Το Matria, που συμμετείχε στο Πανόραμα του περασμένου Φεστιβάλ Βερολίνου και στο διαγωνιστικό τμήμα των Νυχτών Πρεμιέρας, εξελίσσεται στη Γαλικία και έχει στο επίκεντρο της δράσης του τη Ραμόνα, μια εργαζόμενη, μητέρα και σύντροφο, με κάθε της ιδιότητα να συνοδεύεται από προβλήματα που διογκώνονται λόγω του φύλου της – όταν η Ραμόνα αναφέρει στον φίλο της ότι έχασε τη δουλειά της, η απάντησή του είναι «κάτι θα τους έκανες». Η ταινία του Αλβάρο Γκάγκο ακολουθεί τη γνώριμη συνταγή κοινωνικού ρεαλισμού που διακρίνει μεγάλη μερίδα τη φεστιβαλικής παραγωγής, με μοναδική, μα όχι ουσιώδη διαφορά, έναν χαρακτήρα που λέει τις σκέψεις του δυνατά, χωρίς να τις φιλτράρει, εκεί που οι κινηματογραφικοί εκπρόσωποι της εργατικής τάξης είναι συνήθως πολύ εξουθενωμένοι από τα προβλήματα της καθημερινότητας για να φωνάξουν. 

 

Στην πορεία ο Γκάγκο ανοίγει διάφορα μέτωπα, χωρίς να τα κλείνει απαραίτητα, ευστοχεί κυρίως στη σκιαγράφηση του κεντρικού χαρακτήρα, ενώ διαθέτει μια τρυφερή σκηνή συμφιλίωσης και ένα φινάλε ανοιχτό και συναισθηματικά φορτισμένο, λόγω των λαρυγγισμών της SES – το «Muller» της ντόπιας τραγουδοποιού κλείνει την ταινία.