Σπύρος Φωκάς Facebook Twitter

Σπύρος Φωκάς (1937-2023): Ο μεγάλος ζεν πρεμιέ του σινεμά

0

Ο Σπύρος Φωκάς υπήρξε ένας από τους ωραιότερους ζεν πρεμιέ όχι μόνο του ελληνικού αλλά και του ευρωπαϊκού μεταπολεμικού κινηματογράφου, κι ας το αρνιόταν ο ίδιος στη δύση της καριέρας του, λέγοντας ότι ήταν απλώς μια «ευχάριστη παρουσία». Αυτή η παρουσία του στους κοσμικούς κύκλους της εποχής έκανε μεγάλη αίσθηση από το ξεκίνημά του και δεν είναι λίγες οι πικάντικες ιστορίες που συνόδευαν τη φήμη του από τα πρώτα του βήματα στην ντόπια σόου μπίζνες.

Γεννημένος στην Πάτρα στις 17 Αυγούστου του 1937 ως Σπύρος Ανδρουτσόπουλος (το Φωκάς είναι ψευδώνυμο που απέκτησε με την πρώτη του εμφάνιση), αλλά μεγαλωμένος στην Αθήνα, όπου μετακόμισε η οικογένεια του όταν ήταν 9 χρονών, οι γονείς του στήριξαν την απόφασή του να γίνει ηθοποιός από την πρώτη στιγμή. 

Ο πρώτος και πρωταγωνιστικός ρόλος στο σινεμά ήρθε με την αποφοίτησή του από τη Σχολή Κωστή Μιχαηλίδη και αφού ολοκλήρωσε τη στρατιωτική του θητεία, στα 22 του, δίπλα στον Κώστα Χατζηχρήστο και τη Ρίκα Διαλυνά στην κωμωδία του Βασίλη Γεωργιάδη «Διακοπές στην Κολοπετινίτσα». Αμέσως μετά ακολούθησαν δύο ταινίες-φουστανέλα που εξυμνούσαν την ελληνική λεβεντιά και αρρενωπότητα, το «Λύγκος ο λεβέντης» του Στέλιο Τατασόπουλου, όπου ερμήνευε έναν τσέλιγκα που βγαίνει στην παρανομία, και το «Ματωμένο Ηλιοβασίλεμα» του Ανδρέα Λαμπρινού που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Καννών του 1959, φέρνοντάς τον σε επαφή με τις πρώτες διεθνείς γνωριμίες.

Ο αφοσιωμένος στην ελληνική του ταυτότητα, ο Σπύρος Φωκάς, ο οποίος πάντα επέστρεφε στην πατρίδα του, όσες επιτυχίες κι αν είχε στο εξωτερικό, δεν σταματούσε να δέχεται προτάσεις τόσο για την τηλεόραση όσο και για τον κινηματογράφο και για το θέατρο.

Αυτός ήταν και ο λόγος που, επιστρέφοντας Αθήνα, πέρασε από τη Ρώμη, όπου βρισκόταν η Τσινετσιτά, το ευρωπαϊκό εργοστάσιο ονείρων. Εκεί, χάρη σε μια φίλη του που εργαζόταν σε πρακτορείο ηθοποιών, εξασφάλισε τον πρώτο του «ιταλικό» ρόλο που δεν ήταν άλλος από ένα ρωμαϊκό δράμα-χιτώνας με τίτλο «Μεσσαλίνα Αφροδίτη». Αυτό ήταν που τον οδήγησε στον πρωταγωνιστικό ρόλο στον «Θάνατο ενός φίλου» του Φράνκο Ρόσι. Με βασικά προτερήματα μια υποτροφία σε δραματική σχολή της Ρώμης και τον πρώτο του γάμο με τη Νία Λιβαδά, κόρη γνωστής αθηναϊκής οικογένειας, ο Λουκίνο Βισκόντι τον πλησίασε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «Ο Ρόκο και τα αδέλφια του». Το τι δεν πήγε καλά και ο ρόλος κατέληξε στον Αλέν Ντελόν μπορούμε να το αναζητήσουμε στα κουτσομπολιά της εποχής.

Εξηγεί η Σώκου, φίλη του ζεύγους εκείνη την εποχή, στο βιβλίο της «Ο αιώνας της Ροζίτας»: «Φαίνεται ότι ο Βισκόντι ήθελε κάτι παραπάνω. Μια μέρα που τον κάλεσε μετά το γύρισμα να βγούνε μαζί, ο Σπύρος απάντησε "ναι, αλλά θα πρέπει να ρωτήσω τη γυναίκα μου αν μπορεί, μήπως έχει κανονίσει κάτι άλλο". Δεν του το συγχώρησε ποτέ. Δεν τον έδιωξε από την ταινία, όμως στο έργο δεν φαινόταν ποτέ ολόκληρο το πρόσωπό του, παρά μόνο ένα τρίτο του προφίλ του». Ο ωραίος Έλληνας λοιπόν περιορίστηκε στον ρόλο του αδελφού του Ρόκο που δεν είχε πολλά λόγια, του άντρα της Κλαούντια Καρντινάλε, με μάνα την Κατίνα Παξινού. 

ΓΙΑ ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΝΕΙ Σπύρος Φωκάς (1937-2023) Facebook Twitter
Ο Σπύρος Φωκάς με τον Αλέν Ντελόν, την Κλαούντια Καρντινάλε και τον Λουκίνο Βισκόντι στα γυρίσματα της ταινίας «Ο Ρόκο και τα αδέλφια του».
Σπύρος Φωκάς Facebook Twitter
Στην ταινία «Ο Ρόκο και τα αδέλφια του» ο Σπύρος Φωκάς κρατούσε τον ρόλο του αδελφού του Ρόκο που δεν είχε πολλά λόγια, του άντρα της Κλαούντια Καρντινάλε.

Ωστόσο, η Ιταλία του πρόσφερε πολλούς ρόλους στη συνέχεια, συνεργασία με καλούς σκηνοθέτες και πάντα σημαντικούς ηθοποιούς, π.χ. στο «Psycosissimo» με τον Ούγκο Τονιάτσι, στο «Via Margutta» του Μάριο Καμερίνι, στο «Ένας άντρας στην πυρά» των αδελφών Ταβιάνι κ.ά.

Αλλά και στην Ελλάδα ο Φωκάς ήταν περιζήτητος, οι προτάσεις ήταν ατέλειωτες και ευτυχώς για εκείνον έκανε μερικές από τις καλύτερες επιλογές στον ασπρόμαυρο εμπορικό κινηματογράφο αξιώσεων. Στον «Εγωισμό» του Γιάννη Δαλιανίδη είναι το μήλον της έριδος μεταξύ δύο αδελφών, της Ζωής Λάσκαρη και της Τζένης Ρουσσέα, στη «Στεφανία στο αναμορφωτήριο», πάλι του Δαλιανίδη, παίζει τον γιατρό που σώζει την πρωταγωνίστρια-Λάσκαρη από το κολαστήριο του αναμορφωτηρίου. Αποτέλεσε καλλιτεχνικό ζευγάρι με την επίσης καλλονή Έλενα Ναθαναήλ στον συγκλονιστικό «Φόβο» του Κώστα Μανουσάκη, στη «Ντάμα σπαθί» του Γιώργου Σκαλενάκη και στο «Έρωτας στην καυτή άμμο» του Κώστα Ζωγραφάκη.

Σπύρος Φωκάς Facebook Twitter
Με την Έλενα Ναθαναήλ στην ταινία «Ντάμα σπαθί» του Γιώργου Σκαλενάκη.

Πάντα σοβαρός, λιτός, ποτέ υπερδραματικός, είχε ένα δωρικό παίξιμο που ταίριαζε απόλυτα στο εκπληκτικό του παρουσιαστικό. Ο Δαλιανίδης στην αυτοβιογραφία του λέει γι’ αυτόν: «Τον θυμάμαι στο πρώτο πλάνο στην ταινία του Ανδρέα Λαμπρινού. Αν ήταν μέσα στο νερό, θα έλεγα ότι αναδυόταν, εδώ εμφανιζόταν σιγά-σιγά πίσω από έναν λόφο. Θεός. Και καθώς πίσω του ήταν ο ήλιος, του δημιουργούσε ένα φωτοστέφανο που τον έκανε πραγματικά θεό. Η ομορφιά του, αρρενωπή, και ο λόγος του καθημερινός, καθόλου στόμφος».

Το 1964 συμμετείχε στα «Σκαλοπάτια» του Leonard Hirschfield σε σενάριο του Βασίλη Βασιλικού που γυρίστηκε γυρισμένο στη Σαντορίνη με την Ειρήνη Παππά και το 1966 στην ελληνογαλλική παραγωγή «Μια σφαίρα στην καρδιά» του Ζαν-Ντανιέλ Πολέ με την Τζένη Καρέζη. Το 1969 έγινε στην Ιταλία Ζορό για χάρη του σκηνοθέτη Φράνκο Μοντεμούρο. Στην ελαφριά ερωτική κωμωδία «Basta guardarla» του Λουτσιάνο Σάλτσε έπαιξε δίπλα στη Μαριάντζελα Μελάτο και στη Μαρία Γκράτσια Μπουτζέλα.

Σπύρος Φωκάς Facebook Twitter
Στην ελαφριά ερωτική κωμωδία «Basta guardarla» του Λουτσιάνο Σάλτσε.

Τη δεκαετία του ’70 αναλώθηκε σε ταινίες δράσης και ελαφριές κωμωδίες, ενώ ξεκίνησαν και οι συμμετοχές του στα πρώτα τηλεοπτικά σίριαλ τόσο της RAI στην Ιταλία όσο και της νεόκοπης τότε ελληνικής τηλεόρασης. Το 1977 ο Βινσέντε Μινέλι του έδωσε, μετά από οντισιόν, ρόλο δίπλα στην κόρη του Λάιζα, στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν και στον Σαρλ Μπουαγιέ στο «Όταν θέλει η γυναίκα», ενώ λίγο μετά έπαιξε δίπλα στον Κερκ Ντάγκλας στο «Σπέρμα του Σατανά»

Το 1980 βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη όπου πρωταγωνίστησε στο κύκνειο άσμα του Τάκη Κανελλόπουλου «Σόνια» και έναν χρόνο μετά συμμετείχε, μαζί με μια πλειάδα γνωστών και αγνώστων προσώπων του ελληνικού σινεμά, στο αδιανόητο «Σουβλίστε τους!» του Νίκου Ζερβού. Και αφού στήριξε την επανεκκίνηση της Ζωής Λάσκαρη, η οποία θέλησε να δοκιμάσει την τύχη της σε μια ταινία του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου με τον Άρη Ρέτσο και τίτλο «Αναμέτρηση», σε σκηνοθεσία του Γιώργου Καρυπίδη, θέλησε και ο ίδιος να πειραματιστεί δίπλα στον Αλέξη Δαμιανό, στον Γιώργο Μοσχίδη και στη Μιμή Ντενίση στην «Παρεξήγηση» του Δημήτρη Σταύρακα.

Τότε ήταν που τον κάλεσε το Χόλιγουντ στο Μαρόκο για να παίξει στην κωμωδία δράσης «Το διαμάντι του Νείλου» του 1985, όπου υποδύθηκε έναν Άραβα μεγιστάνα δίπλα στον Μάικλ Ντάγκλας, την Καθλίν Τέρνερ και τον Ντάνι ντε Βίτο. Αυτό ήταν που του έδωσε και το διαβατήριο για μεγάλες αμερικανικές παραγωγές όπως το «Ράμπο 3» με τον Σιλβέστερ Σταλόνε. Η Αμερική όμως δεν τον κέρδισε, η καρδιά του ανήκε στη Μεσόγειο. 

Σπύρος Φωκάς Facebook Twitter
Ο Σπύρος Φωκάς στο «Ράμπο 3».

Η ελληνική ιδιωτική τηλεόραση στα πρώτα της ανοίγματα τον κάλεσε από τους πρώτους στην απόπειρά της να παράγει σίριαλ διεθνών προδιαγραφών, όπως το «Γαλάζιο διαμάντι», η «Ανατομία ενός εγκλήματος», οι «Τολμηρές ιστορίες». Ο αφοσιωμένος στην ελληνική του ταυτότητα, ο Σπύρος Φωκάς, ο οποίος πάντα επέστρεφε στην πατρίδα του, όσες επιτυχίες κι αν είχε στο εξωτερικό, δεν σταματούσε να δέχεται προτάσεις τόσο για την τηλεόραση όσο και για τον κινηματογράφο και για το θέατρο.

Το 1992 πρωταγωνίστησε στη φιλόδοξη ταινία του Γιώργου Καρυπίδη «Το πεθαμένο λικέρ», βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ξανθούλη, ενώ μετά το «Μπίζνες στα Βαλκάνια» του Βασίλη Μπουντούρη επανασυνδέθηκε το 2000 με τον Νίκο Ζερβό για τα «Βίτσια γυναικών» και το 2002 για το «Στη σκιά του Λέμμυ Κώσιον». Εν τω μεταξύ, έδωσε το «παρών» και στις ταινίες «Αλέξανδρος και Αϊσέ» του φίλου του Δημήτρη Κολλάτου και «Ο Χάρος βγήκε παγανιά» του Αλέξανδρου Κολλάτου.  

Το 2013 πραγματοποίησε και μία από τις σπάνιες εμφανίσεις του στο ελληνικό θέατρο, ερμηνεύοντας τον ρόλο ενός ηλικιωμένου ιερέα με παρελθόν παιδεραστή στο έργο «Τα παιδιά του πατρός» του Στέφανου Κακαβούλη. Ωστόσο, η νέα γενιά Ελλήνων τον γνώρισε μέσα από τηλεοπτικές σειρές όπως «Δύο ξένοι», «Οι κληρονόμοι», «Φιλί ζωής» και «Της αγάπης μαχαιριά», όπου κρατούσε τον ρόλο του Αντώνη Σταματάκη, του πάτερ-φαμίλια της μίας από τις δύο οικογένειες που εμπλέκονταν σε κρητική βεντέτα.  Δυστυχώς, διαγωνίστηκε στη «Φάρμα των διασήμων», ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα στο οποίο ενδεχομένως συμμετείχε επειδή δεν είχε άλλη επιλογή.

Σπύρος Φωκάς Facebook Twitter
Με την Κάθλιν Τέρνερ στην ταινία «Κυνηγώντας το πράσινο διαμάντι».

Ο διεθνής ηθοποιός, μετά από τρεις γάμους ‒κατά δική του ομολογία οι εκπληκτικές αμοιβές των ξένων παραγωγών κατέληγαν στους λογαριασμούς των συζύγων του‒, έφτασε στο τέλος της ζωής του έχοντας μείνει χωρίς λεφτά και όταν αρρώστησε, έπεσε στην ανάγκη των φίλων. Η τελευταία και τέταρτη σύζυγός του Λίλιαν Παναγιωτοπούλου ήταν εκείνη που τον στήριξε. Καθώς αδυνατούσαν να συντηρήσουν το σπίτι που νοίκιαζαν στο κέντρο της Αθήνας, αναγκάστηκαν να μετακομίσουν σε ένα σπιτάκι σε άθλια κατάσταση έξω από την Κόρινθο. Τότε ήταν που ενδιαφέρθηκαν για το δράμα του πάλαι ποτέ ζεν πρεμιέ τα πρωινάδικα και τα κουτσομπολίστικα έντυπα. Αλλά ήταν όντως λυπηρό ένας άνθρωπος που δεν έπαψε να εργάζεται όλη του τη ζωή (στο IMdB εμφανίζονται περισσότεροι από εκατό τίτλοι ταινιών και σίριαλ στα οποία έχει συμμετάσχει), υπηρετώντας το δύσκολο επάγγελμα του ηθοποιού σε κάθε μέρος του κόσμου, που είχε ζήσει μεγάλες δόξες και τιμές, είχε φιλίες με τις μεγαλύτερες διασημότητες διεθνώς, κέρδισε άπειρα χρήματα, να προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με μια τιμητική σύνταξη που δεν κάλυπτε σχεδόν τίποτα. Μέχρι τέλους δεν έχασε ούτε την αισιοδοξία του ούτε το χιούμορ του. Μόνο την αξιοπρέπειά του, και γι’ αυτό ευθύνονταν κυρίως κάποιοι άλλοι, όχι ο ίδιος. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μια σφαίρα στην καρδιά»: Πώς γυρίστηκε η μοναδική διεθνής ταινία της Τζένης Καρέζη

Οθόνες / «Μια σφαίρα στην καρδιά»: Πώς γυρίστηκε η μοναδική διεθνής ταινία της Τζένης Καρέζη

Ο Κώστας Φέρρης, βοηθός σκηνοθέτη στην ταινία «Μια σφαίρα στην καρδιά» του Zαν-Ντανιέλ Πολέ, τη μοναδική διεθνή συμμετοχή της Τζένης Καρέζη που αποκαταστάθηκε και θα προβληθεί στα θερινά σινεμά, θυμάται άγνωστες ιστορίες από τα γυρίσματα.
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΦΕΡΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Γιατί δεν μου άρεσε το «Megalopolis» του Κόπολα»

The Review / «Γιατί δεν μου άρεσε το Megalopolis του Κόπολα»

Πόσα λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές και γιατί δεν έχει απολύτως καμία σημασία; Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Τάσος Μελεμενίδης συζητούν για τη φιλόδοξη νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα που έκανε την πρεμιέρα της στις Κάννες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ