης προς το επόμενο βήμα της, προς μία βιώσιμη ανάπτυξή  της υλικής και της άυλης οικονομίας της με τη βοήθεια της τέχνης, της έρευνας και του πολιτισμού. Το όλο σκεπτικό και η συνολική απόπειρα θα τολμούσα να πω ότι χαρακτηρίζεται από τον όρο “κοινωνική γλυπτική”. Είναι ο τρόπος που μια προσπάθεια γίνεται ύλη απτή ή ύλη με τη μορφή της εμπειρίας. Και τα δυο ισχύουν. Είναι ζητούμενο επίσης τι μπορεί να αφήσει αυτή η προσπάθεια για την πόλη ως παρακαταθήκη, σε επίπεδο δομών και υποδομών, πολιτιστικών και μη, που θα την προσδιορίζουν ως μια μοναδικότητα. Που θα πρέπει μόνον αν πας σε αυτήν τη μυθική πόλη να μπορείς το συναντήσεις. Αυτό είναι η Ελευσίνα».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Χαρούλα Αλεξίου

«Δεν θέλω τίποτε άλλο από το να υπάρχω απλώς»

Ελένη Καραΐνδρου

«Σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο φρόντιζα να επιβάλλομαι με τη δουλειά μου»

Νίκος Σταμπολίδης

«Χωρίς την επιστημονική λεπτομέρεια δεν μπορείς να πας πουθενά»

Ευριπίδης Λασκαρίδης

«Η ρευστότητα του φύλου των χαρακτήρων μου συμβαίνει χωρίς να τη σκέφτομαι»

Γιάννης Νιάρρος

«Αναγνωρίζω τον ανταγωνισμό του ανδρικού φύλου, του άντρα κόκορα»

Σοφία Κόκκαλη

«Μου αρέσει η ισορροπία μεταξύ σινεμά και θεάτρου, δεν θα ήθελα να αλλάξει ποτέ»

Μιχαήλ Μαρμαρινός

«Δεν με ενδιαφέρει το θέατρο ακριβώς, με συναρπάζει η θεατρικότητα των πραγμάτων»

Μαρίνα Σάττι

«Με αυτή την εποχή, που η πληροφορία ταξιδεύει τόσο γρήγορα, δεν πολυταυτίζομαι»

Λουκία Αλαβάνου

«Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η Ελευσίνα είναι ανεξήγητη, γοητευτική, ένα ζωντανό μνημείο που χρειάζεται ανάδειξη»

Αθήνα / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η Ελευσίνα είναι ανεξήγητη, γοητευτική, ένα ζωντανό μνημείο που χρειάζεται ανάδειξη»

Στην πρώτη του συνέντευξη από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της διοργάνωσης «Ελευσίνα 2021 - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021», ο Μιχαήλ Μαρμαρινός εξηγεί σε ποιους άξονες θα κινηθεί για να σώσει την κατάσταση και ποιον ρόλο θα διαδραματίσει πιθανά ο Γιώργος Λούκος.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
«Κομμώτριες / Μεταπολίτευση» του Μ. Μαρμαρινού: Ωδή σε μια εποχή ανεξήγητη, ζοφερή και αστεία

Θέατρο / «Κομμώτριες / Μεταπολίτευση» του Μ. Μαρμαρινού: Ωδή σε μια εποχή ανεξήγητη, ζοφερή και αστεία

Η παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού που παρουσιάζεται για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Θησείον διερευνά την ταυτότητά μας είκοσι χρόνια μετά τον «Εθνικό Ύμνο», μέσα από σκηνές σπαρακτικές και κωμικοτραγικές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρης Φραγκούλης

Θέατρο / Ο Χάρης Φραγκούλης λίγο πριν από την πρεμιέρα της «Αντιγόνης» (που θα συζητηθεί πολύ)

Η Αργυρώ Μποζώνη συνομιλεί με τον εξαίρετο ηθοποιό, ο οποίος μεγαλώνοντας, εκτός από κάτι το αδάμαστο αποκτά και κάτι «παλιό»: μια αδιαπραγμάτευτη πίστη στην τέχνη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκος Καραθάνος: «Με όλα αυτά, που είναι ζωή, γελάς»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Με όλα αυτά, που είναι ζωή, γελάς»

Τι είναι για αυτόν ο Προμηθέας; Γιατί επιστρέφει στον ακατέργαστο κόσμο της παιδικής ηλικίας για να αφηγηθεί τον μύθο του θεού που έκλεψε τη φωτιά και την έδωσε στους ανθρώπους; Μία συνέντευξη με τον αγαπημένο σκηνοθέτη λίγο πριν από την πρεμιέρα του «Προμηθέα» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ