Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Σε μια εποχή που η απογοήτευση και ο φόβος προκύπτουν μέσα από καθημερινά συμβάντα, το ΜΙΝΤΑΤΙ προσεγγίζει τον χορό ως βασικό θεμέλιο της ανθρώπινης επαφής», λέει η Τζένη Αργυρίου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Τζένη Αργυρίου

Σκέψεις: Θα έλεγα ότι η ουσία της παράστασης ΜΙΝΤΑΤΙ είναι να μοιράζεσαι κάτι κοινό με ένα σύνολο ανθρώπων, μια κοινότητα. Αυτή θεωρώ ότι είναι και η ουσία της καλλιτεχνικής έκφρασης εν γένει. Δημιουργείς έναν κόσμο, τον οποίο εκθέτεις στο κοινό και μέσα από αυτή την εφήμερη δράση μοιράζεσαι ιδέες, ερωτήματα, ανησυχίες, οράματα, φόβους και ελπίδες, ελπίζοντας ότι η ανάγκη που σε οδήγησε στη δημιουργία αυτή δεν είναι μόνο προσωπική αλλά και συλλογική.

Ορισμός: Μιντάτι στην Ήπειρο αλλά και ξέλαση στην Πελοπόννησο, αργατία στον Πόντο, αλλαξιά στην Ικαρία, αμπασάδα στις Κυκλάδες είναι ονομασίες που χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν για τη συλλογική εργασία των μελών μιας κοινότητας για την παραγωγή ενός κοινωφελούς έργου, και ήταν μέρος της ζωής τους. Πρόκειται για ένα έθιμο που βασίζεται αδιαπραγμάτευτα στην αλληλοβοήθεια και την αλληλεγγύη, δύο αξίες πολύ κεντρικές που στις μέρες μας τείνουν να ξεχαστούν.

«Ερμηνευτές/ερμηνεύτριες, μουσικοί και κοινό συνυπάρχουν σε έναν ορισμένο χώρο και χρόνο, μοιράζονται έναν κόσμο και συμμετέχουν σε ένα είδος τελετουργίας που μας καλεί να αισθανθούμε ζωντανά μέλη μιας κοινότητας».

Πρόθεση: Σε μια εποχή που η απογοήτευση και ο φόβος προκύπτουν μέσα από καθημερινά συμβάντα, το ΜΙΝΤΑΤΙ προσεγγίζει τον χορό ως βασικό θεμέλιο της ανθρώπινης επαφής και ως μέσο επανασύνδεσής μας με τη φύση και την κοινότητα – αυτή που ήδη υπάρχει και αυτή που δημιουργείται κάθε φορά σε μια συνεύρεση, όπως η μάζωξη για να παρακολουθήσουμε μια παράσταση. Εκεί ερμηνευτές/ερμηνεύτριες, μουσικοί και κοινό συνυπάρχουν σε έναν ορισμένο χώρο και χρόνο, μοιράζονται έναν κόσμο και συμμετέχουν σε ένα είδος τελετουργίας που μας καλεί να αισθανθούμε ζωντανά μέλη μιας κοινότητας.

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Η ουσία της παράστασης ΜΙΝΤΑΤΙ είναι να μοιράζεσαι κάτι κοινό με ένα σύνολο ανθρώπων, μια κοινότητα». Φωτ.: Νύσος Βασιλόπουλος

ΜΙΝΤΑΤΙ
Πειραιώς 260 (Δ), 3-4/7, 21:00

Χαρά Κότσαλη

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Το Βorborygmi είναι μια περφόρμανς για τη δύναμη του θορύβου». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το Βorborygmi είναι μια περφόρμανς για τη δύναμη του θορύβου και αντλεί έμπνευση από την ιστορία του μουσικού ιδιώματος της noise αλλά και από τη γενεαλογία του κοινωνικού θορύβου. Όπου ως θόρυβος ορίζεται καθετί μη καταχωρισμένο, που δεν περνά το κατώφλι της ακουστότητας ή δεν λογίζεται ως μετρήσιμη πληροφορία, δεν μεταφράζεται, δεν μεταπωλείται, δεν απλοποιείται.

Ένα άλλο συντακτικό ήχων που υπερασπίζεται την πολυπλοκότητα απέναντι στη βία της ευκρίνειας. Δύο σώματα συνυπάρχουν σε έναν χώρο πολλαπλών πιθανοτήτων και μηδενικών προοπτικών. Υπερασπίζονται την αξία του αντιπαραγωγικού κόπου του χορού, ανακαλύπτουν τη χαρά της διάλυσης, σχετίζονται και αγαπιούνται μέσα από τη συνακρόαση, τη σύγκρουση και τον σαματά.

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Δύο σώματα συνυπάρχουν σε έναν χώρο πολλαπλών πιθανοτήτων και μηδενικών προοπτικών». Φωτ.: Karol Jarek

Αποκρύπτουν τα ίχνη τους, βαδίζοντας στα βήματα των πολλών που έχουν περάσει από το ίδιο μέρος κι εκείνων που δεν έχουν ακόμα υπάρξει. Αποτίουν φόρο τιμής στην ιστορία του μουσικού και κοινωνικού θορύβου, στις δύσαρθρες και ανηχοϊκές φωνές. Κουράζονται μαζί, διαλύονται μαζί και αράζουν άσκοπα μαζί. Βυθισμένες σε έναν συχνοτικό βυθό φυσικών και ιστορικών υποήχων, χορεύουν στο τέμπο μιας συλλογικής ταχυκαρδίας.  

Borborygmi
Πειραιώς 260 (E), 19-20/7 & 21:30, 21/7, 20:00

Αναστασία Βαλσαμάκη

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Μπορούν οι χορεύτριες/χορευτές να παρασύρουν το κοινό στη διαδρομή τους;» Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Γυρνώντας το βλέμμα των χορευτριών/χορευτών προς τα πίσω και αντιστρέφοντας την κλασική θεατρική απεύθυνση και εστίαση, στο THE VERSO δουλέψαμε γύρω από τη δημιουργία μιας σειράς από ατμοσφαιρικές εικόνες που εναλλάσσονται μεταξύ κινούμενων και στατικών τοπίων. Η σκηνική δράση δημιουργεί την αίσθηση ενός ταξιδιού, άλλοτε θυμίζοντας έναν περίπατο στη «φύση», άλλοτε το αγνάντεμα ενός «τοπίου» και άλλοτε μια χορευτική «μάχη» απέναντι σε μυστηριώδεις δυνάμεις.

Σε αυτήν τη διαδρομή, όμως, μόνο οι θεατές μπορούν να βλέπουν τις φιγούρες και ακόμα πιο πέρα από αυτές, ενώ εκείνες δεν έχουν καμία επαφή μαζί τους. Μπορούν οι χορεύτριες/χορευτές να παρασύρουν το κοινό στη διαδρομή τους;

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Στο THE VERSO δουλέψαμε γύρω από τη δημιουργία μιας σειράς από ατμοσφαιρικές εικόνες που εναλλάσσονται μεταξύ κινούμενων και στατικών τοπίων». Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου

Αναπτύσσεται, άραγε, η αίσθηση ενός κοινού προορισμού; Εμπνεόμενες από το ρομαντικό κίνημα ζωγραφικής και την ιδέα του Rückenfigur, το έργο αυτό αποτελεί για εμάς μια απόπειρα χορογραφικής και δραματουργικής εξερεύνησης της έννοιας της πίσω όψης (verso) καθώς και του βάθους πεδίου χορογραφικά, σκηνικά και φωτιστικά.

THE VERSO
Πειραιώς 260 (Ε), 5-7/6, 21:00

Ηλίας Χατζηγεωργίου

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Τρέμουμε περήφανα ζώντας πανικούς απανωτούς». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το σώμα μας λικνίζεται σχεδόν ηδονικά.
O φόβος είναι τόσο κοντά με τον ενθουσιασμό.
Το τρέμουλο με τον έρωτα και το γάργαρο γέλιο.
Τα χείλη μας τρέμουν σαν λάγνα χείλη που πρωτοφιλούν.
Αγκαλιαζόμαστε αμήχανα και με καχυποψία.
Και σπάμε τα μούτρα μας, ο ένας πάνω στον άλλο, τρέχοντας να διαφύγουμε. 

Αυτή είναι η ζωή μας και έχει ομορφιά και ποίηση.
Τα δόντια μας σπάνε από τον τρόμο.
Οι μύες και τα κόκαλα σφίγγονται.
Ως το σημείο της θραύσης.
Οι κλειδώσεις μας μετατοπίζονται ανεξέλεγκτα.
Το στομάχι μας συσπάται.
Θα ξεράσουμε ή θα γελάσουμε ή θα τραγουδήσουμε.
Και η ίδια η φωνή μας θα μας τρομάξει ξανά.

Τρέμουμε περήφανα ζώντας πανικούς απανωτούς.

Στην προσπάθεια να γλιτώσουμε δημιουργούμε τον κόσμο μας.
Έναν κόσμο αποφυγής ορατών και αοράτων κινδύνων.
Κρυβόμαστε πίσω από αντικείμενα.
Πίσω από τους άλλους που φοβούνται και αυτοί.
Πίσω από το δάκτυλό μας.
Ο φόβος μάς έγινε συνήθεια.
Οι ασθματικές μας φωνές μεταδίδουν.
Θέλουμε κι άλλο. Θέλουμε κι άλλα φριχτά σενάρια.
Θέλουμε κι άλλες απειλές, θελουμε κι άλλους δυνάστες,
τιμωρούς. Θέλουμε κι άλλους φοβισμένους απογόνους.
Πώς θα ζήσουμε χωρίς τον φόβο;
—Ας το γιορτάσουμε. Να στήσουμε ένα πάρτι.
Και με χέρια τρεμάμενα να φτιάξουμε μια τούρτα.
Να ακούσουμε τα τραγούδια μας που μας φέρνουν πανικό.
Και να χορέψουμε φοβισμένα.

Scared - Μια κινητική αλληγορία για τον φόβο
Πειραιώς 260 (Ε), 9-11/7, 21:00

Ερμίρα Γκόρο

Η άνθηση του ελληνικού χορού στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Αγκαλιάζοντας τη θεματική ουσία του Τέλους, κάθε δημιουργός θα αντλήσει έμπνευση από αυτό, εμφυσώντας τη μοναδική καλλιτεχνική του γλώσσα στην παράσταση». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Προσκαλέσαμε τους καταξιωμένους καλλιτέχνες Maria Hassabi, Hannes Langolf και Ιωάννα Παρασκευοπούλου σε ένα συλλογικό εγχείρημα, όπου ενώνουν τις δημιουργικές τους δυνάμεις για να συγκροτήσουν μια σόλο παράσταση, της οποίας θα είναι η κεντρική ερμηνεύτρια.

Κάθε καλλιτέχνης θα συνεισφέρει με τη μοναδική οπτική και καλλιτεχνική του όραση στη δημιουργία μιας πολυδιάστατης χορογραφικής εμπειρίας. Αγκαλιάζοντας τη θεματική ουσία του Τέλους, κάθε δημιουργός θα αντλήσει έμπνευση από αυτό, εμφυσώντας τη μοναδική καλλιτεχνική του γλώσσα στην παράσταση.

TELOS
Πειραιώς 260 (Β), 9-11/7, 21:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ