karampeti Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη / LiFO

Η εκρηκτική σχέση της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη με τον φακό

0

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη δεν εγκατέλειψε ποτέ το σινεμά. Απλώς, η αφοσίωσή της στο θέατρο και η δέσμευσή της στους ρόλους που τελικά έπαιξε, ήταν τέτοιες που χρονικά δεν της άφηναν το περιθώριο να ακολουθήσει την περιοδικότητα της κινηματογραφικής καριέρας που όλοι υποψιαστήκαμε μετά τον Μελισσοκόμο του Αγγελόπουλου, την Ελεύθερη Κατάδυση του Γιώργου Πανουσόπουλου, το Blackout του Μενέλαου Καραμαγγιώλη και τον Εργένη του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Τελικά, δεν έχει και τόση σημασία πόσους και ποιους ρόλους προσπέρασε στη μεγάλη οθόνη για χάρη του Τσέχοφ, του Φορντ, του Γουέμπστερ, του Βέντεκιντ, του Σαίξπηρ και, φυσικά, του εντυπωσιακού αριθμού αρχαίων τραγωδιών που έχει υπηρετήσει. Όσοι την πρωτοείδαμε στο θέατρο, στο Κρίμα που είναι πόρνη και τη Λούλου, και αργότερα τη θαυμάσαμε στην Επίδαυρο και στις περιοδείες των κλασικών έργων, έχουμε να το λέμε.

Ώσπου επέστρεψε στις οθόνες: δεκαπέντε χρόνια μετά την Έλλη Λόντου (Λαμπέτη) στην «Τελευταία Παράσταση», και αφού αρχικά δίστασε να αντικρίσει ξανά τον φακό, ήρθαν οι τηλεοπτικές Διαμαντώ στην «Αγάπη Παράνομη» και Κυβέλη στο «Φλόγα και Άνεμος». Και, φυσικά, δυο γηραιές ηρωίδες, εμβληματικές, αταλάντευτες και αντισυμβατικές.

Μια πρωταγωνίστρια με χαρακτηριστικά υπεραθλήτριας στην αντοχή και στην ένταση που καλείται να προσδώσει στους ρόλους και θιασώτρια του method acting, όσο αυτό μπορεί να τηρηθεί στα ελληνικά στάνταρ του περιορισμένου χρόνου προετοιμασίας και των δεδομένων παραγωγής και υποστήριξης.

Προηγήθηκαν, εκτός από ένα σύντομο πέρασμα στον Άνθρωπο του Θεού (έχει τονίσει πως ποτέ δεν την ενδιέφερε η έκταση ή αναγκαστικά ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας των ρόλων, μόνο τα ίδια τα έργα), η Ευτυχία, η ταινία που θεωρητικά απευθυνόταν σε έναν κόσμο προσηλωμένο στα περασμένα και στα παλιά, αλλά γοήτευσε απρόσμενα ένα πολύ νεότερο κοινό, δεν εξηγούνται αλλιώς τα 600.000 και πλέον εισιτήρια που έκοψε στα τέλη του 2019.

fonissa Facebook Twitter
Η απόκοσμα οργισμένη Φόνισσα ψάχνει σημάδια από ψηλά για να δικαιολογήσει τις αποτρόπαιες πράξεις της. Φωτ.: George Tatakis, tatakis.com

Εκεί, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη μοιράστηκε τον ρόλο της θρυλικής στιχουργού Παπαγιαννοπούλου με την Κάτια Γκουλιώνη και φέτος, και πάλι σε σενάριο της Κατερίνας Μπέη, ανέλαβε το μεγαλύτερό της στοίχημα στη μεγάλη οθόνη, τη μεταμόρφωσή της σε μια εντελώς διαφορετική «γριά», με πολλά μεταφυσικά στρώματα κάτω από το βαρύ μακιγιάζ. Η απόκοσμα οργισμένη Φόνισσα ψάχνει σημάδια από ψηλά για να δικαιολογήσει τις αποτρόπαιες πράξεις της, να λυτρώσει μια και καλή, και πριν να είναι αργά, προτού δηλαδή τα «μαγαρίσουν», τα κορίτσια που έρχονται στον κόσμο για να «βασανιστούν».

Άλλα όνειρα είχε η παιδική ψυχή της Χαδούλας, διαφορετική γυναίκα έγινε η Φραγκογιαννού, απ’ όταν η μητέρα της τη μέτρησε στυγνά πριν να την παραδώσει, κορίτσι ακόμη, στο δεύτερο σπίτι της.

Η Καρυοφυλλιά συνέλαβε τη ρήξη και μαζί με τη Μαρία Πρωτόπαππα, που υποδύεται τη μητέρα της, συνδιαλέγονται σε ένα πλαίσιο εφιαλτικού τραύματος πέρα από τον χρόνο, σαν να κυνηγά η μία το φάντασμα της άλλης, στο δράμα που η Εύα Νάθενα είχε αρχικά προτείνει στον Αλεξάντερ Πέιν να το σκηνοθετήσει, εκείνος φλέρταρε με την ιδέα με την προϋπόθεση να μάθει πρώτα καλά ελληνικά και τελικά της αντιπρότεινε να το αναλάβει η ίδια, διακρίνοντας πως το έχει δουλέψει σε τόσο προχωρημένο και οριστικό βαθμό ώστε να το κατέχει απόλυτα, παρότι δεν είχε ξαναπιάσει κάμερα στα χέρια της μέχρι τότε.

Η Καρυοφυλλιά διάβασε ξανά, προσεκτικά, το κείμενο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, συμβουλεύτηκε ειδικούς για τη στάση του σώματος μιας ετοιμόγεννης εκείνης της εποχής και αντίστοιχα τις απαραίτητες κινήσεις της μαίας που θα τη βοηθούσε, και πέρασε ατελείωτες ώρες ακούγοντας τις οδηγίες της μέτζο σοπράνο Άννας Παγκάλου για την τοποθέτηση της φωνής καθώς και της υπεύθυνης κινησιολογίας Κατερίνας Φωτιάδη για τον συντονισμό με δονήσεις και ενέργειες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, με σκοπό την υποκριτική ομοιογένεια όλου του καστ.

karampeti Facebook Twitter
Μιλώντας μαζί της με την αφορμή της εξόδου της ταινίας, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον συνεχιζόμενο, συχνά θανάσιμο σεξισμό που υφίσταται στην ελληνική κοινωνία, στο victim blaming που υπενθυμίζει τις στέρεες διαστάσεις ενός ανδροκρατικού status quo αλλά και στις ηλικιακές διακρίσεις. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη / LiFO

Μια πρωταγωνίστρια με χαρακτηριστικά υπεραθλήτριας στην αντοχή και στην ένταση που καλείται να προσδώσει στους ρόλους και θιασώτρια του method acting, όσο αυτό μπορεί να τηρηθεί στα ελληνικά στάνταρ του περιορισμένου χρόνου προετοιμασίας και των δεδομένων παραγωγής και υποστήριξης, η Καραμπέτη δεν παραλείπει να ερευνά τα βαθύτερα κίνητρα ενός χαρακτήρα σαν τη Φραγκογιαννού και να τα αποτυπώσει στην ερμηνεία της.

Μιλώντας μαζί της με την αφορμή της εξόδου της ταινίας, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον συνεχιζόμενο, συχνά θανάσιμο σεξισμό που υφίσταται στην ελληνική κοινωνία, στο victim blaming που υπενθυμίζει τις στέρεες διαστάσεις ενός ανδροκρατικού status quo αλλά και στις ηλικιακές διακρίσεις. «Είμαι 65 ετών, να το λέμε αυτό, να λέμε την ηλικία μας», τόνισε χαμογελώντας με υπερηφάνεια και σημασία σε έναν χώρο που, διεθνώς και όχι μόνο στα καθ’ ημάς, τείνει να δοξολογεί συλλήβδην τη νεότητα και να εκτιμά μυωπικά ή μόνο κατά περίπτωση την πείρα.

Από την αφίσα κιόλας, οι πρώτες εντυπώσεις από την Ευτυχία και τη Φραγκογιαννού είναι αυτές ανήμερων θεριών προχωρημένης ηλικίας, δυο γυναικών που δεν το έχουν σε τίποτα να αναμετρηθούν με όποιον ανακόψει τη θέλησή τους, παράταιρων και αταξινόμητων, αλλεργικών στις ψευτοευγένειες και στις ανούσιες κουβεντούλες, περιχαρακωμένων σε ένα ασυνήθιστο κάλεσμα.

Αντί στη Φόνισσα να υιοθετήσει τη μονοδιάστατη επιθετικότητα μιας εγκληματικής φυσιογνωμίας (διότι τυπικά παρανομούσε, δολοφονώντας ανυπεράσπιστα πλάσματα), στην ανάπτυξη της πλοκής αναφερόταν νοερά στο κληρονομημένο κακό, στη μνήμη της κακοποίησης που δέχθηκε όταν ήταν μικρή και ανυπεράσπιστη, και στο συνεχές, ανθρώπινο δίλημμα μιας συζύγου μάνας και μαίας για το αν η ανίερη πράξη της συγχωρείται άνωθεν ή αν αυτό που κάνει κατά συρροή ελέγχεται όχι από τις Αρχές που αναπόφευκτα την καταδιώκουν αλλά από τη συνείδηση και την ίδια της την συμπόνια.

796
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Αν ήμασταν στην Αμερική, αυτό θα ήταν ένα σίγουρο Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου, πριν καν ανακοινωθούν οι υποψηφιότητες – μαζί με ένα Tony για τις Τρεις Ψηλές Γυναίκες του Έντουαρντ Άλμπι, που απέσπασαν εγκώμια και παίχτηκαν στο sold out Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, με τη Ρένη Πιττακή και τη Λουκία Μιχαλοπούλου στους άλλους δύο ρόλους και τον Μπομπ Γουίλσον στη σκηνοθεσία.

Στη χώρα μας δεν είναι και μικρό κατόρθωμα που αυτή η βασικά γυναικεία υπόθεση, με θέμα βαρύ κι ασήκωτο, χωρίς καν τις ανάσες, το χιούμορ και τα τραγούδια της Ευτυχίας, είχε τέτοια απήχηση σε βραβεία και κυρίως στο ευρύ κοινό που το αντάμειψε με 300.000 εισιτήρια μέχρι το τέλος της χρονιάς – άνετα το μεγάλο ελληνικό hit της σεζόν και μία από τις σπάνιες φορές που στην πρόσφατη ιστορία της εγχώριας παραγωγής η εμπορική ανταπόκριση ισορροπεί με την κριτική αποδοχή.

Η Φόνισσα οφείλει πολλά στην Καρυοφυλλιά. Κι ευτυχώς που η Καρυοφυλλιά ξεπέρασε τους ενδοιασμούς της και αναθέρμανε τον εκρηκτικό της δεσμό με τον φακό.

Το τρέιλερ της «Φόνισσας»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ