Είναι η σκηνή του ντους στο «Ψυχώ» η σημαντικότερη στην ιστορία του κινηματογράφου;

Ενα ντοκιμαντέρ με τίτλο «78/52» κάνει την ανατομία της κλασικής σκηνής στο ντους

LIFOTEAM 24.10.2017 | 15:46

Το ντοκιμαντέρ του Αλεξάντρε Φελίπε με τον εύγλωττο τίτλο «78/52» ανατέμνει την περιβόητη σκηνή του ντους στο «Ψυχώ του Άλφρεντ Χίτσκοκ και την χαρακτηρίζει ως την σημαντικότερη στην ιστορία του κινηματογράφου.

 

Η σκηνή κόβει την ανάσα ακόμη και τώρα, δεκαετίες έπειτα από την πρώτη προβολή της, αποδεικνύοντας περίτρανα πως ο Χίτσκοκ ήταν, είναι και θα παραμείνει εσαεί ένας κλασικός μετρ του τρόμου. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως η συγκεκριμένη σκηνή, στο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Μπλοχ, από το οποίο ο Βρετανός σκηνοθέτης ερανίστηκε την ιδέα για το φιλμ, ολοκληρώνεται σε μόλις τρεις γραμμές. 

 

Κι όμως, ο Χίτσκοκ κατάφερε να τις μετατρέψει σε μνημειώδη σκηνή για τους απανταχού λάτρεις των ταινιών τρόμου. Ο σκηνοθέτης Αλεξάντρε Φελίπε αποφάσισε να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, στο οποίο διερευνά πώς γυρίστηκε η συγκεκριμένη σκηνή και αν, τελικά, είναι η πλέον εμβληματική στην ιστορία του Κινηματογράφου. 

 

Το ντοκιμαντέρ έχει τον αινιγματικό τίτλο «78/52», αλλά τίποτα δεν μένει κρυφό. Ο τίτλος είναι ευθεία αναφορά στις 78 διαφορετικές λήψεις που έκανε ο Χίτσκοκ για τη συγκεκριμένη σκηνή και στις 52 τροποποιήσεις και μοντάζ που έκανε στη συνέχεια. Κι όλα αυτά, για μια σκηνή δύο λεπτών.  

 

Όπως αναφέρει το BBC, ο Φελίπε εξήγησε τους λόγους που τον οδήγησαν να ασχοληθεί ενδελεχώς με τη συγκεκριμένη σκηνή, λέγοντας: «Αποφάσισα να κάνω το ντοκιμαντέρ επειδή έχω πάθος με τον Χίτσκοκ. Αυτή είναι για εμένα η σπουδαιότερη και πιο σημαντική σκηνή στην ιστορία των ταινιών. Μιλάμε για τη σκηνή που άλλαξε τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τη βία στον Κινηματογράφο. Ο Χίτσκοκ πήγε όσο μακριά μπορούσε ένα σκηνοθέτης να πάει». 

 

Το εντυπωσιακό με το «Ψυχώ είναι ότι ο ίδιος ο Χίτσκοκ είχε δηλώσει εντυπωσιασμένος για το πόσο γρήγορα συνέβησαν όλα και ότι υπήρξαν 78 διαφορετικά φιλμ για μια τέτοια σκηνή. Στην αρχή, όμως, δεν ήταν τόσο ενθουσιασμένος. Θεωρούσε ότι η σκηνή και το φιλμ δεν θα ήταν επιτυχία και εκτιμούσε ότι η ταινία θα κατέληγε στα drive in.

 

Αλλαξε γνώμη μόνο όταν προστέθηκε η μουσική του Μπέρναρντ Χέρμαν. Μάλιστα έδωσε αύξηση στον συνθέτη και είπε ότι το 33% της ταινίας είναι δικό του.

 

 
Οδηγός Σινεμά