«Spring Forward»: Η μεγάλη γιορτή του σύγχρονου χορού έρχεται στην Ελευσίνα

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
AinaAlegre FANDANGO. ©Christophe Raynaud de Lage
0

Το Spring Forward, η μεγάλη γιορτή του σύγχρονου χορού, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Ελευσίνα, παρουσιάζοντας μια πλούσια επετειακή έκδοση 10 χρόνων με δωρεάν είσοδο.

Από την Πέμπτη 28 Απριλίου έως την Κυριακή 1 Μαΐου, η πόλη της Ελευσίνας, σε διοργάνωση του οργανισμού 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, του DAN.C.CE UNITIVA και του μεγαλύτερου δικτύου σύγχρονου χορού Aerowaves, θα αποτελέσει το διεθνές κέντρο του σύγχρονου χορού, φιλοξενώντας 25 παραστάσεις σε μοναδικούς χώρους της πόλης με τη συμμετοχή περισσότερων από 100 χορογράφων και χορευτών από την Ευρώπη και την Ασία, προσελκύοντας το ενδιαφέρον περισσότερων από 150 επαγγελματιών του χώρου, αλλά και των λάτρεων της σύγχρονης δημιουργίας.

«Η κίνηση είναι η θεόρατη ένδειξη ότι είμαστε ζωντανοί. Ο χορός είναι η έντεχνη χαρά αυτού, η απόδειξη και η ανακούφισή μας. Ο άνθρωπος, ως απότοκος ενός δημιουργού, δεν αρκείται στις αποδείξεις, θέλει διαρκώς να επαναπροσδιορίζει αυτό το θαύμα δημιουργώντας κινούμενος. Κινούμενος μπορεί και αντιλαμβάνεται το θαύμα στο κορμί του. Γιατί εκεί αντιλαμβάνεται α) τη σημασία της υπάρξεώς του, β) τη σημασία του ότι δεν είναι μόνος, τη σημασία της συνύπαρξης άλλων. Ο χορός είναι η τέχνη που εορτάζει διαρκώς αυτές τις διαπιστώσεις.

Η Ελευσίνα είναι μια πόλη που προικίστηκε με έναν εντυπωσιακό αριθμό ενεργών εθνοτοπικών συλλόγων – δηλαδή ομάδες ανθρώπων που φέρουν και μεταφέρουν το αρχέγονο στοιχείo, συνυπάρχοντας σε έναν τόπο, ενώ προέρχονται από κάπου αλλού, διακριτοί όσο και αόρατοι και που χορεύουν για να συναντήσουν εμάς, τους υπόλοιπους, και για να αισθανθούν βαθιά την ταυτότητά τους. Μόνον έτσι μοιράζονται αυτό που μόνο εκείνοι κατέχουν. Συχνά, δε, χορεύοντας τραγουδούν, δίνοντας ποίηση και σημασία στις εσωτερικές κραυγές του σώματος, καθώς αυτό κινείται στον ρυθμό και στον χρόνο» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Μιχαήλ Μαρμαρινός. 

Η κίνηση είναι η θεόρατη ένδειξη ότι είμαστε ζωντανοί. Ο χορός είναι η έντεχνη χαρά αυτού, η απόδειξη και η ανακούφισή μας. Ο άνθρωπος, ως απότοκος ενός δημιουργού, δεν αρκείται στις αποδείξεις, θέλει διαρκώς να επαναπροσδιορίζει αυτό το θαύμα δημιουργώντας κινούμενος. Κινούμενος μπορεί και αντιλαμβάνεται το θαύμα στο κορμί του.

Παράλληλα με τη σημαντική αυτή διοργάνωση, στην Ελευσίνα έχει ξεκινήσει ήδη ένα πρόγραμμα που λέγεται Ακαδημία Χορογραφίας. Είναι μια δράση παρακαταθήκης ως πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, που επιδιώκεται να μείνει στην Ελευσίνα, καθιστώντας τη μια κρυφή εστία που προσφέρει (όπως παλιά, κάποτε) κάτι που μόνο αν κάνεις τον ελάχιστο κόπο να βρεθείς εκεί μπορεί να σου προσφερθεί. Είναι ο μόνος τόπος αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα όπου μπορεί ένας νέος να εντρυφήσει στα σύγχρονα μυστήρια της τέχνης της χορογραφίας.  

«Η πόλη της Ελευσίνας έχει και μια άτυπη στρατιά μικρών παιδιών που τρέχουν, χορεύουν και μαθαίνουν την τέχνη του χορού. Φανταστείτε αυτά τα υπέροχα κυτταράκια να κινούνται χορεύοντας μέσα απ’ τις οδούς της πόλης –σαν αρτηρίες ζωής και οξυγόνου– πηγαίνοντας κάπου! Οραματίζομαι, πραγματικά, μια στιγμή, έστω μια στιγμή στην Ελευσίνα όπου όλοι, όλοι οι άνθρωποί της να βρίσκονται, ας πούμε, μπροστά από τη θάλασσα, κρατημένοι από τα χέρια, κινούμενοι σαν σε έναν κύκλιο χορό ενός ρυθμού που βγαίνει από τα σπλάχνα αυτής της πόλης. Ενός ρυθμού που είναι ικανός να κινήσει και να συγκινήσει –να ξεκουνήσει– όλους μας! Κι αυτό που λέμε έχει πιθανότητες ακόμα και να συμβεί. Γιατί έτσι είναι η Ελευσίνα.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Η επετειακή διοργάνωση θα ρίξει αυλαία την 1η Μαΐου στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας με μια εντυπωσιακή παράσταση, το "Gran Bolero", σε μια νέα εκδοχή για 12 χορευτές και με τη συμμετοχή ντόπιων ερασιτεχνών χορευτών.

Αυτό είναι το νόημα, άλλωστε, του μυστικού προγράμματος μια πολιτιστικής πρωτεύουσας, να δημιουργεί δομές και υποδομές που διακηρύσσουν έμπρακτα, μέσα από τη δραστηριότητα και τη λειτουργία τους, τη μοναδικότητα της πόλης ως δυνατότητα, κάτι που μόνον εκεί μπορείς να συναντήσεις. Συνεορτάζοντας αυτή την τακτική, που ξεκινά από την Πολιτιστική Πρωτεύουσα ως πρωτοβουλία και σχεδιάζεται να συνεχίσει για πολύ και μετά το τέλος της και να παραδοθεί στα χέρια της πόλης, λαμβάνει χώρα στην Ελευσίνα αυτό το διεθνές (σχεδόν παγκόσμιο) φεστιβάλ νέων χορογράφων, το Spring Forward, που τυχαίνει να εορτάζει και τα απαστράπτοντα 10 χρόνια της διεθνούς παρουσίας του και της μοναδικής προσφοράς του στην τέχνη του χορού και της χορογραφίας. Μια διεθνής συνάντηση ανθρώπων και δημιουργών από την Ευρώπη, από την Ασία, που μετατρέπουν την πόλη σε αυτό που θα θέλαμε να είναι: σημείο δημιουργίας και ανταλλαγής, όπου ανεβοκατεβαίνουν και κυκλοφορούν βάθη και χρώματα. Ένα σημείο / κέντρο διεθνούς ενδιαφέροντος για τον χορό αυτήν τη φορά, κάτι σαν Καλλίχορον Φρέαρ» τονίζει ο κ. Μαρμαρινός.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Hole In Space. Φωτο: Sebastian Lehner

Η φετινή διοργάνωση του Spring Forward πραγματοποιείται στην Ελευσίνα, στο πλαίσιο του Moving Europe, ενός προγράμματος της 2023 ΕΛΕVΣΙΣ που επικεντρώνεται στους νέους και τον χορό, έχοντας ως κύριους στόχους τη δημιουργία ενός διαλόγου ανάμεσα σε Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, την ενεργό στήριξη νέων και ανερχόμενων χορογράφων και την καλλιέργεια ενός νέου κοινού για τον χορό στην πόλη πέρα από τα όρια του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.

Το Spring Forward είναι μια διασυνοριακή γιορτή του χορού, που φιλοξενείται από το 2011 κάθε χρόνο σε διαφορετική πόλη της Ευρώπης. Τη διοργάνωση υπογράφει το Aerowaves, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό δίκτυο σύγχρονου χορού, που φέτος γιορτάζει τα 25 του χρόνια. Στόχος του Spring Forward είναι η ανάδειξη της νέας γενιάς χορευτών και χορογράφων από όλη την Ευρώπη και η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού δικτύου σύγχρονου χορού, με τη συμμετοχή χορογράφων, χορευτών ανερχόμενων και επαγγελματιών, κριτικών, καλλιτεχνών και λάτρεων του σύγχρονου χορού. Αξίζει να σημειωθεί πως σε προηγούμενες διοργανώσεις του Spring Forward έργα τους έχουν παρουσιάσει μερικοί από τους πιο σημαντικούς Έλληνες χορογράφους: η Πατρίσια Απέργη, η Αναστασία Βαλσαμάκη, η Ίρις Καραγιάν, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, η Σοφία Μαυραγάνη, ο Άρης Παπαδόπουλος, ο Χρήστος Παπαδόπουλος και η Μάρθα Πασακοπούλου.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Sigrid Stigsdatter ColdHawaii Dansateliers AnnavanKooij.

«Επιτέλους! Μετά από δύο χρόνια καραντίνας στα στούντιό τους, χορευτές από όλη την Ευρώπη κάνουν ένα άλμα μπροστά στην ελληνική άνοιξη. Κορυφαίος στην ομάδα είναι ο Ισπανός σταρ του προ πανδημίας Aerowaves, Jesus Rubio Gamo, και οι δεκάδες χορευτές του στο περίφημο «Gran Bolero» τους, που αποδεικνύουν πολύ πειστικά ότι o σπουδαίος Ravel μπορεί να πάρει μια τελείως διαφορετική έκταση. Ο προκλητικός και συνεχής κύκλος τους στο αμφιθέατρο αφηγείται χαρούμενες ιστορίες ατομικού και συλλογικού θριάμβου επί των αντιξοοτήτων, φέρνοντας μια κορύφωση στο φεστιβάλ που απογυμνώνει την ανθρωπότητα στη θεμελιώδη της αισιοδοξία» λέει ο διευθυντής του Aerowaves, John Ashford. 

«Αυτή θα είναι η 25η παράσταση σε τέσσερις ημέρες, μια ιλιγγιώδης παρέλαση που φέρνει στις ειδικά διαμορφωμένες σκηνές της Ελευσίνας εκατό χορευτές από δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες και ειδικούς καλεσμένους από προγράμματα ανταλλαγής με την Ιαπωνία, τη Νότιο Κορέα και την Ταϊβάν. Αυτές οι 25 παραστάσεις σηματοδοτούν τα 25 χρόνια που πρώτο το Aerowaves ανακαλύπτει νέα χορογραφικά ταλέντα· παλαιότερα τον Κωνσταντίνο Ρήγο, την Πατρίσια Απέργη και τον Χρήστο Παπαδόπουλο. Ποια 25 μυστήρια όμως θα φέρουν οι νεοφερμένοι στην Ελευσίνα; Χορευτικές πληγές από τον Μεσαίωνα, ο τελευταίος βόρειος λευκός ρινόκερος, η ευχαρίστηση να κατεβαίνεις από ένα άλογο όταν κινείται με πλήρη ταχύτητα, μια ισχυρή υπενθύμιση του γιατί οι ζωές των μαύρων έχουν σημασία, σιωπηλή house μουσική μέσα από καλειδοσκόπιο και περισυλλογή για το τέλος της φύσης. Τίποτα, εν ολίγοις, δεν περιλαμβάνει το Spring Forward, που να περιμένει κανείς από τον χορό».

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
CieVivons N21. ©Mark Maborough

Με σύνθημα «Ετοιμαστείτε να (+)κινηθείτε» το πρόγραμμα του Spring Forward περιλαμβάνει 24 παραστάσεις χορού που θα μας ταξιδέψουν σε 16 χώρες (Ιαπωνία, Ταϊβάν και Κορέα, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Τσεχία, Ολλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Ελβετία, Ισπανία, Ελλάδα, Αρμενία, Ρουμανία, Ουγγαρία), μετατρέποντας την Ελευσίνα σε τόπο μιας σπουδαίας διεθνούς συνάντησης και ανταλλαγής ανάμεσα στους Ελευσίνιους, τους επισκέπτες της πόλης, καθώς και τους δημιουργούς από την Ευρώπη και την Ασία.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της διοργάνωσης θα πραγματοποιηθούν παράλληλες δράσεις, όπως το Dance Quality Writing, ένα πρόγραμμα ανάπτυξης ικανοτήτων για ανερχόμενους συγγραφείς χορού, το Upstart Forum, μια δημόσια συζήτηση-ξενάγηση στη διοργάνωση για ζητήματα προγραμματισμού, το Spingback Social με ζωντανή μετάδοση συνεντεύξεων των καλλιτεχνών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.ά.

Παράλληλα με τις ομάδες χορού με βάση την Ευρώπη, εταίροι από την Ασία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα καλλιτεχνικής ανταλλαγής του Aerowaves θα παρουσιάσουν στο φετινό Spring Forward νέα και σημαντικά έργα. Ανάμεσα σε άλλα, η διοργάνωση θα υποδεχθεί τους Ayano Yokoyama (Ιαπωνία), Q dance company (Νότια Κορέα), Yeu-kwn Wang/ Shimmering Productions (Ταϊβάν) και Movers Platform (Ιαπωνία/Κορέα/Ελλάδα).

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
alcunecoreografie3. ©Jacopo Jenna.

«Ένα από τα πιο συναρπαστικά γεγονότα, αφιερωμένο στον σύγχρονο χορό, θα φιλοξενηθεί φέτος στη χώρα μας. Ο λόγος για το Spring Forward που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Aerowaves, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό δίκτυο σύγχρονου χορού. Η 10η επέτειός του θα εορταστεί στην πόλη της Ελευσίνας από τις 28 Απριλίου ως την 1η του Μάη» λέει η Φρόσω Τρούσα, καλλιτεχνική διευθύντρια DAN.C.CE Unitiva/ARC for Dance Festival/Moving Colors Fest.

«Ως ένα από τα πιο αναγνωρισμένα και δημοφιλή σημεία καλλιτεχνικής συνάντησης, το φεστιβάλ φέρνει μαζί ανερχόμενους και πολλά υποσχόμενους δημιουργούς από όλη την Ευρώπη και την Ασία –που έχει την τιμητική της φέτος– και παρουσιάζει έργα που χαρακτηρίζονται από μια πλέον φρέσκια μάτια στη σύγχρονη χορογραφική σκηνή.

Ειδικά φέτος, μετά από δυο συναπτά χρόνια περιορισμών λόγω της πανδημίας που όλοι βιώσαμε σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, το Spring Forward καταφτάνει ως ένα χαρμόσυνο δρώμενο που μας προσμένει να ζήσουμε παρέα την επαναφορά και την επιστροφή μας σε ανοιχτά και συμμετοχικά καλλιτεχνικά δρώμενα. Στα δέκατά του γενέθλια, το φεστιβάλ μας προσκαλεί τώρα περισσότερο από ποτέ να νιώσουμε πολίτες του κόσμου, χωρίς σύνορα να μας χωρίζουν, αλλά και να αντιληφθούμε βιωματικά τον ρόλο και το πρόταγμα της τέχνης παντός καιρού και κατάστασης. Εν τέλει, αυτή η πολύβουη συνύπαρξη μάς καλεί να βιώσουμε μια ανεξάντλητη πηγή ενέργειας και έμπνευσης».

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
CollectivoMine Esercizi3

Η διοργάνωση του φεστιβάλ στην Ελλάδα σηματοδοτεί την επαναφορά στην εξωστρέφεια και τον διάλογο με άλλες χώρες, πάντα με επίκεντρο τον σύγχρονο χορό. Καλωσορίζοντας συνολικά περίπου 200 επαγγελματίες του χώρου και 130 καλλιτέχνες, οι παραστάσεις και οι παράλληλες δράσεις θα γίνουν αφορμή να ανακαλύψουμε σημαντικά τοπόσημα της πόλης της Ελευσίνας, να συνομιλήσουμε και να ανταλλάξουμε ιδέες με απώτερο στόχο να μοιραστούμε εμπειρίες και πρακτικές για την ενδυνάμωση του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Η επετειακή διοργάνωση θα ρίξει αυλαία την 1η Μαΐου στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας με μια εντυπωσιακή παράσταση, το «Gran Bolero», σε μια νέα εκδοχή για 12 χορευτές και με τη συμμετοχή ντόπιων ερασιτεχνών χορευτών, σε χορογραφία του Ισπανού χορογράφου Jesús Rubio Gamo, ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες που έχει αναδείξει το Aerowaves. Το έργο εξερευνά τα σύνορα μεταξύ ελαφρότητας και βαρύτητας και τη λεπτή γραμμή που χωρίζει την ευχαρίστηση από την εξάντληση. Η παράσταση είναι βασισμένη στο ντουέτο «Bolero», που παρουσίασε ο καλλιτέχνης στο Spring Forward 2017 στο Aarhus.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Soirée d'études 10. © Marc Domage
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Gran Bolero

Το πρόγραμμα του Spring Forward 2022 περιλαμβάνει έργα από 12 χώρες, από την Ελλάδα, την Ιταλία και τη Γαλλία μέχρι τη Ρουμανία και την Ολλανδία, αποδεικνύοντας τον θεματικό και αισθητικό πλούτο της αναδυόμενης χορευτικής σκηνής της Ευρώπης. Συγκεκριμένα: «Soirée d’études», Cassiel (Βέλγιο), «Comme un symbole» (σύντομη εκδοχή), Cie Al-Fa/Alexandre Fandard (Γαλλία), «HOLE IN SPACE», Diego Tortelli & Miria Wurm (Γερμανία), «Treatment of Remembering», POCKETART (Τσεχία), «Warping Soul», Andreas Hannes (Ολλανδία), «Esercizi per un manifesto poetico», Collettivo Mine (Ιταλία), «the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed», Courtney May Robertson (Ολλανδία), «Pas de deux», Anna-Marija Adomaityte/Cie A M A (Λιθουανία/Ελβετία), «Some choreographies», Jacopo Jenna (Ιταλία), «Plastic bag», «The Very Last Northern White Rhino», Gastón Core (Ισπανία), «Vanishing Point», Dafni Antoniadou, Alexandros Vardaxoglou & Constantine Skourlis (Ελλάδα), «Me, My non-Self and I», Rima Pipoyan (Αρμενία), «Cold Hawaii, Sigrid Stigsdatter Mathiassen» (Ολλανδία), «Choreomaniacs», Simona Deaconescu (Ρουμανία), «Deep Fake», Gergo D. Farkas (Ουγγαρία), «Call Alice», Temporary Collective (Ondrová, Tejnorová & coll.) (Τσεχία), «STUDY 4, FANDANGO AND OTHER CADENCES», Aina Alegre (Γαλλία/Ισπανία), «Never Twenty One», Compagnie Vivons! (Γαλλία) και «Open Drift», Philippe Kratz (Ιταλία).

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Gran Bolero.
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Treatment of Remembering2. ©Vojtech Brtnicky
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Alice Brazzit-White Rhino.
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Warping Soul-AndreasHannes. ©Salih_Kilic

«Spring Forward» στην Ελευσίνα
28/4-1/5

Είσοδος ελεύθερη. Απαραίτητη η προκράτηση θέσεων από τη Δευτέρα 18 Απριλίου μέσω viva.gr
Η 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης στηρίζει το
Κέντρο Αγάπης Ελευσίνας. Περισσότερες πληροφορίες 2023eleusis.eu

Μερικοί από τους επαγγελματίες Ισπανούς χορευτές του «Gran Bolero» εμφανίζονται γυμνοί. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 15 ετών.
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα της διοργάνωσης
εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 29/03- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΤΙΣΤΕΙ-15 χορογράφοι που άλλαξαν τον χορό

Βιβλία και Συγγραφείς / 15 χορογράφοι που άλλαξαν τον χορό

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Κλημεντίνη Βουνελάκη για τους καλλιτέχνες που άλλαξαν τη χορευτική τέχνη στο γύρισμα του 20ού προς τον 21ο αιώνα, με αφορμή το βιβλίο της «Σώματα αλλιώς» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ποταμός.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός

PORTRAITS 2022 / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Δεν με ενδιαφέρει το θέατρο ακριβώς, με συναρπάζει η θεατρικότητα των πραγμάτων»

H θέση του ανάμεσα στους πλέον σημαντικούς σκηνοθέτες της προηγούμενης 30ετίας είναι διακριτή. Ο Μιχαήλ Μαρμάρινος από τη δεκαετία του ’90 έχει χαράξει τον δικό του δρόμο. Έχει πετύχει να προκαλεί σταθερά περιέργεια, να εκπλήσσει, να σ’ ενδιαφέρουν ακόμα και οι παραστάσεις του που δεν σου αρέσουν. Το τελευταίο μεγάλο στοίχημα αφορά την καλλιτεχνική διεύθυνση του προτζεκτ «Ελευσίνα-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023».
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Τρίσα Μπράουν: «Πήρε την καθημερινή κίνηση της πεζής ζωής μας και μας την επέστρεψε καινούργια»

Σαν Σήμερα / Τρίσα Μπράουν: «Πήρε την καθημερινή κίνηση της πεζής ζωής μας και μας την επέστρεψε καινούργια»

Μικρό αφιέρωμα στην Aμερικανίδα χορεύτρια και χορογράφο που πέθανε σαν σήμερα στα 80 της και άνοιξε νέους δρόμους, αμφισβητώντας τα σύνορα ανάμεσα στις τέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ