Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη; Facebook Twitter
«Πώς, άραγε, μπορείς να παίξεις στη σκηνή μια μάνα που ανακαλύπτει το πτώμα του παιδιού της;» Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

0

Είναι βεβαίως η ομηρική βασίλισσα της Τροίας, η σύζυγος του Πριάμου, είναι επίσης η κεντρική ηρωίδα της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη. Είναι όμως ταυτόχρονα μια σημερινή γυναίκα, μια ηθοποιός ονόματι Νάντια («Ελπίδα» στα ρωσικά), η οποία αφενός έχει ξεκινήσει πρόβες για να αναμετρηθεί με έναν δύσκολο ρόλο, αυτόν της πρωταγωνίστριας στην εν λόγω τραγωδία, αφετέρου βιώνει μια άλλη τραγωδία, προσωπική, όταν μαθαίνει ότι κακομεταχειρίζονται το αυτιστικό παιδί της στο ίδρυμα που το φιλοξενεί και ξεκινά έναν αγώνα για να αποκαλυφθεί η αλήθεια και να τιμωρηθούν οι ένοχοι.

Πώς προέκυψε αυτός ο συσχετισμός της Νάντιας με τη μυθική Εκάβη; Ο Τιάγκο Ροντρίγκες  βρισκόταν, καθώς λέει, στην Ελβετία όταν ξέσπασε ένα σκάνδαλο που αφορούσε την κακοποίηση αυτιστικών παιδιών σε κρατικά ιδρύματα, συνέβη μάλιστα μία από τις ηθοποιούς με την συνεργαζόταν να έχει επίσης ένα αυτιστικό παιδί.

«Η οργή γίνεται θλίψη και μετά δίψα για εκδίκηση. Υπάρχει μεν μια συζήτηση περί δικαιοσύνης μεταξύ της Εκάβης και του Αγαμέμνονα, αλλά ο Ευριπίδης παίρνει πολύ φανερά το μέρος της».

Άρχισε τότε να σκέφτεται πώς μπορεί να συνδυάσει αυτή την αληθινή ιστορία με μια αρχαία ελληνική τραγωδία και πιο κατάλληλη του φάνηκε η Εκάβη, μία από τις πιο δύσκολες αλλά και πιο ενδιαφέρουσες «διδασκαλίες» ενός θεατρικού είδους το οποίο λατρεύει κυριολεκτικά γιατί «είναι γεμάτο νοήματα διαχρονικά και σε κεντρίζει να δεις τον κόσμο με άλλα μάτια». Εδώ βλέπουμε την αιχμάλωτη, πλέον, βασίλισσα που τόσα κακά την έχουν βρει να κάνει τη θλίψη της οργή όταν μαθαίνει ότι αφενός ο γιος της Πολύδωρος δολοφονήθηκε από τον βασιλιά της Θράκης, όπου είχε καταφύγει, ότι η κόρη της Πολυξένη πρόκειται να θυσιαστεί στον τάφο του Αχιλλέα ως άλλη Ιφιγένεια αφετέρου – ήταν από τα λίγα παιδιά που της είχαν απομείνει.

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη; Facebook Twitter
«Μέσα από το έργο αυτό θέλω να μιλήσω για την ανάγκη προστασίας των πιο ευάλωτων από μας, είτε είναι ασθενείς, είτε παιδιά, είτε ανήμποροι, είτε ηλικιωμένοι, είτε στιγματισμένοι και κατατρεγμένοι». Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

«Η οργή γίνεται θλίψη και μετά, δίψα για εκδίκηση. Υπάρχει μεν μια συζήτηση περί δικαιοσύνης μεταξύ της Εκάβης και του Αγαμέμνονα, αλλά ο Ευριπίδης παίρνει πολύ φανερά το μέρος της. Αυτό είναι πολύ σπάνιο στην ελληνική τραγωδία, να αντιλαμβάνεσαι εύκολα με ποιον ήρωα συμφωνεί περισσότερο ο συγγραφέας», θα πει.

Η Εκάβη είναι μια τραγωδία που την έχει λέει δουλέψει πολύ με τους ηθοποιούς του, καθώς τη θεωρεί από τις δυσκολότερες ερμηνευτικά, μια και σχετίζεται με τον θυμό, τον πόνο, την απόγνωση: «Πώς, άραγε, μπορείς να παίξεις στη σκηνή μια μάνα που ανακαλύπτει το πτώμα του παιδιού της;» διερωτάται.

Γιατί, όμως, αυτός ο αντιθετικός τίτλος; «Ένας βασικός λόγος που επέλεξα τον τίτλο “Εκάβη, όχι Εκάβη” ήταν επειδή δεν ήθελα να παραπλανήσω το κοινό της Επιδαύρου. Διότι είναι μεν η Εκάβη του Ευριπίδη αλλά ταυτόχρονα δεν είναι, «μοιράζεται» τον ρόλο και τη σκηνή με τη Νάντια. Ο Ευριπίδης είναι επίσης εκεί, αλλά ταυτόχρονα δεν είναι. Υπάρχουν κομμάτια της ελληνικής τραγωδίας, της Εκάβης, του Ευριπίδη, αλλά όχι στην πλήρη μορφή τους. Μου αρέσει να ισορροπώ σε αυτήν τη λεπτή γραμμή, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο στο θέατρο! Ο ίδιος ο Ευριπίδης υπήρξε επίσης αρκετά καινοτόμος συγκριτικά με τους άλλους δύο μεγάλους κλασικούς, τον Σοφοκλή και τον Αισχύλο.

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη; Facebook Twitter
Υπόψη ότι ο Ροντρίγκεζ, όπως άλλωστε το συνηθίζει, πρώτα καταπιάστηκε με το σκηνικό και τα κοστούμια και μετά άρχισε να γράφει το έργο, τη συγγραφή του οποίου συνέχισε στη διάρκεια των προβών, συμβουλευόμενος συχνά και τους ηθοποιούς του – δεν νιώθει καθόλου «αυθεντία». Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Ένα ενδιαφέρον σκηνοθετικό εύρημα είναι το υπερμέγεθες ομοίωμα σκύλου που κυριαρχεί στη σκηνή. Τι συμβολίζει άραγε; Πρόκειται, λέει, για ένα πανέμορφο ομοίωμα φτιαγμένο στο ατελιέ της Comédie-Française: «Πηγή έμπνευσης ήταν ένα ρωμαϊκό αγαλματίδιο που θεωρείται ότι απεικονίζει τον Περτίκα, τον σκύλο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ανήκε σε μια εξαφανισμένη πλέον ράτσα αρχαιοελληνικού κυνηγετικού σκύλου που συγγενεύει με τον μολοσσό – ο δικός μας σκύλος είναι θηλυκός και παραπέμπει τόσο στο κατεξοχήν αρχέτυπο της πίστης και της αφοσίωσης όσο και στη μεταμόρφωση της Εκάβης/Νάντιας σε “λυσσασμένο” σκύλο-εκδικητή προς το τέλος του έργου. Παραπέμπει επίσης στο αυτιστικό παιδί που δεν βλέπουμε ποτέ στη σκηνή και το οποίο έχει εμμονή με τον Σκούμπι Ντου, ένα τηλεοπτικό καρτούν με σκυλιά».

Υπόψη ότι ο Ροντρίγκες, όπως άλλωστε το συνηθίζει, πρώτα καταπιάστηκε με το σκηνικό και τα κοστούμια και μετά άρχισε να γράφει το έργο, τη συγγραφή του οποίου συνέχισε στη διάρκεια των προβών, συμβουλευόμενος συχνά και τους ηθοποιούς του – δεν νιώθει καθόλου «αυθεντία».  

«Μέσα από το έργο αυτό θέλω να μιλήσω για την ανάγκη προστασίας των πιο ευάλωτων από μας, είτε είναι ασθενείς, είτε παιδιά, είτε ανήμποροι, είτε ηλικιωμένοι, είτε στιγματισμένοι και κατατρεγμένοι, για την έννοια της δικαιοσύνης αλλά και για το πώς η λογοτεχνία και το θέατρο μπορούν να επιδράσουν καταλυτικά πάνω μας, παρακινώντας μας να διεκδικήσουμε το δίκιο μας», μου έλεγε σε συνέντευξη που κάναμε λίγο καιρό πριν για την Εκάβη του – και αυτό το δίκιο είναι πανανθρώπινο.

Ο ίδιος ο Ευριπίδης είναι ο αγαπημένος του κλασικός γιατί «μέσα από το έργο του θέτει τα θεμέλια του διεθνούς δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σε αυτή την τραγωδία αξιώνει τον σεβασμό των αιχμαλώτων πολέμου, τον σεβασμό του θεσμού της φιλοξενίας επίσης – η παραβίαση αυτών των αξιών και η καταστρατήγηση κάθε έννοιας δικαίου είναι που κάνει την πρώην βασίλισσα και νυν σκλάβα να καταφύγει εν τέλει στην αυτοδικία, όπως συμβαίνει και με τη Νάντια, το σύγχρονο alter ego της. Εξάλλου, τα όρια μεταξύ δικαιοσύνης και αυτοδικίας τον είχαν απασχολήσει και στην προηγούμενη δουλειά του που είδαμε στη Στέγη, την Καταρίνα.

«Η δικαιοσύνη, είτε ηθική, είτε κοινωνική, είτε πολιτική, ήταν ανέκαθεν και παραμένει το μεγαλύτερο ζητούμενο», υπογραμμίζει.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Hecuba not Hecuba»: Μια σύγχρονη Εκάβη στην Επίδαυρο

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Hecuba not Hecuba»: Μια σύγχρονη Εκάβη στην Επίδαυρο

Ο Πορτογάλος Τιάγκο Ροντρίγκες, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν και λάτρης της αρχαίας τραγωδίας, ανεβάζει με την Comédie-Française για πρώτη φορά δουλειά του στην Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο» να σκοτώνεις φασίστες

Θέατρο / Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο να σκοτώνεις φασίστες» στο θέατρο

Με αφορμή το βαθιά πολιτικό, ρηξικέλευθο όσο και «προκλητικό» ήδη από τον τίτλο του έργο που ανεβάζει στη Στέγη (4-8/12), ο κορυφαίος Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής από το 2021 του Φεστιβάλ της Αβινιόν μιλά για τη σύγχρονη φασιστική απειλή και τη δέουσα «απάντηση» τόσο του δημοκρατικού τόξου όσο και της τέχνης σε αυτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ