Το ελληνικό Chevalier με τις διεθνείς διακρίσεις
Δείτε τρέιλερ της ταινίας και άλλα features
Η Αθηνά Τσαγγάρη, η βραβευμένη σκηνοθέτις που γνωρίσαμε καλά στο "Attenberg", μαζί με τον διακεκριμένο σεναριογράφο Ευθύμη Φιλίππου (Κυνόδοντας, Άλπεις, Ο Αστακός) μας επιφύλασσαν φέτος μία συνεργασία που όχι απλά συζητήθηκε πολύ αλλά απέσπασε εξαιρετικά σημαντικές διακρίσεις εκτός συνόρων. Η νέα τους ταινία “Chevalier”, που από τις 26 Νοεμβρίου θα παίζεται στις ελληνικές αίθουσες, κατάφερε να κάνει το γύρο του κόσμου θυμίζοντας ότι ο ελληνικός κινηματογράφος είναι εδώ και στέκεται επάξια δίπλα σε μεγάλες παραγωγές.
Το "Chevalier", είναι μια καυστική και τρυφερή σάτιρα για τον ανδρικό ανταγωνισμό, και όχι μόνο με ένα εξαιρετικά δεμένο καστ που αποτελείται από τους Γιώργος Κέντρος, Πάνος Κορώνης, Βαγγέλης Μουρίκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Σάκης Ρουβάς.
Η ταινία απέσπασε το εξαιρετικά σημαντικό Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο 59o Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λονδίνου, καθώς και Ειδική Μνεία για τη Σκηνοθεσία από την Επιτροπή και το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για το βασικό ανδρικό cast στο 21ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σαράγεβο.
Στην πορεία προς την νίκη, οι πρωταγωνιστές του Chevalier θα κάνουν τα πάντα για να επηρεάσουν τους αντιπάλους τους και να ξεμπαρκάρουν με το πολυπόθητο δαχτυλίδι. Ο εφηβικός ενθουσιασμός τους και η εμμονή τους για την νίκη θα τους απογυμνώσει στα μάτια των θεατών. Εκτός από το πρωτότυπο μωσαϊκό χαρακτήρων του, το Chevalier, ξεχωρίζει για τους αναπάντεχους διαλόγους του και την βαθιά καυστική του διάθεση.
Δείτε το τρέιλερ
Οι βασικοί ήρωες της ταινίας με μία ματιά, μέσα από τα επίσημα poster της ταινίας αποκλειστικά στo lifo.gr.
Συμμετοχές και Διακρίσεις:
Η ταινία απέσπασε το εξαιρετικά σημαντικό Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο 59o Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λονδίνου, καθώς και Ειδική Μνεία για τη Σκηνοθεσία από την Επιτροπή και το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για το βασικό ανδρικό cast (Γιώργος Κέντρος, Πάνος Κορώνης, Βαγγέλης Μουρίκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Σάκης Ρουβάς) στο 21ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σαράγεβο (14 – 22 Αυγούστου 2015). Το Chevalier έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο 68ο Διεθνές Φεστιβάλ του Λοκάρνο (Locarno Film Festival, 5 – 15 Αυγούστου 2015), στη συνέχεια θα προβληθεί στο Φεστιβάλ του Τορόντο (ενότητα Contemporary World Cinema), καθώς και στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ του Λονδίνου.
Παράλληλα, η Αθηνά Τσαγγάρη φιλοξενείται ως Filmmaker in Residence 2015 του κορυφαίου Film Society of Lincoln Center (53ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης), ενώ έχει λάβει και την υποτροφία David and Roberta Logie για το 2015-2016 στο Radcliffe - Harvard Film Study Center στον τομέα Κινηματογράφου, Βίντεο και Νέων Μέσων (το 2014 η Τσαγγάρη δίδαξε στο Πανεπιστήμιο του Harvard για ένα ακαδημαϊκό έτος ως visiting lecturer).
Το πρόγραμμα Filmmaker in Residence είναι μια ετήσια πρωτοβουλία που δημιουργήθηκε από το πολύ σημαντικό Film Society of Lincoln Center και την εταιρεία Jaeger-LeCoultre. Σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει ανεξάρτητους σκηνοθέτες, νέους ή καθιερωμένους, σε πρώιμο στάδιο της ετοιμασίας της νέας τους ταινίας. Η Τσαγγάρη θα δουλέψει πάνω στο νέο της σενάριο, ένα αστυνομικό θρίλερ – κωμωδία με τίτλο «White Knuckles», στο οποίο δύο αδελφές, μία λογίστρια και μία διαρρήκτης, μπλέκουν με παράνομες δραστηριότητες.
Επιπλέον, η υποτροφία στο Harvard Film Study Center για τη χρονιά αυτή επικεντρώνεται στην ολοκλήρωση ενός δεύτερου σεναρίου της Αθηνάς Τσαγγάρη, μια επιστημονικής φαντασίας «screwball τραγωδίας» με τίτλο «Duncharon». Το σενάριο, το οποίο έχει συγγράψει με τον συνεργάτη της και μοντέρ του Chevalier, Matt Johnson, έχει κερδίσει το βραβείο ARTE France Cinéma Award για το καλύτερο project του CineMart 2012 στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Ρότερνταμ.
Δηλώσεις της Αθηνάς Τσαγγάρη:
Το ζήτημα
Μετά το Attenberg, έκανα το Capsule, μια ταινία μόνο με γυναίκες. Είχε να κάνει και αυτή με αυτό που με ενδιαφέρει πάντα, την εξουσία, τις δυναμικές, τα θέματα ελέγχου, τη χημεία που προκύπτει σε κλειστά περιβάλλοντα. Ξεκινάω πάντα με μία κατάσταση που με ενδιαφέρει, όπως τα ζητήματα του ελέγχου και της εξουσίας, η διαμόρφωση του εαυτού, όταν δουλεύω με άτομα του ίδιου φύλου. Ασχολήθηκα με αυτό και στο Capsule και τώρα με ενδιέφερε να δω πώς λειτουργεί αυτό με ένα αποκλειστικά αντρικό cast.
Ταμπέλες
Υπάρχει πάντα η διευκρίνιση ότι είμαι γυναίκα σκηνοθέτης. Δεν το βρίσκω δίκαιο σε σχέση με τον απλό όρο σκηνοθέτης που ισχύει για έναν άντρα σκηνοθέτη. Είναι κάπως αμήχανο να πρέπει να απαντάω στην ερώτηση γιατί το Chevalier είναι μια ταινία μόνο με άντρες ηθοποιούς. Το 99% των ταινιών στην ιστορία του σινεμά είναι άντρες που παρακολουθούν γυναίκες, που παρατηρούν γυναίκες. Θα προτιμούσα το Chevalier να μην κατηγοριοποιείται ως μια ταινία με άντρες που φτιάχτηκε από μία γυναίκα, είναι όμως αναπόφευκτο.
Η αλληλεπίδραση
H ταινία διαμορφώθηκε πολύ έντονα από τους ίδιους τους ηθοποιούς. Είχαμε πολλές πρόβες πάνω στο σενάριο που γράψαμε με τον Ευθύμη Φιλίππου, όπου ανακαλύπταμε καινούριες σχέσεις, κόντρες και δυναμικές μεταξύ των χαρακτήρων, όπως διαμορφώνονταν από τις προσωπικότητες των συγκεκριμένων ηθοποιών. Κινηματογραφικά, τα διαφορετικά είδη με ενδιαφέρουν και μου αρέσουν πολύ οι φαρσοκωμωδίες. Ήθελα να δω πώς θα μπορούσα να δουλέψω με αυτό το είδος. Ως ένα βαθμό όλες μας οι ταινίες έχουν αυτοβιογραφικά στοιχεία και όταν έχεις μεγαλώσει βλέποντας ταινίες τη μισή σου ζωή, το σινεμά και η ζωή είναι αλληλένδετα. Μαζί και οι επιρροές από το θέατρο, φυσικά και η πραγματικότητα, δηλαδή η Ελλάδα, με ό,τι σημαίνει αυτό, ειδικά τις μέρες μας.
Η πρόθεση
Εξ αρχής ήθελα να κάνω μια ταινία μόνο με διάλογο, που δεν είχα ξανακάνει, για να καταλάβω πώς να δουλέψω τα πρόσωπα με τον διάλογο. Ήταν μια πρόκληση σε σχέση με τη φόρμα και την ενέργεια που αναπτυσσόταν ανάμεσα στους ηθοποιούς. Με την προσοχή στραμμένη συνεχώς στο θέμα της εξουσίας και πώς αυτή εκδηλώνεται, τι σημαίνει να είσαι νικητής ή χαμένος, πόσο αυθαίρετο είναι αυτό, πόσο έχει να κάνει με τις επιδόσεις και τη συμπεριφορά του καθένα. Όταν αρχίζω να σκέφτομαι μια ταινία, θέλω να αποδράσω από τα κλισέ που θέλουν τις γυναίκες να κάνουν ταινίες για γυναίκες. Οπότε ένα μέρος της διαδικασίας είναι αυτή η αντίσταση στο να κάνω κάτι στερεότυπο και αναμενόμενο. Όλες μου οι ταινίες έχουν να κάνουν με τη διαμόρφωση του εαυτού, τι σημαίνει να γίνεσαι ο εαυτός σου ή κάποιος που οι άλλοι περιμένουν να γίνεις.
Η εμπειρία
Προσπαθώ να αλλάζω είδη, μου αρέσει με κάθε ταινία να μαθαίνω, να εκτίθεμαι σε καινούριες προκλήσεις και σε νέες μεθόδους και καταστάσεις. Οπότε η ιδέα να κλειστούμε σε ένα σκάφος καταχείμωνο, το συνεργείο και οι ηθοποιοί και να δούμε πώς θα πάει…ένα μέρος της ταινίας είναι και οι συνθήκες στις οποίες έγινε. Είναι μια διαδικασία σαν να πηγαίνεις σε πόλεμο και όλοι περιμένουν να δίνεις απαντήσεις συνεχώς…Αυτό που προσπαθώ να κάνω, είναι να θυμάμαι πάντα γιατί ήθελα να κάνω την ταινία εξ αρχής, και δεν αποκλίνω από αυτό εξαιτίας των πρακτικών προβλημάτων. Πολλές φορές πρέπει να κάνεις συμβιβασμούς ή χάνεις τον προσανατολισμό σου ή χάνεσαι. Πάντα προσπαθώ να θυμάμαι τι ήθελα να κάνω στην αρχή. Οπότε είναι μια εξουθενωτική εμπειρία, αλλά την ίδια στιγμή είναι συναρπαστική. Κατά τη διάρκεια του μοντάζ, που μου είναι επώδυνο, βλέπω κάποια πράγματα που μου αρέσουν, το οποίο με αιφνιδιάζει γιατί στο γύρισμα είμαι σαν υπνωτισμένη και απλώς πάω με το ένστικτο και τη διαίσθηση. Είναι σαν να ξυπνάω από όνειρο.
Συντελεστές:
Cast: Γιώργος Κέντρος, Πάνος Κορώνης, Βαγγέλης Μουρίκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Σάκης Ρουβάς και οι Γιάννης ∆ρακόπουλος, Νίκος Ορφανός, Κώστας Φιλίππογλου
Σκηνοθεσία: Αθηνά Τσαγγάρη
Σενάριο: Ευθύμης Φιλίππου & Αθηνά Τσαγγάρη
Executive Producer: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος
Παραγωγοί: Μαρία Χατζάκου & Αθηνά Τσαγγάρη
Παραγωγή: FALIRO HOUSE PRODUCTIONS & HAOS FILM
Σε συμπαραγωγή με NOVA & THE MATCH FACTORY και με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
Διεύθυνση φωτογραφίας: Χρήστος Καραμάνης, GSC
Μοντάζ: Ματ Τζόνσον, Γιώργος Μαυροψαρίδης
Ήχος: Λέανδρος Ντούνης
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα
Σκηνικά: Άννα Γεωργιάδου
Διεύθυνση παραγωγής: Δημήτρης Μπιρμπίλης