Xristbrxzy: Το undergound supertrap ενός 18χρονου από τα Γιάννενα
Οργή, teenage angst και goth αισθητική σε ένα από τα πιο συναρπαστικά projects του ελληνικού ραπ.
Όταν βγήκε το «ExØ» πριν από ακριβώς έναν χρόνο, ο Xristbrxzy ήταν 17 χρονών. Το «ExØ» ήταν ένα supertrap άλμπουμ που έφτιαξαν με τον Kijha, το οποίο κυκλοφόρησε από την AXS και ήταν αρκετά αλλόκοτο για τα δεδομένα του ελληνικού ραπ. Ο Xristbrxzy «έδεσε» με την ιδιοσυγκρασιακή, προσποιητή φωνή του Kijha που πατάει στον τρόπο που ραπάρουν Αμερικανοί ράπερ της rage trap, αλλά και με τις περσόνες των guest που είναι ονόματα που χίταραν στο TikTok στη χρονιά που μεσολάβησε (GXHAN, Twelvee), ο $ulee και ο πολλά υποσχόμενος tylerr. Το «ExØ» ήταν ένα από τα καλύτερα άλμπουμ που βγήκαν το 2023 και έναν χρόνο μετά έχει ακόμα πιο μεγάλη δυναμική στον ήχο του (το «Bandz», το «Anna Vissi» και το «Cookiez’n’Slpifz» είναι κορυφαία κομμάτια για το νέο ραπ, πιο σημαντικά για την εξέλιξη του είδους από αρκετά τεράστια χιτ).
Το 2024 ο Xristbrxzy είναι το νέο, επίσημο μέλος της $TELTH RECORD$ και το νέο EP του με τον Kijha, το «Lifestyle», είναι ο πρώτος του δίσκος «ενηλικίωσης» σε κάθε επίπεδο (έχει γίνει 18). Ο Xristbrxzy έχει πλέον πιο διακριτό ρόλο στο ραπ, όπως πιο έντονο είναι και το rage και η μαυρίλα στη μουσική τους. Το σκοτεινό και το goth που είναι ξεκάθαρο στην αισθητική τους απ’ το ασπρόμαυρο εξώφυλλο με τις νυχτερίδες και τον σταυρό, που δεν καταλαβαίνεις αν είναι για τον λαιμό ή αν είναι σταυρός τάφου, μέχρι την εκφορά του λόγου και τους στίχους που έχουν χάσει τη χιουμοριστική χροιά που είχαν στο «ExØ» και έχουν σοβαρέψει, η αλλαγή είναι αναμφισβήτητη. Το «Lifestyle» δεν είναι ένα EP για διασκέδαση, τα έξι κομμάτια του είναι πιο κοντά στο emo rap του Lil Uzi Vert παρά στο μονότονο mumble rap και το baby voice του Playboi Carti, απίστευτα ώριμα, παρότι δεν έχουν το ξάφνιασμα του «ExØ». Αυτό οφείλεται κυρίως στην εξοικείωση που έχει με τον ήχο τους όποιος παρακολουθεί, γιατί πλέον είναι ήχος $TELTH, μια σταθερή εγγύηση για το τι θα ακούσεις στις κυκλοφορίες της.
Το όνομα με το οποίο έχει επιλέξει να υπογράφει τη δουλειά του, το Xristbrxzy (προφέρεται χριστ μπρέιζι), είναι μια μίξη του κανονικού του ονόματος, Χριστόδουλος, με τη σλανγκ λέξη που χρησιμοποιεί και ο Grim Brxzy.
Είναι ενεργό μέρος στο ελληνικό underground trap από τα 15. Το «ExØ» ξεκίνησε να το δουλεύει στα 16.
Kijha, Xristbrxzy-Bandz
«Έχω γεννηθεί στα Γιάννενα και μεγάλωσα σε ένα πολύ καλό περιβάλλον», λέει. «Και οι δυο γονείς μου είναι φιλόλογοι και έχουν τα φροντιστήριά τους. Από μικρός ήθελα να ασχοληθώ με τη μουσική, καμία σχέση, όμως, με αυτό που κάνω τώρα, τότε απλά έπαιζα κιθάρα. Κάτι που θυμάμαι έντονα από την παιδική ηλικία είναι ότι έπαιζα πολλά βιντεοπαιχνίδια, ειδικά στο PSP, ενώ τώρα δεν παίζω σχεδόν τίποτα. Αγαπημένο μου είναι το "Ben 10". Δεν χρειάζεται να ξέρει και πολλά κανείς για μένα, είμαι 18 χρονών, ίσως στο μέλλον κάνω και visuals και είμαι experimental σαν άτομο. Αυτά είναι αρκετά.
Αυτήν τη στιγμή ασχολούμαι με τη μουσική, πιο συγκεκριμένα προσπαθώ να αναπτύξω τον ήχο μου, και παράλληλα ετοιμάζω διαφορά projects με τη $TELTH RECORD$, είτε αυτά είναι άλμπουμ, είτε EPs, είτε singles. Επίσης, συνεργάζομαι με τον tylerr για το άλμπουμ του, ως producer, δουλεύοντας με loopkits, drumkits, multikits. Όσον αφορά το κοντινό μέλλον, παίζω στο Rage Bleed που διοργανώνει η Mortasia, το πρώτο rage party στην Eλλάδα, μαζί με Pala Tranx και Playboilaflame. Γενικότερα, από όταν ξεκίνησα τη μουσική μέχρι και τώρα, πάντα και κάθε μέρα θα προσπαθώ να ανεβαίνει η φάση στην Ελλάδα.
Πρότυπα, γενικότερα, ως Χριστόδουλος δεν είχα ποτέ μου, αλλά θαυμάζω αυτό που έχει κάνει ο Yeat, το πώς ξεκίνησε, πού έχει φτάσει και πώς έκανε την όλη φάση του delivery. Επίσης έχω επηρεαστεί μουσικά από τον Grim Brxzy, ειδικά στην αρχή, τρομερός μουσικός και άτομο που με βοήθησε πολύ στα πρώτα βήματά μου σε αυτόν τον ήχο, είναι απλά goat. Στη συνέχεια άρχισα να επηρεάζομαι γενικότερα από όλα τα underground είδη που ήταν τότε full fresh στο αμερικανικό ραπ το 2021 και 2022, και γενικότερα από τα discords, και σήμερα από τη μουσική που ακούω: από super trap έως nu metal, goth, synth wave, cyberpunk. Τέλος, αισθητικά έχω επηρεαστεί από τον Night Lovell και το ambience rap, σίγουρα από το black metal και επίσης από τη rave κουλτούρα, που ό,τι ακούω απλά είναι και μια φαντασία για μένα. Δηλαδή, το κάθε track και το κάθε vfx το έχω συνδυάσει και με κάτι.
Αυτό που μου άλλαξε, όχι τη ζωή μου ακριβώς, αλλά τον σκοπό μου, ήταν όταν άρχισα να γνωρίζω underground καλλιτέχνες στην Ελλάδα, και ειδικότερα τα παιδιά της $telth. Τότε είπα “ας αφήσουμε την Αμερική, πάμε να το φέρουμε στην Ελλάδα! Υπάρχουν κι άλλα άτομα που νιώθουν το ίδιο με μένα”, γιατί, όπως είπα, ζούσα στα Γιάννενα.
Kijha, Xristbrxzy-Yamaxa
Στη διαμόρφωσή μου καλλιτεχνικά θα έλεγα ότι μεγάλο ρόλο έχουν παίξει οι φίλοι μου, ήμουν από τα παιδιά που πάντα έκαναν παρέα με τους μεγαλύτερους, έτσι έβλεπα πολλά πράγματα από νωρίς, οπότε βρήκα τα θέλω μου σχετικά πιο γρήγορα. Το καλό με αυτό είναι ότι ίσως να μη χρειαστεί να κάνω τόσο πολλά λάθη ώστε να μάθω κάποια πράγματα.
Είμαι περήφανος για αυτό που χτίζω μέρα με τη μέρα και ίσως για το γεγονός ότι όλους τους στόχους που έβαζα, και έπαιρνα στα σοβαρά, τους πετύχαινα πάντα.
Τα Γιάννενα θα έλεγα ότι είναι μια πόλη σκοτεινή και ταυτόχρονα αστεία. Σκοτεινή, γιατί είναι μια πόλη με πολλή βροχή, όποτε αναγκαζόμουν πολλές μέρες να κάτσω σπίτι φτιάχνοντας μουσική που με γέμιζε με θετικά ή αρνητικά συναισθήματα, έτσι όλη η ημέρα γινόταν παραγωγική και αυτό στο τέλος πάντα μου έκανε καλό. Είναι και αστεία, γιατί απλά είναι ένα χωριό, οπότε το καινούργιο δεν το αποδέχονται και το κρίνουν, συνήθως αρνητικά.
Με τρομάζουν οι ασθένειες. Κάθε φορά που αρρωσταίνω δεν λειτουργώ, δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο. Η τύχη είναι βασικός παράγοντας για την επιτυχία, δεν μπορείς να ξέρεις τι θα ξημερώσει αύριο. Σίγουρα θα δουλέψω και θα συνεχίσω να κάνω αυτά που κάνω, αλλά για να εκτιμηθούν νομίζω ότι θα χρειαστεί η τύχη.
Με ενοχλεί που στην Ελλάδα δεν δουλεύουμε όσο μπορούμε, αυτό νομίζω ότι κρατάει τη φάση της μουσικής λίγο πίσω. Μου αρέσει απλά να αράζω και να ακούω μουσική, να πηγαίνω βόλτα με τους φίλους μου στην αγορά, να πηγαίνω σε τέκνο ή rave πάρτι.
Babyj-Xerete
Με τη μουσική άρχισα να ασχολούμαι από πολύ μικρή ηλικία, στα εννιά μου ήταν η πρώτη επαφή με την ηλεκτρική κιθάρα και στα 14 με το FL Studio (το ψηφιακό επαγγελματικό πρόγραμμα σύνθεσης μουσικής). Το "ExØ" ήταν η πρώτη κυκλοφορία που έκανα συνεργασία (με τον k1jha) και νιώθω ότι από αυτό το άλμπουμ φάνηκε ο σκοπός μου στη μουσική, καθώς ήταν ένα άλμπουμ που χαρακτήριζε το supertrap και ακόμη και μετά από πολλά χρόνια θα μπορώ να το ακούσω σαν να βγήκε χθες. Ειδικά το “Yamaxa” δεν θα το ξεχάσω ποτέ.
Στο "Lifestyle", που ήρθε σαν συνέχεια του "ExØ", δούλεψα με έναν πιο ungerground τρόπο, καθώς όλα έγιναν από το mic του K1jha και από το PC μου. Πέρα από αυτά, έχω κάνει συνεργασίες με τον babyj, το "Kserete" που είναι ένα από τα αγαπημένα μου singles, γιατί είναι ένα απλό κομμάτι όπου φαίνεται το sound και των δυο μας. Έχω κι ένα ψιλο-down κομμάτι με τον $ulee στο "Birthday mix 1", το "einai to kaif" (σκάει σύντομα και στο Spotify), και μετά έχω το τρακ με τον Κareem, το “DALMATIA”, το “MONEYMAN” με τον Νephew Dizz, το “666” του kashpill (legendary). Για το μέλλον υπόσχομαι πολλά.
Δουλεύω είτε μόνος μου από το σπίτι μου, είτε στο $telth studio, είμαι open to collab αλλά στα μέτρα μου, όχι κάτι ίδιο, όχι κάτι αντισυμβατικό. Τα beats τα φτιάχνω στο FL και συνήθως απλά παίρνω κάποιο inspo ακούγοντας μουσική, είτε βλέποντας κάποια ταινία, είτε έχω κάποιο vibe και ξεκινάω και χτίζω. Οι δυσκολίες είναι πολλές και ειλικρινά δεν τις έχω ζυγίσει ποτέ και ούτε μπορώ να το κάνω, απλά grindaroume.
Μ’ αρέσει να ακούω καλή μουσική. Θα ακούσω τα πάντα εκτός από ελληνικά, δεν μπορώ κλαρίνα, τουμπερλέκια και κανένα από τα διάφορα delivery τους. Θωρώ το “Char” των Crystal Castles κομματάρα.
Μου αρέσει ο Mad Clip. Πιο συγγενείς σε αυτό που κάνω στον ελληνικό ήχο θεωρώ τους $TELTHRECORD$, μόνο αυτούς, και όχι επειδή είμαι $telth, αλλά γιατί είναι οι μόνοι από την Ελλάδα που θεωρώ κοντινούς σε αυτό που κάνω μέχρι τώρα, από άποψη ακουσμάτων.
Η ιδανική συνέχεια για μένα είναι να κάνω ό,τι κάνω ακόμη πιο αποδοτικά».