Στο «Χρήμα της οργής» ο Τζόνι Κλέι αποφασίζει να ληστέψει τον ιππόδρομο της πόλης μετά την έκτιση της πενταετούς ποινής του στο Αλκατράζ, επιστρατεύοντας τον μπάρμαν και τον ταμία του χώρου, έναν πρώην κατάδικο και παλαιστή, έναν παλιό τζογαδόρο, έναν ελεύθερο σκοπευτή και έναν διεφθαρμένο αστυνομικό, υπολογίζοντας τη λεία στα δυο εκατομμύρια δολάρια.

 

Μετά από δυο «μικρές» ταινίες προθέρμανσης, ο επαγγελματίας φωτογράφος του περιοδικού «Look», δημιουργός ντοκιμαντερίστικων επικαίρων και δεινός σκακιστής Στάνλεϊ Κιούμπρικμ γίνεται σκηνοθέτης με τη βούλα, ανακατεύοντας τους αισθητικούς κώδικες του film noir με την ωρολογιακή ακρίβεια μιας γνήσιας heist περιπέτειας, καίριες δόσεις μελοδράματος, μια συνεκτική μικρή σπουδή για την εξουσία κι αυτά τα κυριαρχικά πλονζέ και τα σφιχτά πανοραμίκ που θα τρέλαιναν τους σινεφίλ στις τελειοποιημένες εκδοχές τους αργότερα.

 

Στο «Killing» πραγματεύεται τη μοίρα και την αντιμετωπίζει με ενίοτε ξύλινα νατουραλιστικό διάλογο αλλά και σκληρή ειρωνεία, ένα χαρακτηριστικό που όχι μόνο δεν θα εγκαταλείψει ποτέ αλλά θα εξελίξει εμμονικά και διεξοδικά, περνώντας στα μεγάλα ερωτήματα και διά της εικόνας. Σε σενάριο του σπουδαίου Τζιμ Τόμσον, με τον οποίο θα ξανασυνεργάζονταν την αμέσως επόμενη χρονιά για τους «Σταυρούς στο μέτωπο», είναι η ταινία από την οποία ξεκινά το σινεμά του Κιούμπρικ.