Στις πρόβες πέντε νέων ελληνικών παραστάσεων του Φεστιβάλ Αθηνών

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Το Αναψυκτήριο διερευνά τη σημασία του μύθου μέσα από θρύλους και μεταφυσικές ιστορίες. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO
0

Αναψυκτήριο

Μία από τις 8 παραστάσεις που συμπεριλαμβάνονται στο grape-Greek Agora of Performance, την πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου που σκοπό έχει την προβολή των Ελλήνων καλλιτεχνών στη διεθνή σκηνή θεάτρου και χορού, δίνοντάς τους την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα έργα τους σε εκπροσώπους διεθνών φεστιβάλ και καλλιτεχνικούς διευθυντές πολιτιστικών φορέων.

Το Αναψυκτήριο, που υπογράφουν η Αργυρώ Χιώτη, ο Ευθύμης Θέου και μια ομάδα ηθοποιών (Νίκος Ζιάζιαρης, Αμαλία Κοσμά, Γιώργος Κριθάρας, Ρίτα Λυτού, Εύη Σαουλίδου, Δρόσος Σκώτης, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη), διερευνά τη σημασία του μύθου μέσα από θρύλους και μεταφυσικές ιστορίες.

Μπορούμε να αντιστρέψουμε για λίγο την οπτική του κόσμου; Να δούμε πέρα από τον κόσμο της ύλης;

Η σκηνή (σε σκηνογραφία Εύας Μανιδάκη) είναι ένας υπαρξιακός τόπος στα όρια μύθου και πραγματικότητας, μεταξύ οπτασιών και πνευμάτων της φύσης, όπου οι ψυχές ξεδιψούν, κατοικημένος από ονειροφαντασίες και φαντάσματα.

Εκεί θέτουν ερωτήματα για τη σχέση ατομικού και συλλογικού. Μπορούμε να αντιστρέψουμε για λίγο την οπτική του κόσμου; Να δούμε πέρα από τον κόσμο της ύλης; Μια πολυφωνική σύνθεση από μια μεικτή ομάδα ερμηνευτών, αποτελούμενη από ηθοποιούς, χορευτές και τραγουδιστές.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

50 χρόνια, μια νύχτα

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου, η παράσταση αποπειράται να κάνει μια σύγχρονη ερμηνεία με θεατρικούς όρους. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Μισό αιώνα από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, τον Νοέμβριο του 1973, όταν μια διαμαρτυρία των φοιτητών της εποχής αλλά και μέρους της ελληνικής κοινωνίας που στάθηκε δίπλα τους ξέσπασε ως φυσική και αυθόρμητη ανάγκη αντίδρασης στον αυταρχισμό, προκύπτει το ερώτημα τι σημαίνει για εμάς αυτό το συλλογικό βίωμα αλληλεγγύης και αυταπάρνησης. Με αφορμή την επέτειο, η παράσταση αποπειράται να κάνει μια σύγχρονη ερμηνεία με θεατρικούς όρους.

Η δραματουργική έρευνα βασίζεται σε αυθεντικές μαρτυρίες φοιτητών, μαθητών αλλά και απλών πολιτών που συμμετείχαν στα γεγονότα εκείνων των κρίσιμων ημερών, αποτελώντας, συνειδητά ή όχι, μέρος της νεότερης ιστορίας της πόλης και της χώρας όλης. Ένα ενδιαφέρον παζλ μιας συλλογικής αφήγησης στην οποία ενώνονται παλαιότερες αλλά και νεότερες γενιές ηθοποιών, ανάμεσα στους οποίους και τριτοετείς σπουδαστές της δραματικής σχολής του Θεάτρου Τέχνης. Όλοι μαζί αναζητούν το ουσιαστικό νόημα της δημοκρατίας.

Η σκηνοθεσία είναι του Μάνου Καρατζογιάννη, ο οποίος έχει συνεργαστεί με τη Δήμητρα Κονδυλάκη στη δραματουργική επεξεργασία. Ακούγονται αποσπάσματα από μαρτυρίες του Γιώργου Αλεξάτου, του Κώστα Βοσταντζόγλου, της Αγγελικής Ξύδη (Ιάσονας Χανδρινός, Όλη νύχτα εδώ, Καστανιώτη, 2020), της Θεοδώρας Φάμελλου, χήρας του Βασίλη Φάμελλου (Ιερώνυμος Λύκαρης (επιμ.), Πολυτεχνείο 1973 - Το αίμα το αδικαίωτο ποτέ δεν ησυχάζει, Καστανιώτη, 2023), της Ανθής Μυρογιάννη («Μηχανή του Χρόνου»), του Α. Σκευοφύλακα (συνέντευξη στον Κώστα Χατζίδη, «Το Βήμα», 2008), καθώς και των Παναγιώτη Μαυρομάτη και Υβόννης Μαλτέζου από συνεντεύξεις τους στο πλαίσιο της έρευνας για την παράσταση.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Ενενήντα

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις Βαλέρια Δημητριάδου, σε μια εποχή εξιδανίκευσης της νεότητας και της ευεξίας, επέλεξε να θίξει το θέμα-ταμπού του γήρατος. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Ένας ενενηντάχρονος άντρας και ο σαραντάρης γιος του σε μια άγρια πόλη που τρέχει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Ο γέρος, παρά την ηλικία του, νιώθει σαν να γεννήθηκε χθες, ενώ ο νέος νιώθει λες κι η ζωή του πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της. Αδύναμος, τρωτός και ευάλωτος, όπως είναι, αποφασίζει να στείλει τον πατέρα του σε οίκο ευγηρίας. Ο τελευταίος ωστόσο έχει μια νεαρή φίλη, ένα ανάπηρο κορίτσι, με το οποίο βρίσκονται καθημερινά στη λίμνη του κεντρικού πάρκου της πόλης.

Η σκηνοθέτις Βαλέρια Δημητριάδου, σε μια εποχή εξιδανίκευσης της νεότητας και της ευεξίας, επέλεξε να θίξει το θέμα-ταμπού του γήρατος. Γιατί ένας ηλικιωμένος άνθρωπος να πρέπει να αποδεχτεί το τέλος; Γιατί να μην μπορεί να βγει έξω, να ερωτευτεί, να κάνει έρωτα; Επειδή όντως δεν μπορεί ή επειδή δεν του το επιτρέπουμε οι υπόλοιποι; Αν βρισκόμασταν στη θέση του, πόσο εύκολα θα αποδεχόμασταν το τέλος;

Η παράσταση κινείται σε έναν φανταστικό μικρόκοσμο που αντιστέκεται σθεναρά στο δυστοπικό μας παρόν, προτάσσοντας την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη. Επί σκηνής, μαζί με τους ηθοποιούς, ομάδα μουσικών θα παίζει ζωντανά μουσική.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Σφάλμα σύνδεσης

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Η παράσταση, η οποία θα παιχτεί επίσης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του grape-Greek Agora of Performance, εστιάζει στον γάμο, στην οικογένεια και στη συντροφικότητα. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Η ομάδα Station Athens, που σχηματίστηκε το 2009 στη γειτονιά του Μεταξουργείου και αποτελείται από πρόσφυγες και μετανάστες από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, πραγματεύεται αληθινές ιστορίες, παντρεύοντας το ντοκιμαντέρ με τη μυθοπλασία. Η παράσταση, η οποία θα παιχτεί επίσης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του grape-Greek Agora of Performance, εστιάζει στον γάμο, στην οικογένεια και στη συντροφικότητα.

Με βασικό εργαλείο το χιούμορ, αναδεικνύει τον καταλυτικό ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών.

Η ανάγκη των μελών της ομάδας να βρουν λύσεις που θα διευκολύνουν την καθημερινότητά τους τα κάνει να χρησιμοποιούν διάφορα σύγχρονα μέσα που τους φέρνουν πιο κοντά στην οικογενειακή εστία.

Έχοντας δοκιμάσει τα πάντα, απευθύνονται σε μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, ακολουθούν τις συμβουλές της και τα αποτελέσματα είναι άλλοτε αστεία και άλλοτε παράδοξα. Μπορεί η τεχνολογία να μεταμορφώσει προς το καλύτερο τις ζωές μας; Η παράσταση αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), τις βιντεοπροβολές και ένα ιδιαίτερο sound design σε ένα υβριδικό παραστασιακό ιδίωμα. Η σύλληψη και η σκηνοθεσία είναι της Γιολάντας Μαρκοπούλου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Κρυπτόγαμα

Στις πρόβες του ελληνικού θεάτρου Facebook Twitter
Ένα κείμενο που εστιάζει στην αγριότητα της ελληνικής επαρχίας του 1980, μια παράσταση για όσους έχουν υποστεί τον τρόμο του περιθωρίου, του λάθους, της δημόσιας κατακραυγής. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/ LIFO

Ένας θεατρικός μονόλογος του Μιχάλη Αλμπάτη (Και οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους, Νήσος, 2022), γραμμένος ειδικά για το Φεστιβάλ, και μια αφήγηση που διαδραματίζεται σε μια μικρή πόλη της Κρήτης, αρχές της δεκαετίας του 1980. Ο τίτλος, από τις λέξεις «κρυπτόν» και «γαμείν», είναι εμπνευσμένος τον όρο με τον οποίο ο Σουηδός βοτανολόγος Κάρολος Λινναίος περιέγραψε τον τρόπο που αναπαράγονται τα φύκη, οι μύκητες, τα βρυόφυτα και τα πτεριδόφυτα, «καθώς η απουσία ανθέων, καρπών και σπερμάτων, καθιστούσε τον τρόπο αναπαραγωγής τους γριφώδη».

Ο Αλμπάτης πιστεύει ότι «υπάρχουν και ανθρώπινα πλάσματα που αναδίδουνε τον ίδιο γρίφο, με κατάταξη ασαφή ανάμεσα στα γένη, με ρόλο ομιχλώδη στη ροή της εξέλιξης (…). Οργανισμοί που για να επιβιώσουν μιμούνται τους όμορούς τους, στους τρόπους, στην αμφίεση, στη γλώσσα, αναγκασμένοι να ανθίζουνε μονάχα στο σκοτάδι, γεμίζοντας τα πνευμόνια τους με νύχτα. Έτσι ζούνε, κρατώντας την ανάσα τους για χρόνια, μα, αν ο αέρας τους σωθεί κι αναγκαστούν να αναδυθούνε βίαια στο φως, η ανάφλεξη είναι αναπόφευκτη…».

Στο επίκεντρο της αφήγησης ένας χασάπης που δεν ήθελε να γίνει χασάπης, καθώς σιχαίνεται τη μυρωδιά απ’ τα σπλάχνα και το αίμα, ένα μαγικό δαχτυλίδι που μεταμορφώνει όποιον το φορέσει σε ό,τι επιθυμεί και φοβάται να είναι, ένα γλέντι αρραβώνων και μια δολοφονημένη τρανς που είχε για ίνδαλμά της την Αλίκη Βουγιουκλάκη, της οποίας τραγούδια ερμήνευε στους δρόμους και τις ταβέρνες υπομένοντας κοροϊδίες και γιουχαΐσματα. Ένα κείμενο που εστιάζει στην αγριότητα της ελληνικής επαρχίας του 1980, μια παράσταση για όσους έχουν υποστεί τον τρόμο του περιθωρίου, του λάθους, της δημόσιας κατακραυγής. Σκηνοθετεί η Νικαίτη Κοντούρη και ερμηνεύει ο Μάκης Παπαδημητρίου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ