Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες)

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
1


«Ωραία γυναίκα ήταν αυτή!», είπε η μάνα μου, -σχεδόν συνομήλικη της Βούλας Ζουμπουλάκη και μόνιμη θεατής των παραστάσεων που ανέβαζαν με τον Δημήτρη Μυράτ στο Θέατρο Αθηνών-, μόλις της είπα ότι η Βούλα Ζουμπουλάκη πέθανε.

Η δική μου γενιά τη γνώρισε μόνο από τον κινηματογράφο. Στο θέατρο την είδα μια φορά, συχνότερα την έβλεπα να κατηφορίζει την Βουκουρεστίου με ένα αχνό κραγιόν, μεγάλα φυμέ γυαλιά και να χαμογελά αφηρημένα.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έπαιξε έναν αληθινά κόντρα ρόλο για το οποίο είναι πιο διάσημη παρόλο που στο θέατρο έπαιξε μεγαλύτερους και καλύτερους ρόλους. Ήταν η αλησμόνητη Αννέτα στην «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Και έδωσε με μαεστρία την εικόνα της ζηλιάρας, διψασμένης δεύτερης που αγωνίζεται να γίνει πρώτη

Η Βούλα Ζουμπουλάκη συνόψιζε κάτω από την ταμπέλα «Μυράτ-Ζουμπουλάκη», αυτό που σήμαινε αστικό θέατρο, αστός ηθοποιός, μορφωμένος. Στις δεκαετίες που αυτή η γωνία Πανεπιστημίου και Βουκουρεστίου ήταν σχεδόν Κολωνάκι, τόπος των σικ συναντήσεων και των «καλών» εξόδων της Παρασκευής και του Σαββάτου για να δει ο κόσμος θέατρο.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη γεννήθηκε το 1924 και είχε κάνει σπουδές στη Νομική, πράγμα σπάνιο για τις γυναίκες μιας γενιάς που απέκτησαν ψήφο τη δεκαετία του 50. Σπούδασε παράλληλα υποκριτική και τραγούδι στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και στη Σχολή Μονωδίας του Εθνικού Ωδείου.

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Νόρα Βαλσάμη (Λαίδη Τσίλτερν), Γιώργος Κροντήρης (Μέησον), Βούλα Ζουμπουλάκη (Κυρία Τσιέβελι) στο «Ένας ιδανικός σύζυγος» (1992), Εθνικό Θέατρο: Κεντρική Σκηνή.

Προερχόταν από τους Έλληνες της Αιγύπτου, γεννημένη στο Κάιρο και έφερε τον αέρα των ανθρώπων που είναι αστοί χωρίς να επιδεικνύονται, κάνουν τέχνη γιατί έχουν μια κομψή άποψη για την ομορφιά, άλλωστε αυτές οι επιλογές που σήμερα φαίνονται συντηρητικές είναι αυτές που έφεραν το αστικό θέατρο, ένα θέατρο ανάλαφρο, της Ευρώπης και της Αμερικής στην Ελλάδα. Αλλά και Λόρκα, Τενεσί Ουίλιμας και Πιραντέλο.


Ήταν παιδί μιας οικογένειας καλλιτεχνών, ο αδερφός της Πέτρος Ζουμπουλάκης είναι ζωγράφος και ο ανιψιός της Γιάννης Ζουμπουλάκης κριτικός κινηματογράφου. Ο άλλος αδερφός της Δημητρης Ζουμπουλάκης ήταν ο παιδίατρος «όλων των παιδιών», όπως έλεγε η μητέρα μου, ένας συναρπαστικός γιατρός της εποχής του.

Με τον Δημήτρη Μυράτ γνωρίστηκαν στην Σχολή του Εθνικού και παντρεύτηκαν στη γενέθλια πόλη της, το Κάιρο, το 1951. Αν και ο πρώτος της σημαντικός ρόλος ήταν, ως Μαρτίριο στο στο «Σπίτι της Μπερνάντα Αλμπα», στο θέατρο Κοτοπούλη, σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή. – όπου τότε ο Μυράτ ήταν διευθυντής-, έγινε αληθινά πρωταγωνίστρια όταν από το 1957 άνοιξαν το δικό τους θέατρο. Ήταν το σπίτι τους κυριολεκτικά. Σε μια επίσκεψη στο Αθηνών μπορεί κανείς να διακρίνει το περιβάλλον, το καρυδένιο γραφείο, μια οικιακή πολυτέλεια που έδειχνε μεγάλο σεβασμό. Είναι κρίμα που δεν μπορεί κανείς σήμερα να δει το γραφείο του Μυράτ και της Ζουμπουλάκη, τους πίνακες και τις λάμπες και τα κρυστάλλινα τασάκια, την ακαθημερινή πολυτέλεια, που στην πλατεία εκφραζόταν με σεβασμό στον θεατή.

Με τον Μυράτ έπαιξε όλα τα χρόνια. Μια αληθινή ντάμα σε ρόλους όπως «Υπόθεση Ντρέυφους» του Σκουλούδη, «Το φως της καρδιάς» του Ουΐλλιαμς, τους «Δίκαιους» του Καμί, το θρυλικό «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» του Πιραντέλο , «Εσθήρ» του Ρακίνα, «Απαγορευμένο τετράδιο» του Τσέσπεντες, «Αντιγόνη» του Σοφοκλή »,« Διάλογοι »του Πλάτωνα,« Εκάβη »του Ευριπίδη , «Να ντύσουμε τους γυμνούς» του Πιραντέλο.

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τη Νόνικα Γαληνέα στο «Η σκιά» Θέατρο Αθηνών, Φεβρουάριος 1968 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυράτ.

Είναι αξιοσημείωτο ότι μέχρι το 1968 ήταν μέλος του θιάσου του Δημήτρη Μυράτ. Ο Μυράτ έβαλε το όνομά της στην ταμπέλα του θεάτρου το οποίο μετονομάστηκε σε Μυράτ Ζουμπουλάκη, μετά από 17 χρόνια που ήταν μαζί. Μετά το θάνατο του Μυράτ έπαιξε ελάχιστα, λίγο στο Εθνικό, το 1991 και στο θίασο του Γιώργου Μεσσάλα.

Η Ζουμπουλάκη αποσύρθηκε αθόρυβα από το θέατρο. Εμφανιζόταν σπανίως σε πρεμιέρες και θυμάμαι την Κάτια Δανδουλάκη να τρέχει με χαρά μικρού παιδιού να την αγκαλιάσει και να την φιλήσει. Χωρίς να κάνει ποτέ βαρύγδουπες δηλώσεις και σχόλια για το θέατρο απολάμβανε μια ευτυχή κατάσταση μέσα στον σεβασμό των συναδέλφων της και των νεώτερών της, ακόμα και αν δεν την είχαν προλάβει να παίζει.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έπαιξε έναν αληθινά κόντρα ρόλο για το οποίο είναι πιο διάσημη παρόλο που στο θέατρο έπαιξε μεγαλύτερους και καλύτερους ρόλους. Ήταν η αλησμόνητη Αννέτα στην «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Και έδωσε με μαεστρία την εικόνα της ζηλιάρας, διψασμένης δεύτερης που αγωνίζεται να γίνει πρώτη. Τραγούδησε το «Εφτά τραγούδια θα σου πω», μαγικά.

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Δημήτρης Μυράτ και Βούλα Ζουμπουλάκη με τον πρώην πρωθυπουργό Παναγιώτη Κανελλόπουλο.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη ήταν μια χορτάτη γυναίκα. Γνώρισε χαρές και επιτυχίες, αγάπη και σεβασμό, έζησε χωρίς την αγωνία της πρωτιάς, έξω από τον ανταγωνισμό, σε ένα δικό της βελούδινο κόσμο, τον κόσμο του πιο αστικού θεάτρου της Αθήνας του θεάτρου Αθηνών. Καμιά φορά κατεβαίνω και νομίζω θα τη δω με την Άννα Συνοδινού να κάθονται στο ακριανό τραπέζι του Ζόναρς μέσα από τη τζαμαρία και να χαμογελάνε μεταξύ τους. Ή τη σκηνή στην οποία η Συνοδινού της απονέμει το βραβείο Κοτοπούλη με τη χαρά να καθρεφτίζεται στα πρόσωπα και των δυο.

Αν υπάρχει μια εικόνα που θέλετε να κρατήσετε είναι η Αννέτα, με το μικρό φουλάρι κόμπο στο λαιμό. Θα σας δώσω άλλη μια: Μια κομψή γυναίκα με μελί μαλλιά κατηφορίζει στο δρόμο, με μια μπεζ βιζόν και φορά Αρπέζ. Ήταν πολύ σημαντική ηθοποιός, δίπλα σε έναν σπουδαίο ηθοποιό. Από αυτές που όρισαν μια ολόκληρη γενιά υποκριτικής, ήθους και παρουσίας.

ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΙΑΣ ΖΩΗΣ

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τη Μελίνα Μερκούρη και τη Σοφία Βέμπο στη "Στέλλα"
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τον Μυράτ
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Οχι, κύριε Τζόνσον
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Διωγμός (1964)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Διωγμός (1964)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Στέλλα
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τον Μυράτ

Θέατρο
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια