Στις πρόβες πέντε νέων ελληνικών παραστάσεων του Φεστιβάλ Αθηνών

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Το Αναψυκτήριο διερευνά τη σημασία του μύθου μέσα από θρύλους και μεταφυσικές ιστορίες. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO
0

Αναψυκτήριο

Μία από τις 8 παραστάσεις που συμπεριλαμβάνονται στο grape-Greek Agora of Performance, την πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου που σκοπό έχει την προβολή των Ελλήνων καλλιτεχνών στη διεθνή σκηνή θεάτρου και χορού, δίνοντάς τους την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα έργα τους σε εκπροσώπους διεθνών φεστιβάλ και καλλιτεχνικούς διευθυντές πολιτιστικών φορέων.

Το Αναψυκτήριο, που υπογράφουν η Αργυρώ Χιώτη, ο Ευθύμης Θέου και μια ομάδα ηθοποιών (Νίκος Ζιάζιαρης, Αμαλία Κοσμά, Γιώργος Κριθάρας, Ρίτα Λυτού, Εύη Σαουλίδου, Δρόσος Σκώτης, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη), διερευνά τη σημασία του μύθου μέσα από θρύλους και μεταφυσικές ιστορίες.

Μπορούμε να αντιστρέψουμε για λίγο την οπτική του κόσμου; Να δούμε πέρα από τον κόσμο της ύλης;

Η σκηνή (σε σκηνογραφία Εύας Μανιδάκη) είναι ένας υπαρξιακός τόπος στα όρια μύθου και πραγματικότητας, μεταξύ οπτασιών και πνευμάτων της φύσης, όπου οι ψυχές ξεδιψούν, κατοικημένος από ονειροφαντασίες και φαντάσματα.

Εκεί θέτουν ερωτήματα για τη σχέση ατομικού και συλλογικού. Μπορούμε να αντιστρέψουμε για λίγο την οπτική του κόσμου; Να δούμε πέρα από τον κόσμο της ύλης; Μια πολυφωνική σύνθεση από μια μεικτή ομάδα ερμηνευτών, αποτελούμενη από ηθοποιούς, χορευτές και τραγουδιστές.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

50 χρόνια, μια νύχτα

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου, η παράσταση αποπειράται να κάνει μια σύγχρονη ερμηνεία με θεατρικούς όρους. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Μισό αιώνα από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, τον Νοέμβριο του 1973, όταν μια διαμαρτυρία των φοιτητών της εποχής αλλά και μέρους της ελληνικής κοινωνίας που στάθηκε δίπλα τους ξέσπασε ως φυσική και αυθόρμητη ανάγκη αντίδρασης στον αυταρχισμό, προκύπτει το ερώτημα τι σημαίνει για εμάς αυτό το συλλογικό βίωμα αλληλεγγύης και αυταπάρνησης. Με αφορμή την επέτειο, η παράσταση αποπειράται να κάνει μια σύγχρονη ερμηνεία με θεατρικούς όρους.

Η δραματουργική έρευνα βασίζεται σε αυθεντικές μαρτυρίες φοιτητών, μαθητών αλλά και απλών πολιτών που συμμετείχαν στα γεγονότα εκείνων των κρίσιμων ημερών, αποτελώντας, συνειδητά ή όχι, μέρος της νεότερης ιστορίας της πόλης και της χώρας όλης. Ένα ενδιαφέρον παζλ μιας συλλογικής αφήγησης στην οποία ενώνονται παλαιότερες αλλά και νεότερες γενιές ηθοποιών, ανάμεσα στους οποίους και τριτοετείς σπουδαστές της δραματικής σχολής του Θεάτρου Τέχνης. Όλοι μαζί αναζητούν το ουσιαστικό νόημα της δημοκρατίας.

Η σκηνοθεσία είναι του Μάνου Καρατζογιάννη, ο οποίος έχει συνεργαστεί με τη Δήμητρα Κονδυλάκη στη δραματουργική επεξεργασία. Ακούγονται αποσπάσματα από μαρτυρίες του Γιώργου Αλεξάτου, του Κώστα Βοσταντζόγλου, της Αγγελικής Ξύδη (Ιάσονας Χανδρινός, Όλη νύχτα εδώ, Καστανιώτη, 2020), της Θεοδώρας Φάμελλου, χήρας του Βασίλη Φάμελλου (Ιερώνυμος Λύκαρης (επιμ.), Πολυτεχνείο 1973 - Το αίμα το αδικαίωτο ποτέ δεν ησυχάζει, Καστανιώτη, 2023), της Ανθής Μυρογιάννη («Μηχανή του Χρόνου»), του Α. Σκευοφύλακα (συνέντευξη στον Κώστα Χατζίδη, «Το Βήμα», 2008), καθώς και των Παναγιώτη Μαυρομάτη και Υβόννης Μαλτέζου από συνεντεύξεις τους στο πλαίσιο της έρευνας για την παράσταση.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Ενενήντα

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις Βαλέρια Δημητριάδου, σε μια εποχή εξιδανίκευσης της νεότητας και της ευεξίας, επέλεξε να θίξει το θέμα-ταμπού του γήρατος. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Ένας ενενηντάχρονος άντρας και ο σαραντάρης γιος του σε μια άγρια πόλη που τρέχει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Ο γέρος, παρά την ηλικία του, νιώθει σαν να γεννήθηκε χθες, ενώ ο νέος νιώθει λες κι η ζωή του πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της. Αδύναμος, τρωτός και ευάλωτος, όπως είναι, αποφασίζει να στείλει τον πατέρα του σε οίκο ευγηρίας. Ο τελευταίος ωστόσο έχει μια νεαρή φίλη, ένα ανάπηρο κορίτσι, με το οποίο βρίσκονται καθημερινά στη λίμνη του κεντρικού πάρκου της πόλης.

Η σκηνοθέτις Βαλέρια Δημητριάδου, σε μια εποχή εξιδανίκευσης της νεότητας και της ευεξίας, επέλεξε να θίξει το θέμα-ταμπού του γήρατος. Γιατί ένας ηλικιωμένος άνθρωπος να πρέπει να αποδεχτεί το τέλος; Γιατί να μην μπορεί να βγει έξω, να ερωτευτεί, να κάνει έρωτα; Επειδή όντως δεν μπορεί ή επειδή δεν του το επιτρέπουμε οι υπόλοιποι; Αν βρισκόμασταν στη θέση του, πόσο εύκολα θα αποδεχόμασταν το τέλος;

Η παράσταση κινείται σε έναν φανταστικό μικρόκοσμο που αντιστέκεται σθεναρά στο δυστοπικό μας παρόν, προτάσσοντας την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη. Επί σκηνής, μαζί με τους ηθοποιούς, ομάδα μουσικών θα παίζει ζωντανά μουσική.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Σφάλμα σύνδεσης

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Η παράσταση, η οποία θα παιχτεί επίσης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του grape-Greek Agora of Performance, εστιάζει στον γάμο, στην οικογένεια και στη συντροφικότητα. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Η ομάδα Station Athens, που σχηματίστηκε το 2009 στη γειτονιά του Μεταξουργείου και αποτελείται από πρόσφυγες και μετανάστες από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, πραγματεύεται αληθινές ιστορίες, παντρεύοντας το ντοκιμαντέρ με τη μυθοπλασία. Η παράσταση, η οποία θα παιχτεί επίσης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του grape-Greek Agora of Performance, εστιάζει στον γάμο, στην οικογένεια και στη συντροφικότητα.

Με βασικό εργαλείο το χιούμορ, αναδεικνύει τον καταλυτικό ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών.

Η ανάγκη των μελών της ομάδας να βρουν λύσεις που θα διευκολύνουν την καθημερινότητά τους τα κάνει να χρησιμοποιούν διάφορα σύγχρονα μέσα που τους φέρνουν πιο κοντά στην οικογενειακή εστία.

Έχοντας δοκιμάσει τα πάντα, απευθύνονται σε μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, ακολουθούν τις συμβουλές της και τα αποτελέσματα είναι άλλοτε αστεία και άλλοτε παράδοξα. Μπορεί η τεχνολογία να μεταμορφώσει προς το καλύτερο τις ζωές μας; Η παράσταση αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), τις βιντεοπροβολές και ένα ιδιαίτερο sound design σε ένα υβριδικό παραστασιακό ιδίωμα. Η σύλληψη και η σκηνοθεσία είναι της Γιολάντας Μαρκοπούλου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Κρυπτόγαμα

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Ένα κείμενο που εστιάζει στην αγριότητα της ελληνικής επαρχίας του 1980, μια παράσταση για όσους έχουν υποστεί τον τρόμο του περιθωρίου, του λάθους, της δημόσιας κατακραυγής. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Ένας θεατρικός μονόλογος του Μιχάλη Αλμπάτη (Και οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους, Νήσος, 2022), γραμμένος ειδικά για το Φεστιβάλ, και μια αφήγηση που διαδραματίζεται σε μια μικρή πόλη της Κρήτης, αρχές της δεκαετίας του 1980. Ο τίτλος, από τις λέξεις «κρυπτόν» και «γαμείν», είναι εμπνευσμένος τον όρο με τον οποίο ο Σουηδός βοτανολόγος Κάρολος Λινναίος περιέγραψε τον τρόπο που αναπαράγονται τα φύκη, οι μύκητες, τα βρυόφυτα και τα πτεριδόφυτα, «καθώς η απουσία ανθέων, καρπών και σπερμάτων, καθιστούσε τον τρόπο αναπαραγωγής τους γριφώδη».

Ο Αλμπάτης πιστεύει ότι «υπάρχουν και ανθρώπινα πλάσματα που αναδίδουνε τον ίδιο γρίφο, με κατάταξη ασαφή ανάμεσα στα γένη, με ρόλο ομιχλώδη στη ροή της εξέλιξης (…). Οργανισμοί που για να επιβιώσουν μιμούνται τους όμορούς τους, στους τρόπους, στην αμφίεση, στη γλώσσα, αναγκασμένοι να ανθίζουνε μονάχα στο σκοτάδι, γεμίζοντας τα πνευμόνια τους με νύχτα. Έτσι ζούνε, κρατώντας την ανάσα τους για χρόνια, μα, αν ο αέρας τους σωθεί κι αναγκαστούν να αναδυθούνε βίαια στο φως, η ανάφλεξη είναι αναπόφευκτη…».

Στο επίκεντρο της αφήγησης ένας χασάπης που δεν ήθελε να γίνει χασάπης, καθώς σιχαίνεται τη μυρωδιά απ’ τα σπλάχνα και το αίμα, ένα μαγικό δαχτυλίδι που μεταμορφώνει όποιον το φορέσει σε ό,τι επιθυμεί και φοβάται να είναι, ένα γλέντι αρραβώνων και μια δολοφονημένη τρανς που είχε για ίνδαλμά της την Αλίκη Βουγιουκλάκη, της οποίας τραγούδια ερμήνευε στους δρόμους και τις ταβέρνες υπομένοντας κοροϊδίες και γιουχαΐσματα. Ένα κείμενο που εστιάζει στην αγριότητα της ελληνικής επαρχίας του 1980, μια παράσταση για όσους έχουν υποστεί τον τρόμο του περιθωρίου, του λάθους, της δημόσιας κατακραυγής. Σκηνοθετεί η Νικαίτη Κοντούρη και ερμηνεύει ο Μάκης Παπαδημητρίου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ