Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα»

Φωκάς Ευαγγελινός Facebook Twitter
«Δεν έχω ζηλέψει ποτέ, έμαθα να θαυμάζω το διαφορετικό». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Γεννήθηκα στο Νεοχώριο Μεσολογγίου το 1963, ήμασταν μεγάλη οικογένεια. Έχω δύο αδέλφια μεγαλύτερα, είμαι ο μικρότερος. Αυτό που θυμάμαι, και η αίσθηση που έχω και σήμερα, είναι αυτή της ηρεμίας. Ήμασταν πολύ αγαπημένοι, προστατεύαμε ο ένας τον άλλον. Ο πατέρας μου ήταν υποδηματοποιός, είχε μια μικρή βιοτεχνία που έφτιαχνε παπούτσια· δίναμε και σε άλλες πόλεις, στην Πάτρα, στο Αγρίνιο. Από παιδιά συμμετείχαμε στην οικογενειακή επιχείρηση και στα χωράφια. Ανάλογα με την εποχή, ήμασταν πότε στις ελιές, πότε στα φασόλια και στο σουσάμι – το καλοκαίρι. Μάθαμε όλα τα στάδια της αγροτικής ζωής.

• Εκεί τέλειωσα το σχολείο, αλλά, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, σε ένα χωριό δεν έχεις τη δυνατότητα να ασχοληθείς με την τέχνη ούτε να βρεις τον δρόμο σου, όπως κάνουν τα παιδιά σήμερα, που μπορεί να ταξιδέψουν ακόμα και μέσα από το ίντερνετ.

• Ήμουν ένα μικρό παιδί στην επαρχία τη δεκαετία του ’60, με ό,τι σημαίνει αυτό. Είχαμε ανεμελιά, ελεύθερο χρόνο, παιχνίδια που πολλές φορές φτιάχναμε με τη φαντασία μας και η γνώση ερχόταν κυρίως μέσα από πρακτικά πράγματα. Θυμάμαι, όταν ήρθε η ασπρόμαυρη τηλεόραση στο σπίτι, ήταν μεγάλο γεγονός, κάναμε πανηγύρι. Πηγαίναμε σε άλλα σπίτια προτού την αποκτήσουμε για να δούμε το πρώτο σίριαλ που θυμάμαι, τον «Άνθρωπο δίχως πρόσωπο». Ακούγεται κάπως εξωτικό σήμερα, αλλά αυτή ήταν η εποχή μας. Ερχόταν το κασετόφωνο σε βαλιτσάκι με τις κασέτες για να μάθουμε αγγλικά κι εμείς βάζαμε τις κασέτες που είχαμε αντιγράψει από το ραδιόφωνο για να ακούσουμε τα τραγούδια που μας άρεσαν.

«Κάνουμε κάποιες δουλειές για την ψυχή μας και κάποιες για να βιοποριστούμε. Θέλω να βλέπω τα πράγματα στην αληθινή τους διάσταση και μέσα σε αυτή να κάνω το καλύτερο».

• Η επαφή μου με τη φύση πιστεύω πως έχει διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο βλέπω τα πράγματα. Μεγάλωσα σε ένα χωριό, δίπλα σε ένα ποτάμι, τον Αχελώο, σε μια υπέροχη παραλία, τον Λούρο, και τα ηλιοβασιλέματα, οι έναστρες νύχτες, ο ήχος των πουλιών στην ησυχία της φύσης είναι μια προίκα σήμερα, με κάνουν να αναγνωρίζω τη ρίζα μου. Ακόμα και σήμερα μόνο σε ένα τέτοιο περιβάλλον ησυχάζω εντελώς, εκεί επιστρέφω όταν θέλω να κάνω αληθινές διακοπές.

Φωκάς Ευαγγελινός Facebook Twitter
«Με τους ζουρνάδες έχω μεγαλώσει και αργότερα, στις ντίσκο, χόρευα επειδή χόρευαν και οι άλλοι γύρω μου. Δεν ήξερα τι σημαίνει χορός και τι σημαίνει παιδεία στον χορό ούτε είχε περάσει από το μυαλό μου η ζωή που θα έκανα αργότερα, όταν ήρθα στην Αθήνα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

• Η πρώτη μου επαφή με τη μουσική και τον χορό ήρθε μέσα από τα πανηγύρια και τους παραδοσιακούς χορούς. Με τους ζουρνάδες έχω μεγαλώσει και αργότερα, στις ντίσκο, χόρευα επειδή χόρευαν και οι άλλοι γύρω μου. Δεν ήξερα τι σημαίνει χορός και τι σημαίνει παιδεία στον χορό ούτε είχε περάσει από το μυαλό μου η ζωή που θα έκανα αργότερα, όταν ήρθα στην Αθήνα.

• Γίνομαι 18 χρονών και μπαίνω στη Σχολή Εμποροπλοιάρχων, στον Ασπρόπυργο. Έμενα στην Κυψέλη και αισθανόμουν μια τεράστια ελευθερία, δεν με γνώριζε κανένας. Ούτε στιγμή δεν φοβήθηκα αυτή την αλλαγή κλίμακας, μου άρεσε πολύ η πόλη. Κάθε πρωί έμπαινα με τη στολή μου στο λεωφορείο και το απόγευμα άρχισα μαθήματα χορού σε μια σχολή ερασιτεχνική, για να κάνω κάτι για μένα. Θέατρο δεν είχα δει ούτε μια φορά μέχρι να έρθω στην Αθήνα, από φίλους φίλων το γνώρισα. Τότε πήγα στη Λυρική για πρώτη φορά και με μάγεψε η κίνηση, η εικόνα αυτή της τελειότητας. Η δασκάλα μου, Κική Μανιάτη, με ρώτησε αν ενδιαφερόμουν να κάνω χορό πιο συστηματικά. Φυσικά με προβλημάτιζε το τι θα πουν οι άλλοι, τι θα σκεφτούν, δεν μιλούσα σε κανέναν, πήγαινα κρυφά.

• Στο χωριό υπήρχε προκατάληψη, ούτε ο πατέρας μου ήξερε ότι έκανα χορό ούτε οι παρέες μου. Φαίνονται τρελά όλα αυτά σήμερα, αλλά ήταν και όμορφα, γιατί δεν ήξερες που θα σε οδηγήσουν. Δεν είχα χρήματα να παρακολουθήσω μια σχολή συστηματικά, η δασκάλα μου μού είπε «έλα και κάνε όσα μαθήματα θες χωρίς να πληρώνεις, αλλά αν σε ενδιαφέρει σοβαρά, πρέπει να κάνεις μπαλέτο». Τι είναι το μπαλέτο δεν ήξερα, μπήκα σε αίθουσα και ήμουν ένας «κουλός», το μόνο αγόρι στην τάξη, αλλά είχα τόση αγάπη και ενδιαφέρον από τη δασκάλα μου που δεν με ενδιέφερε τίποτα.

• Μέσα από αυτόν τον κύκλο γνώρισα τον Λεωνίδα ντε Πιαν, αυτόν τον σπουδαίο άνθρωπο του χορού, και άλλους που με στήριξαν και με αγάπησαν, ενώ έβλεπαν τη δυσκολία μου, γιατί ξεκίνησα πολύ μεγάλος – άλλοι ήταν φτασμένοι στην ηλικία μου. Έλεγα στον ντε Πιαν «είναι θράσος να δώσω στην Κρατική Σχολή Χορού;» και μου απαντούσε «χαμογέλα, παιδί μου, και προχώρα, ποτέ δεν ξέρεις πού θα οδηγηθείς».

• Έδωσα στην ΚΣΟΤ και με πήραν. Στο μπαλέτο ήμουν χάλια, αλλά ήμουν καλός στον αυτοσχεδιασμό και μάλλον είδαν σε μένα κάτι ενδιαφέρον. Ήταν τρία χρόνια η σχολή, εγώ την έκανα σε τέσσερα χρόνια – επανέλαβα έτος για να συμβαδίσω με τους υπόλοιπους.

• Στο σπίτι εννοείται δεν είχα πει κουβέντα, αλλά έπρεπε να πάρω μια απόφαση: να μη συνεχίσω στην Εμποροπλοιάρχων αλλά να ασχοληθώ με τον χορό και όπου με βγάλει. Και το είπα. Ο πατέρας μου έπαθε σχεδόν εγκεφαλικό, μου είπαν «πού θα παρατήσεις μια δουλειά σίγουρη;» – και ήταν φυσικό. «Θες να το κάνεις; Κάν’ το μόνος σου, χωρίς βοήθεια». Έτσι αναγκαζόμουν να πηγαίνω στην ΚΣΟΤ, να πλένω ποτήρια στα μπαρ, να πηγαίνω και στο θέατρο κάθε βράδυ να κάνω κάτι μικρά περάσματα και μετά σε ένα πιάνο-μπαρ και να χορεύω.

Φωκάς Ευαγγελινός Facebook Twitter
«Στη δουλειά δεν είμαι μόνος μου, ποτέ δεν ένιωσα έτσι, με έχουν βοηθήσει άνθρωποι και μόνο επειδή συζητήσαμε· υπάρχουν γύρω μου και τους αγαπώ και τους εμπιστεύομαι». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

• Ως χορευτής η πρώτη μου δουλειά στο θέατρο ήταν στη Μαντάμ Ορτάνς, στο Κηποθέατρο της Μαυρομματαίων, που δεν υπάρχει πια. Ο Χρήστος Παπίδης ήταν ο πρώτος χορευτής της Λυρικής και ζητούσε κλασικούς χορευτές. Με πήρε όταν είδε ότι χόρευα πολύ καλά τα παραδοσιακά που είχε η παράσταση. Ήταν η πρώτη μου εμπειρία με τον κόσμο του θεάτρου, με ηθοποιούς, με την ομάδα και με τον κόσμο. Γι’ αυτό λέω και στους μαθητές μου «αγαπήστε αυτό που κάνετε, ονειρευτείτε». Είμαι ένα παράδειγμα ανθρώπου που έχει ονειρευτεί και έχει αγαπήσει με πάθος αυτό που κάνει. Δεν έχει σημασία πού έχω φτάσει, αν έχω φτάσει κάπου, δεν το υπολογίζω καθόλου.

• Είχα δασκάλα τη Ζουζού Νικολούδη στη σχολή, ήμουν πολύ τυχερός. Όταν πέθανε ο Κουν, ο Κουγιουμτζής και ο Λαζάνης έκαναν μια αναβίωση των Ορνίθων στο Ηρώδειο, στους Δελφούς και στην Καβάλα. Η Ζουζού μας πήρε στον Χορό και εκεί, μέσα στην πειθαρχία, ένιωσα και μια ελευθερία. Έζησα την πρώτη αλησμόνητη μαγική στιγμή στο θέατρο: όταν βγήκα ως πουλί στο Ηρώδειο και είδα όλον αυτόν τον κόσμο αισθάνθηκα άγχος και ευτυχία μαζί. Όσες φορές ανακαλώ αυτήν στιγμή, θέλω να βάλω τα κλάματα. Αυτή ήταν η αρχή ενός ταξιδιού σε μια μαγεία που δεν την περίμενα στη ζωή μου. Ήμουν ένα παιδί από το χωριό που ήρθε, έκανε χορό, δεν το ήξερε κανένας και δεν ήξερε κανέναν, όλα έγιναν βήμα-βήμα, αλλά ποτέ δεν φοβήθηκα.

• Παράλληλα με την Κρατική, δούλευα, γιατί έπρεπε να ζήσω και οι δάσκαλοί μου το επέτρεπαν. Στην πρώτη μου δουλειά στην επιθεώρηση γνώρισα τη Μάρω Κοντού, μια γυναίκα που είχα δει μόνο σε ταινίες και η ομορφιά και η χάρη της με εντυπωσίασαν, το ίδιο και ο Γιώργος Μαρίνος, τον λάτρευα και τον παρακολουθούσα από τις κουίντες. Σκέφτομαι ότι αυτός ο θαυμασμός που έτρεφα για τους καλύτερους ήταν το καύσιμό μου.

Φωκάς Ευαγγελινός Facebook Twitter
«Ετοιμαζόμαστε για τη Γιουροβίζιον με τη Μαρίνα Σάττι και έχει γίνει πανικός. Πολλές προηγούμενες συμμετοχές δεν τις θυμόμαστε καν, αυτή θα τη θυμόμαστε όχι για τη συζήτηση που γίνεται αλλά και γιατί η Μαρίνα απασχολεί, αρέσει, δεν αρέσει αυτό». Φωτ.: Sarah Louise Bennett/ EBU

• Δεν μπορούσα να πάω στη Λυρική ως χορευτής, αλλά δεν νομίζω να το ήθελα κιόλας, το ελεύθερο επάγγελμα είχε μια ανεμελιά που μου άρεσε. Δεν δημιουργήθηκε καμία κόντρα μέσα μου, δεν είχα κόμπλεξ, ήξερα τις δυνατότητές μου, πού μπορώ και πού δεν μπορώ να φτάσω. Όσο και αν μοιάζει οξύμωρο, μου άρεσε να μην ξέρω πού θα είμαι την επόμενη σεζόν, η ανασφάλεια, η ρευστότητα με έκαναν να παλεύω διαρκώς και να διεκδικώ αυτό που θέλω, με ενδυνάμωναν.

• Στη ζωή, έρχονται άνθρωποι την κατάλληλη στιγμή και σου ανοίγουν μια πόρτα. Έτσι έκανα το βηματάκι προς τη χορογραφία. Η Φρόσω Ράλλη με γνώρισε όταν βοηθούσα τη χορογράφο σε ένα εορταστικό και την επόμενη χρονιά με πήρε να κάνω το εορταστικό των «Απαράδεκτων», αυτή ήταν η πρώτη τηλεοπτική μου δουλειά. Έλεγε η Δήμητρα Παπαδοπούλου «διώξτε αυτό το παιδάκι, δεν θα προλάβουμε, φέρτε κάποιον με εμπειρία», αλλά η Φρόσω επέμεινε κι έτσι ξεκίνησα. Γνώρισα τους «Απαράδεκτους» και συνεργαστήκαμε μετά και στο θέατρο.

• Ο Σπύρος Παπαδόπουλος με γνώρισε στον Γιώργο Κιμούλη που έκανε τότε την πρώτη του επιθεώρηση κι έτσι άρχισα να δουλεύω ως χορογράφος στο θέατρο. Από τη δουλειά αυτή με γνώρισαν ο Κώστας Τσιάνος και ο Γιάννης Ιορδανίδης και την επόμενη χρονιά έκανα την πρώτη μου δουλειά στην Επίδαυρο, τις Νεφέλες. Έπαθα σοκ στη Επίδαυρο, ένιωθα σαν ένα παιδί που του ανοίγουν μαγικές πόρτες, με όσες δυσκολίες συνεπάγεται αυτό. Οι Φοιτητές του Τσιάνου με έφεραν στο Εθνικό, η Λυσιστράτη με την Κονιόρδου μου χάρισε το βραβείο Κούλας Πράτσικα και «μπήκα στον τροχό».

• Γνώρισα μαγικούς ανθρώπους και διατηρώ ακόμα μια αθωότητα, δεν μπορώ να σκεφτώ ότι κάποιος θα μου κάνει κακό ή θα με χρησιμοποιήσει για κακό. Μπορεί να το σκεφτώ, αλλά δεν θέλω να περάσει μέσα μου, ίσως είναι θέμα χαρακτήρα. Δεν είμαι αφελής, πολύ συνειδητά επιλέγω οικογένειες όπου ξέρω από την αρχή ότι θα περάσω καλά. Νομίζω ότι αυτό σχετίζεται με το βίωμα από τη δική μου οικογένεια, θέλω να επικρατεί ειρήνη. Δεν επιτρέπω να υπάρχουν γωνίες και να περνάω άσχημα. Με αυτό ως γνώμονα λέω τα «ναι» και τα «όχι». Ίσως να λέω πολλά «ναι», αλλά υπάρχουν άνθρωποι στους οποίους δεν μπορώ να αρνηθώ, ακόμα και όταν είμαι πολύ πιεσμένος.

Φωκάς Ευαγγελινός Facebook Twitter
«Κάποτε οι χορευτές/χορεύτριες αντιμετωπίζονταν με προκατάληψη και το επάγγελμα δεν ήταν αξιοσέβαστο. Σήμερα, επειδή έχει αλλάξει και το κοινό, δεν ντρέπεται να πει κάποιος "είμαι χορευτής/χορεύτρια''». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

• Είναι άνθρωποι που ονειρεύομαι να δουλέψω μαζί τους. Δεν μπορώ να αρνηθώ στον Βασίλη Παπαβασιλείου, που τον θεωρώ κορυφαία προσωπικότητα, μαζί του είναι σαν να κάθομαι ξανά στο θρανίο και, μη γελιόμαστε, αν δεν μάθεις κάτι από τον άλλο, αν δεν ανοίξεις τα μάτια σου, αν δεν ξεκινήσεις σαν λευκό χαρτί πάλι, δεν έχει αξία μια συνεργασία. Στη δουλειά δεν είμαι μόνος μου, ποτέ δεν ένιωσα έτσι, με έχουν βοηθήσει άνθρωποι και μόνο επειδή συζητήσαμε· υπάρχουν γύρω μου και τους αγαπώ και τους εμπιστεύομαι.

• Όταν ξεκίνησαν να ανθούν οι ομάδες χορού, εγώ ήμουν ήδη στα γρανάζια της επιβίωσης και της αναζήτησης της επόμενης δουλειάς. Δεν σκέφτηκα να κάνω γιατί δεν υπήρχε στήριξη, θα έπρεπε να τα κάνω όλα μόνος μου. Δεν έχω ζηλέψει ποτέ, έμαθα να θαυμάζω το διαφορετικό. Δεν μετάνιωσα, δεν σκέφτηκα «είμαι εμπορικός, δεν κάνω τέχνη» γιατί κάνω με την ίδια σοβαρότητα και επιθεώρηση και Επίδαυρο. Δεν θα τα ξεχωρίσω τα είδη, δουλεύω με την ίδια δύναμη. Τα πρότυπά μου δεν έχουν να κάνουν μόνο με την τέχνη μόνο αλλά και με τους χαρακτήρες, της Νικολούδη, του Μέτση, που είχαν μια μεγαλοσύνη, έδιναν απλόχερα αγάπη.

• Με τα χρόνια άλλαξε η χορογραφία· σήμερα βλέπουμε παλιές χορογραφίες και δεν αντέχουμε, αλλά έτσι ήταν τα πράγματα. Κάποτε οι χορευτές/χορεύτριες αντιμετωπίζονταν με προκατάληψη και το επάγγελμα δεν ήταν αξιοσέβαστο. Σήμερα, επειδή έχει αλλάξει και το κοινό, δεν ντρέπεται να πει κάποιος «είμαι χορευτής/χορεύτρια». Ο χορός πήρε ένα μικρό κομμάτι της αξίας που δικαιούται. Ωστόσο, δεν μπορώ να διανοηθώ ότι μέσα σε όλον αυτόν τον βομβαρδισμό εικόνας, μέσα σε τόσα κανάλια, δεν μπορούν να αφιερώσουν ένα δίλεπτο –όχι παραπάνω– στον χορό.

• Με θυμώνει αυτό, είναι το παράπονό μου. Δεν πουλάει ο χορός, λένε, αλλά δεν μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι αυτά τα λίγα λεπτά ίσως κάνουν κάποιον να τον αγαπήσει κι έτσι να δημιουργηθεί ένα μεγαλύτερο κοινό; Ιδρώνουν τόσοι άνθρωποι σε αυτήν τη δουλειά και δεν έχουν ελπίδα… Δεν είναι τυχαίο ότι όσοι μπορούν, φεύγουν στο εξωτερικό. Δύσκολα στην Ελλάδα μπορεί να βιοποριστεί ο χορευτής και ο χορογράφος από τη δουλειά του.

• Τη διδασκαλία τη θεωρώ ευλογία, στο Εθνικό διδάσκω εδώ και 24 χρόνια. Αυτό που εισπράττω από τη συνομιλία μου με τους μαθητές δεν το αλλάζω ούτε με το μεγαλύτερο event του πλανήτη. Είναι υγιές το να προκαλείς συναισθήματα, δεν παίζεις μόνο με το σώμα αλλά και με την ψυχή, και λατρεύω τις φορές που οι μαθητές μου με έχουν κολλήσει στο τοίχο με αυτά που παρουσιάζουν. Παθαίνεις σοκ με τις συνδέσεις που κάνουν με την κοινωνία και τα ζητήματά της, με το πώς μεταφράζουν σε κίνηση ό,τι συμβαίνει γύρω μας. Εμένα ως δάσκαλο με ενδιαφέρει να τους δημιουργήσω μια σωματική αυτοπεποίθηση, να μπορούν να σταθούν σε κάθε συνθήκη και να αντεπεξέλθουν.

Φωκάς Ευαγγελινός Facebook Twitter
«Η Μαρίνα αντιπροσωπεύει την Ελλάδα με την καταπληκτική φωνή της και με ένα άκουσμα τελείως διαφορετικό που δεν μπορούμε να προσποιηθούμε ότι δεν υπάρχει στη ζωή μας». Φωτ.: Sarah Louise Bennett/ EBU

• Πάντα μιλάμε για το σώμα, μας έχει απασχολήσει με διαφορετικό τρόπο μέσα στις δεκαετίες. Παλιότερα μόνο τα όμορφα, αρμονικά σώματα μπορούσαν να κάνουν το οτιδήποτε. Η σωματική αυτοπεποίθηση δεν έχει σχέση μόνο με τον χορό αλλά και με τη ζωή την ίδια. Πιστεύω ότι μπορείς να είσαι όπως θες, πρόβαλέ το, αρκεί να μπορείς να υποστηρίξεις τη συνθήκη σου. Βρες το κίνητρο και δεν έχει σημασία αν είσαι καλλίγραμμος, για παράδειγμα, η Τζέση Παπουτσή χόρευε συγκλονιστικά. Δεν έχει σημασία πόσα κιλά κουβαλάς αλλά πώς τα κουβαλάς. Γι’ αυτό βλέπεις σήμερα στη σκηνή και μεγαλύτερους χορευτές, κάποιους και με περισσότερα κιλά.

• Το 1996 αποφάσισα ότι πρέπει να έχω έναν δικό μου χώρο, να μη γυρνάω από δω και από κει. Είχα κάποια χρήματα, πήρα και ένα δάνειο κι έκανα τη σχολή και το σπίτι μου από πάνω. Η σχολή μου ανήκει στην αγγλική ακαδημία που δίνει πιστοποιητικά σπουδών και είμαι ευτυχής που οι μαθητές μου είναι από παιδιά 3,5 ετών που κάνουν μουσικοκινητική αγωγή μέχρι ενήλικες. Η κρίση επηρέασε πολύ τον χορό και δικαιολογημένα. Ο γονιός έκοψε το χορό και όχι την ξένη γλώσσα ή το φροντιστήριο – κι εγώ στη θέση τους αυτό θα έκανα. Όμως η ενασχόληση με τον χορό σε κάνει να ασχολείσαι και με τον εαυτό σου, τη μέσα πλευρά σου, αν και είναι κάτι ομαδικό. Το να επικοινωνείς σωματικά είναι θέμα οργανικής αρμονίας, αποκτάς την αίσθηση της κίνησης και του ρυθμού. Δεν υπάρχει άρρυθμος άνθρωπος, από την ώρα που γεννιόμαστε υπάρχει ρυθμός μέσα μας, από το πρώτο βήμα, και η ισορροπία που αποκτάς μέσω του χορού είναι ανεκτίμητη.

• Κάνουμε κάποιες δουλειές για την ψυχή μας και κάποιες για να βιοποριστούμε. Θέλω να βλέπω τα πράγματα στην αληθινή τους διάσταση και μέσα σε αυτή να κάνω το καλύτερο. Για την παράδοση της ολυμπιακής φλόγας δεν πήρα χρήματα, το έκανα για την Ολυμπιακή Επιτροπή. Από το «Just the 2 of us» θα πληρωθώ για την ταχύτητα και την εμπειρία μου. Δεν υποτιμώ τα διαφορετικά πράγματα, όλα με αναζωογονούν και, για να είμαι ειλικρινής, θα βαριόμουν να κάνω ένα είδος συνεχώς.

• Έκανα την πρώτη μου Γιουροβίζιον το 2004 με τον Σάκη Ρουβά, μετά πήραμε την πρωτιά με την Έλενα Παπαρίζου και αγάπησα αυτόν τον θεσμό για τον επαγγελματισμό και την τελειότητα με την οποία λειτουργεί. Μπορεί να το λένε «πανηγυράκι», αλλά ο τρόπος που δουλεύει μοιάζει με ρολόι ακριβείας.

813
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

• Τα κόνσεπτ της Γιουροβίζιον είναι αυτά που μου άνοιξαν πόρτες για το εξωτερικό – μετά την Έλενα, το να σε καλεί η κρατική τηλεόραση της Ρωσίας και η Ισπανία δεν είναι λίγο. Και εκεί είδα πόσο μερικές φορές εκτιμούν στο εξωτερικό αυτό που κάνεις και δεν το αμφισβητούν, κρίνεσαι εκ του αποτελέσματος. Στην Ελλάδα πολλοί άνθρωποι ανακατεύονται με πολλά, αυτό τα μπερδεύει όλα. 

• Ετοιμαζόμαστε για τη Γιουροβίζιον με τη Μαρίνα Σάττι και έχει γίνει πανικός. Πολλές προηγούμενες συμμετοχές δεν τις θυμόμαστε καν, αυτή θα τη θυμόμαστε όχι για τη συζήτηση που γίνεται αλλά και γιατί η Μαρίνα απασχολεί, αρέσει, δεν αρέσει αυτό. Φέρνει κάτι διαφορετικό. Έχει άποψη, έχει βλέμμα στα πράγματα, είναι μια άλλη γενιά από τη δική μου κι αυτό δίνει και σ’ εμένα μεγάλη ενέργεια, με κουρδίζει να το αφουγκραστώ. Ως συνεργάτις είναι μαγική, έχει μουσική παιδεία, εκτιμώ αυτό που κάνει καλλιτεχνικά. Αν και τόσο νέα, έχει παρελθόν και κύρος.

• Σκεφθείτε, έκανε σύνολα σε μια εποχή που καθένας κοιτάζει τον εαυτό του. Έχει δώσει υπέροχα δείγματα γραφής και ένα μέρος αυτού του ονείρου και της διαδρομής της θα το δούμε στη σκηνή. Η Μαρίνα αντιπροσωπεύει την Ελλάδα με την καταπληκτική φωνή της και με ένα άκουσμα τελείως διαφορετικό που δεν μπορούμε να προσποιηθούμε ότι δεν υπάρχει στη ζωή μας. Είναι ένα παράδειγμα του διαφορετικού που μας δίνει μια ευκαιρία να δούμε άλλα πράγματα, να παρακάμπτουμε την πεπατημένη και να τολμάμε. Πιστεύω ότι θα πάμε πολύ καλά.

Ο Φωκάς Ευαγγελινός έχει χορογραφήσει το «Ζάρι» της Μαρίνας Σάττι που μας εκπροσωπεί φέτος στην Eurovision.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Χορός / Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Δυο σπουδαία ονόματα του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα, η Αγγελική Στελλάτου και η Σταυρούλα Σιάμου, πρωταγωνιστούν στην παράσταση της ομάδας Griffon που χορογραφεί ο Γιάννης Νικολαΐδης. Το «Shifting Time» που θα παρουσιαστεί στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο εστιάζει στον χρόνο και τη φθορά, τις σωματικές και τις πνευματικές αντοχές, τη δύναμη της θέλησης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Φωνιαδάκης: «Για να φτάσω ως εδώ έφτυσα αίμα!»

Χορός / Αντώνης Φωνιαδάκης: «Εδώ μας αρέσει να κάνουμε τα εύκολα, δύσκολα»

Ένας από τους εκλεκτότερους χορογράφους μας γιορτάζει τα είκοσι χρόνια παρουσίας του στον χώρο, παρουσιάζοντας το «Bolero» στο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας, εκεί όπου το «άστρο» του έλαμψε για πρώτη φορά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ