Μόνο στα όνειρα

Μόνο στα όνειρα  Facebook Twitter
Το έργο του Λιντς κατοικεί στην περίπλοκη εκείνη ζώνη όπου συγκρούονται το όμορφο και το καταραμένο.
0

ΒΑΡΙΑ ΠΕΦΤΕΙ Η ΑΠΩΛΕΙΑ του Ντέιβιντ Λιντς, του δικού μας σαγηνευτικού «παραμυθά», του σκηνοθέτη που έκανε εκθαμβωτικό το φως και ελκυστικό το σκοτάδι, που μας υπέδειξε το μυστήριο που τυλίγει τα πάντα, που έκανε τις υπερβατικές υποσχέσεις του σινεμά, και της τέχνης συνολικά, πραγματικότητα, που μας έπεισε ότι υπάρχουν παράλληλοι κόσμοι – στον αιθέρα, στις σκιές, στα όνειρα, αλλά κυρίως εντός μας.

Μόνο με την απώλεια του Μπόουι ή του Κοέν μπορώ να τη συγκρίνω προσωπικά – τρεις δημιουργοί και τρεις προσωπικότητες που συνδυαστικά μού κάλυπταν όλες μου σχεδόν τις «ανησυχίες» και που πέραν των όποιων άλλων κοινών ευαισθησιών που μπορεί να είχαν, τους ένωνε μια καλή (ο υπερβατικός διαλογισμός, που ποτέ δεν κατάφερα να ξεκινήσω) και μια κακή συνήθεια (η αδυναμία στο τσιγάρο, το οποίο ακόμα δεν μπορώ να κόψω). 

Πολλοί δυσκολεύονται όταν καλούνται, κάποιο βράδυ στο πλαίσιο μιας χαλαρής παρέας, να επιλέξουν μία μόνο ταινία ή έναν μόνο σκηνοθέτη. Για μένα, είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο. Ποιος είναι ο αγαπημένος σου σκηνοθέτης; Ο Ντέιβιντ Λιντς. Ποια είναι η ταινία που σε σημάδεψε ανεξίτηλα σε «τρυφερή» ηλικία; Το «Μπλε Βελούδο». Ποια είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών; Το «Mullholland Drive» (ειδικά σε διπλή προβολή με το «Inland Empire»). Απλά πράγματα.  

Το ύφος του έχει συχνά χαρακτηριστεί ως σουρεαλιστικό… Ο σουρεαλισμός του Λιντς, ωστόσο, είναι περισσότερο διαισθητικός παρά προγραμματικός. Αν οι κλασικοί υπερρεαλιστές εξυμνούσαν τον παραλογισμό και προσπαθούσαν να απελευθερώσουν το φανταστικό στην καθημερινότητα, ο Λιντς χρησιμοποιεί το συνηθισμένο ως ασπίδα για να αποκρούσει το παράλογο.

Το 2018 είχε κυκλοφορήσει μια υβριδική «αυτοβιογραφία» του Λιντς με τίτλο Room to Dream, όπου η αφήγηση εναλλάσσεται ανάμεσα στη βιογράφο του Κριστίν Μακένα και τον ίδιον. «Η μητέρα του Ντέιβιντ Λιντς ήταν άνθρωπος της πόλης και ο πατέρας του της επαρχίας», ξεκινάει το πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου. «Αυτό ίσως είναι ένα καλό σημείο για να ξεκινήσουμε αυτή την ιστορία, επειδή πρόκειται για μια ιστορία δυαδικότητας. "Βρίσκονται τα πάντα σε μια τόσο τρυφερή κατάσταση, όλη αυτή η σάρκα…, και είναι ένας ατελής κόσμος", παρατηρεί αινιγματικά ο Λιντς, και αυτή η κατανόηση είναι κεντρική σε ό,τι έχει κάνει. Ζούμε στο βασίλειο των αντιθέτων, ένα μέρος όπου το καλό και το κακό, το πνεύμα και η ύλη, η πίστη και η λογική, η αθώα αγάπη και η σαρκική λαγνεία, υπάρχουν δίπλα-δίπλα σε μια αμήχανη ανακωχή. Το έργο του Λιντς κατοικεί στην περίπλοκη εκείνη ζώνη όπου συγκρούονται το όμορφο και το καταραμένο…»

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Ντέιβιντ Λίντς & Κριστίν ΜακΚένα, Χώρος Ονείρων, Μτφρ.: Αφροδίτη Γεωργαλιού, Επιμ.: Στέλλα Τσικρικά, Εκδ. Ροπή
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Ντέιβιντ Λίντς & Κριστίν ΜακΚένα, Χώρος Ονείρων, Μτφρ.: Αφροδίτη Γεωργαλιού, Επιμ.:  Στέλλα Τσικρικά, Εκδ. Ροπή

Στο ίδιο βιβλίο, με αφορμή τον απίστευτο τρίτο κύκλο του Twin Peaks –κυριολεκτικά ό,τι πιο σεισμικό και μεγαλειώδες έχουν να επιδείξουν τα οπτικοακουστικά μέσα για τον αιώνα που διανύουμε–, ο ίδιος έλεγε για τη «μουσική» του προσέγγιση στη δημιουργία αξέχαστων σκηνών, εικόνων και συμβόλων στα οποία επιστρέφει, κι αυτός κι εμείς, σαν υπνωτισμένοι, ξανά και ξανά, αντικρίζοντας κάθε φορά διαφορετικό είδωλο στον καθρέπτη: «Όλοι έχουν θεωρίες για το τι ακριβώς πραγματεύεται η σειρά, πράγμα που είναι υπέροχο, και δεν θα είχε σημασία αν εξηγούσα τη δική μου θεωρία. Τα πράγματα έχουν τις δικές τους αρμονίες, και αν είσαι όσο πιο πιστός μπορείς σε μια ιδέα, τότε οι αρμονίες θα υπάρχουν και θα είναι αληθινές, ακόμα κι αν είναι αφηρημένες. Μπορεί να επιστρέψει κανείς μετά από δέκα χρόνια σε κάτι και να το δει με εντελώς διαφορετικό τρόπο, μπορεί μάλιστα να δει περισσότερα πράγματα – αν πιστεύει στην αλήθεια της αρχικής ιδέας. Αυτό είναι ένα από τα όμορφα πράγματα που μπορεί να κάνει ο κινηματογράφος: Μπορείς να επιστρέψεις στον ίδιο κόσμο αργότερα και να αποκομίσεις περισσότερα, αν ήσουν πιστός στις βασικές του νότες…» 

Έχει ήδη επισημανθεί το ότι το σύμπαν του Λιντς είναι τόσο αναγνωρίσιμο ώστε –όπως ο Φρανκ Κάπρα και ο Φραντς Κάφκα, δύο από τα ινδάλματά του, τα οποία θα έλεγε κανείς ότι κατόρθωσε αλχημικά να αναμίξει στο έργο του– το επώνυμό του έγινε προσδιορισμός. «λιντσικό», όπως «καφκικό». Όπως όμως είχε σημειώσει και ο σπουδαίος κριτικός J. Hoberman, αυτό το "λιντσικό" φάσμα, «είναι ταυτόχρονα εύκολο να αναγνωριστεί και δύσκολο να οριστεί. Φτιαγμένες από έναν άνθρωπο με μακρόχρονη  αφοσίωση στην τεχνική του "υπερβατικού διαλογισμού", οι ταινίες του χαρακτηρίζονται από την ονειρική τους εικονογραφία και τον ακριβή ηχητικό τους σχεδιασμό, καθώς και από μανιχαϊστικές αφηγήσεις που αντιπαραθέτουν μια ιδιαίτερα τονισμένη, ακόμη και γλυκανάλατη, αθωότητα ενάντια στη διαφθορά ενός πανταχού παρόντος κακού. Το ύφος του έχει συχνά χαρακτηριστεί ως σουρεαλιστικό… Ο σουρεαλισμός του Λιντς, ωστόσο, είναι περισσότερο διαισθητικός παρά προγραμματικός. Αν οι κλασικοί υπερρεαλιστές εξυμνούσαν τον παραλογισμό και προσπαθούσαν να απελευθερώσουν το φανταστικό στην καθημερινότητα, ο Λιντς χρησιμοποιεί το συνηθισμένο ως ασπίδα για να αποκρούσει το παράλογο…». 

Μεταξύ τόσων θαυμαστών άλλων που έχει κάνει (και όχι μόνο στο σινεμά), ο Ντέιβιντ Λιντς έχει γυρίσει και διάφορα φιλμ και βίντεο μικρού μήκους, πολλά εκ των οποίων κυκλοφορούν ελεύθερα. Όπως το επτάλεπτο Boat του 2007, που νομίζω με τον τρόπο του ταιριάζει με το θλιβερό γεγονός της αναχώρησης του μεγάλου οραματιστή για άλλα, ανώτερα επίπεδα συνείδησης. Με οδηγό την μυστηριώδη αφήγηση μιας γυναικείας φωνής, βλέπουμε πλάνα ενός ξύλινου κρις-κραφτ στην άκρη μιας λίμνης, μέχρι που εμφανίζεται ο οδηγός του, το πρόσωπο του οποίου δεν διακρίνεται. Τελικά, το σκάφος ξεκινά και καθώς σκίζει τα νερά της λίμνης, διαπιστώνουμε ότι ο σκίπερ είναι ο ίδιος ο Λιντς, ο οποίος γυρνά προς την κάμερα και (μας) λέει: «Θα προσπαθήσουμε να πάμε γρήγορα ώστε να μπούμε εγκαίρως μέσα στη νύχτα».   

 David Lynch - Boat

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρή ελεγεία για το τέλος του καπνίσματος σε μπαρ και ταβέρνες

Δ. Πολιτάκης / Μικρή ελεγεία για το τέλος του καπνίσματος σε μπαρ και ταβέρνες

Κομμένες οι νουάρ φαντασιώσεις και η ομιχλώδης ατμόσφαιρα στις μπάρες, κομμένο και αυτό το απολαυστικό πρώτο τσιγαράκι μετά το φαγητό στο τραπέζι της ταβέρνας υπό τους ήχους κλασικών λαϊκών ασμάτων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ