Ας υποθέσουμε πως ο Τουρίστας, εκείνη η σέξι φούσκα ήπιας περιπέτειας και μηδενικής αγωνίας στη Βενετία, με την αγέρωχα κενή Αντζελίνα Τζολί και τον περιπαικτικά απολώλοτα Τζόνι Ντεπ δεν συνέβη ποτέ.

 

Ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ επιστρέφει στη θεματική της ταινίας Οι ζωές των άλλων, που τον τοποθέτησε στον χάρτη αλλά και στις καρδιές των σινεφίλ το 2006, και με το Μη χαμηλώνεις το βλέμμα επαναλαμβάνει τη διαπίστωσή του πως οι ακραίες πολιτικές πεποιθήσεις, από τον ναζισμό ως τον σταλινισμό, αδυνατούν να ακυρώσουν την τέχνη, όσοι συναισθηματικά χρεοκοπημένοι μάρτυρες κι αν πέσουν άδοξα ή ηρωικά στο εφιαλτικό διάβα τους. Η διαφορά είναι πως στην ταινία που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2018 και απέσπασε υποψηφιότητες για Όσκαρ Ξενόγλωσσου Φιλμ και Φωτογραφίας ο πρωταγωνιστής είναι ευδιάκριτος, με προσωπικότητα που ανακτά σταδιακά μετά από την επική εκκίνηση της ζωής του.

 

Πρόκειται για μια ελεύθερη βιογραφία του κορυφαίου ζωγράφου Γκέρχαρντ Ρίχτερ, που σε τρεις ώρες διασχίζει τον βομβαρδισμό της Δρέσδης, τις σπουδές και την πολυετή εργασία του στην Ανατολική Γερμανία του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και φτάνει ως την απόδραση στη δυτική πλευρά του Βερολίνου και την απόκτηση της οριστικής καλλιτεχνικής του ταυτότητας με τον σύγχρονο αφηρημένο εξπρεσιονισμό που ξεδιπλώθηκε μέσα από υποσυνείδητες παιδικές μνήμες ‒ οι χαρακτηριστικά «ριχτερικοί» πίνακες της ταινίας δημιουργήθηκαν από έναν παλιό βοηθό του, τον Αντρέας Σεν.

 

Η ταινία διαθέτει πεισματάρικη αφήγηση που αγκαλιάζει εξίσου τον ρεαλισμό και το μελόδραμα αλλά και μια ευγενή ανάγκη να παραχωρήσει όσο χρόνο χρειάζεται για να γεννηθεί το στυλ του πρωταγωνιστή, που στην ταινία λέγεται Κερτ Μπάρνερτ. Παραδόξως, οι ενδιαφέρουσες ερμηνείες έρχονται από τον νεαρό που τον υποδύεται (Κάι Κορς), ένα παιδί με δεκτικό βλέμμα και μεταδοτική συμπόνια, και τον Σεμπάστιαν Κοχ, που υποδύεται τον γιατρό/πεθερό σαν δαιμονικός τζέντλεμαν, με απεχθή, τετραγωνισμένη ανηθικότητα, και όχι από τον αναιμικό Τομ Σίλινγκ, που λειτουργεί περισσότερο ως θεατής της ίδιας του της ζωής.