Τραυματικές τηλεοπτικές στιγμές της παιδικής ποπ κουλτούρας του ’80

Τραυματικές τηλεοπτικές στιγμές της παιδικής ποπ κουλτούρας του ’80 Facebook Twitter
Η «Κάντυ-Καντυ» ήταν ένα γιαπωνέζικο anime της δεκαετίας του ’70 που θύμιζε έντονα παιδική σαπουνόπερα.
0

Φρουτοπία

Η σκηνή που τηγανίζουν τον Θάνο το κολοκυθάκι (1985)

Λόγω του ΛΕΞ και του πρόσφατου βίντεο για τον νέο του δίσκο G.T.K. θυμήθηκα μία από τις μοναδικές σειρές που με τρομοκρατούσε ως παιδί. Η Φρουτοπία υπήρχε ως παιδικό κόμικ και μεταφέρθηκε στην οθόνη με μαριονέτες κουκλοθέατρου το 1985. Να ήταν οι μαριονέτες και τα σκηνικά που μου φαινόντουσαν σκοτεινά; Η «πολιτική» υπόθεση με τα εξεγερμένα φρούτα που κυνηγούσαν τους μανάβηδες; Μπορεί να ήταν και η συνωμοτική, ψιθυριστή φωνή του Δημήτρη Πιατά που έκανε τον Πίκο Απίκο. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μέρα που ο Θάνος το κολοκυθάκι είδε εφιάλτη ότι τον αλευρώνουν και τον τηγανίζουν. Οι στριγκλιές του μέσα στο τηγάνι με στιγμάτισαν. Δεν ξαναείδα ποτέ Φρουτοπία.

Κάντυ Κάντυ

Ο Άντονι πέφτει από το άλογο (1986)

Πρόκειται για σκηνή που σημάδεψε μια ολόκληρη γενιά. Η «Κάντυ-Καντυ» ήταν ένα γιαπωνέζικο anime της δεκαετίας του ’70 που θύμιζε έντονα παιδική σαπουνόπερα. Η πρωταγωνίστρια, η ορφανή Κάντυ φεύγει από το ορφανοτροφείο στο Μίσιγκαν όταν την υιοθετεί μια πλούσια οικογένεια Άγγλων. Όλα βαίνουν καλώς μέχρι που ο αγαπημένος της, ο Άντονι, πέφτει από το άλογο και πεθαίνει στο κυνήγι της αλεπούς. Η σκηνή του θανάτου του, που η Κάντυ ουρλιάζει «Άντονυυυυυυ» και η οθόνη βάφεται κόκκινη και μπλε στοίχειωσε την παιδική μου ηλικία. Από τότε, κάθε φορά που άκουγα το τραγούδι των τίτλων, στριβόταν η κοιλιά μου. Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν είμαι η μόνη. Το 2022 ανέβηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής Σκηνής το έργο Ο θάνατος του Άντονι του Χαράλαμπου Γωγιού. Το δελτίο Τύπου της παράστασης μιλούσε για μια «εννοιολογική όπερα δωματίου» και κατέληγε: «Γιατί κλάψαμε τόσο πολύ στο τέλος εκείνου του μοιραίου επεισοδίου στα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν ο Άντονι, ο ξανθός αγαπημένος της Κάντυ, έπεσε από το άλογο;».

Ο κήπος με τα αγάλματα

Τραγούδι τίτλων (1981)

Σε σενάριο και σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη, ο «Κήπος με τα αγάλματα» παιζόταν ξανά και ξανά τα καλοκαίρια εναλλάξ με τον «Θησαυρό της Βαγίας» και το «Καπλάνι της βιτρίνας» – όλες προβάλλονταν ως «σοβαρές» παιδικές σειρές. Δεν είναι μόνο πως ήταν διασκευές βιβλίων αλλά και πως ήταν παιδικές σειρές από αυτές που θα ήθελαν οι μεγάλοι να αρέσουν στα παιδιά. Τους άρεσαν; Δεν είμαι σίγουρη. Το βιβλίο της Ελένης Σαραντίτη-Παναγιώτου έχει χαριτωμένη πλοκή: μια παρέα παιδιών στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών ανακαλύπτει μια σειρά αγαλμάτων θαμμένων σε μια παραλία. Τα μεταφέρουν προσωρινά σε έναν κήπο και ξεκινούν να τους κάνουν παρέα, μέχρι που αναγκάζονται να τα αποχωριστούν. Η σειρά είναι εξαιρετικά καλογυρισμένη. Πιθανόν, αυτό που με τρόμαζε ήταν η τρομερά μελαγχολική μουσική των τίτλων που είχε γράψει ο Σταμάτης Σπανουδάκης προτού αφοσιωθεί στον Μέγα Αλέξανδρο.

Η Ανατομία ενός εγκλήματος

Εισαγωγή (1992)

Πριν από τη «Δέκατη Εντολή», πριν από τον «Κόκκινο Κύκλο», το «Ου φονεύσεις» ή τον «Τρίτο Νόμο» υπήρχε η «Ανατομία ενός εγκλήματος». Σίγουρα δεν ήταν μια σειρά για παιδιά ή εφήβους, άλλο που καθόμασταν όλοι και τη βλέπαμε. Σε αντίθεση με τα επόμενα σίριαλ του Πάνου Κοκκινόπουλου, η «Ανατομία», εκτός από τα σενάρια του Πέτρου Μάρκαρη, είχε και έναν αφηγητή. Ο Γρηγόρης Βαλτινός, ντυμένος με κοστούμι με βάτες και πολύχρωμες γραβάτες, όπως κάθε άντρας στην αρχή της δεκαετίας του ’90, εμφανιζόταν σε διάφορες στιγμές του επεισοδίου μέσα σε κάποιο σκοτεινό γραφείο ή βιβλιοθήκη, κοιτούσε την κάμερα κι έλεγε πράγματα όπως «λένε συχνά πως η αγάπη ενώνει και το μισός χωρίζει. Αμφιβάλλω». Το πιο τρομακτικό απ’ όλα ήταν η εισαγωγή. Έπαιζε μια υπόκωφη μουσική και ο Γρηγόρης Βαλτινός ξεπρόβαλε μέσα από το σκοτάδι μιας βιβλιοθήκης: «Καλησπέρα σας. Είμαι ο Γρηγόρης Βαλτινός. Ο σεναριογράφος αυτής της σειράς μού έδωσε τον ρόλο του αφηγητή. Προσωπικά, πιστεύω ότι περισσότερο από ένας αφηγητής είμαι ένας ξεναγός. Τα γεγονότα αυτής της σειράς μπορεί να συνέβησαν χτες, πριν από μία εβδομάδα ή πριν από πολλά χρόνια. Δεν έχει σημασία. Θα τα ανασύρω μέσα από βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, και θα τα ζωντανέψω μπροστά σας (...)». Μπρρρρ!

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Candy Candy κλαίει ακόμη για τον Anthony

Θέατρο / Η Candy Candy κλαίει ακόμη για τον Anthony

Mε αφορμή την όπερα «Ο θάνατος του Άντονυ», που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σε σύνθεση του Χαράλαμπου Γωγιού, λιμπρέτο του Γιάννη Φίλια και σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά, ανατρέχουμε στην ιστορία του θρυλικού άνιμε και σε έναν από τους πιο αδικοχαμένους ήρωες της παιδικής μας ηλικίας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ζωή που τα λέει έξω από τα δόντια…

Οπτική Γωνία / Η Ζωή που «τα λέει έξω από τα δόντια»

Η Κωνσταντοπούλου είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας συνολικής πολιτικής παρακμής που δεν συναντάται μόνο στη χώρα μας, για την οποία ευθύνη έχουν όσοι την ανέδειξαν ως πολιτική περσόνα και τώρα βλέπουν την πλάτη της στις δημοσκοπήσεις…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πύλος ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ιλεκτρίσιτυ / Πύλος, ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ο λόγος που οι θάνατοι των μεταναστών περνούν «απαρατήρητοι» είναι ένας λιγότερο ή περισσότερο φανερός ρατσισμός, μια προ-συνειδητή αξιολογική κρίση που διαχωρίζει τις ζωές σε σημαντικές και ασήμαντες, πενθήσιμες και μη.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Ρεπορτάζ / Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Πώς κυλά σήμερα η ζωή στον εθελοντικό οργανισμό; Οι οικονομικές ατασθαλίες, ο κίνδυνος για «λουκέτο», οι αλλαγές στους χώρους, τα ίχνη του πατέρα Αντωνίου, οι αντιδράσεις των παιδιών και ο στόχος της αποϊδρυματοποίησης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Ρεπορτάζ / Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Μετά την κραυγαλέα υπόθεση ανέγερσης ξενοδοχείου στο Σαρακήνικο της Μήλου, το υπουργείο Περιβάλλοντος προχώρησε στην αναστολή έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών στις περιοχές του νησιού για τις οποίες προτείνονται ειδικά μέτρα προστασίας μέσα από τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
trump hitler

Οπτική Γωνία / Είναι ο Τραμπ ο Χίτλερ των ημερών μας;

Εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν όσα συμβαίνουν μετά την εκλογή του είναι πραγματικά ή πρόκειται για έναν κακό εφιάλτη. Όλα δείχνουν ότι έχουν πολλούς και βάσιμους λόγους γι’ αυτό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Οπτική Γωνία / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Το μπρα ντε φερ ΗΠΑ – Ουκρανίας, η Ε.Ε. και οι ευρύτερες συνέπειες. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
μαρκο ρούμπιο

Daily / Σταυροί στο μέτωπο 

Ο σταυρός στο μέτωπο του Αμερικανού ΥΠΕΞ, μεταξύ άλλων δυσοίωνων σκέψεων, έφερε στο μυαλό τον βανδαλισμό από Χριστιανούς των αρχαίων αγαλμάτων, συχνά με την χάραξη ενός σταυρού στη μορφή τους, όπως η κεφαλή της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οπτική Γωνία / Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οι καταιγιστικές εξελίξεις μετά την εκλογή Τραμπ και το αδιέξοδο στην Ουκρανία, οδηγούν πλέον σε έναν ιδιόμορφο ευρωπαϊσμό της θωράκισης, της στρατιωτικοποίησης και των αντίστοιχων τεράστιων επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Κοκέτα / Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Η ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα μας μιλά στην Κοκέτα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ