Τόσο πολύ ξετρελάθηκε με τη μεταμόρφωση της Κέιτ Μπλάνσετ σε Μπομπ Ντίλαν στο φιλμ του Τοντ Χέινς ο βιντεο-καλλιτέχνης Τζούλιαν Ρόζενφελτ, που την προσκάλεσε να σκεφτούν μαζί μια πιθανή συνεργασία με περιεχόμενο εμπνευσμένο από την ερμηνεία εκείνη. Από το brainstorming τους στο Βερολίνο προέκυψε ένα installation που εξελίχθηκε σε 90λεπτη ταινία, το Μανιφέστο, ένα παράδοξο, ακατηγοριοποίητο συμπίλημα των σπουδαιότερων καλλιτεχνικών διακηρύξεων, βασικά του 20ού αιώνα.
Βασική και μοναδική πρωταγωνίστρια είναι η Αυστραλή, δις νικήτρια στα Όσκαρ, σπουδαία ηθοποιός, σε 13 ρόλους που καλύπτουν τα πάντα, από άστεγο και εργάτρια σε εργοστάσιο, μέχρι οργισμένη πανκ, δασκάλα και ντίβα χορογράφο με βαριά ανατολικο-ευρωπαϊκή προφορά. Η πρόθεση του Γερμανού σκηνοθέτη είναι να διατρέξει μια σειρά από αποσπάσματα, έναν φαινομενικά ακατάσχετο χείμαρρο από λέξεις και θεωρίες σε βινιέτες έντεχνα μονταρισμένες και ερμηνευμένες με φυσικότητα από την Μπλάνσετ, και να στείλει τον αναγκαστικά ανυποψίαστο θεατή σε ένα ταξίδι σκέψης πάνω στην ουσία και στην εφαρμογή τους σε έναν κόσμο αποπροσανατολισμού. Παίζει συνεχώς με το περιεχόμενο και το πλαίσιο, την ορμητική φόρτσα του κάθε κινήματος που υπόσχεται να σβήσει τον παρηκμασμένο προκάτοχό του και να αλλάξει τον κόσμο, υπονομεύοντας με πανουργία τις συνθήκες στις οποίες προσγειώνεται.
Βασική και μοναδική πρωταγωνίστρια είναι η Αυστραλή, δις νικήτρια στα Όσκαρ, σπουδαία ηθοποιός, σε 13 ρόλους που καλύπτουν τα πάντα
Δεν λειτουργούν όλοι οι χαρακτήρες, με τον ίδιο τρόπο που η Μπλάνσετ είναι άλλοτε εξαιρετικά πειστική και εμπνευσμένη, όπως στην σκηνή της κηδείας και την προσευχή στο οικογενειακό τραπέζι, και άλλοτε υπερβολική, όπως πάνω στη σκηνή στις χορευτικές πρόβες, ή διεκπεραιωτική (στο εργοστάσιο, για παράδειγμα). Ωστόσο, όταν το χιούμορ προτείνεται έναντι της παραθετικής απαγγελίας, το αποτέλεσμα είναι σουρεαλιστικά απολαυστικό: η άψογα μακιγιαρισμένη και χτενισμένη παρουσιάστρια ονόματι Κέιτ συνομιλεί τηλεοπτικά με τη ρεπόρτερ, επίσης Κέιτ, η οποία δίνει ζωντανή ανταπόκριση, με τον αέρα να την ενοχλεί και τη βροχή να τη μουσκεύει, σε μια σπαρταριστή μονομαχία, πρόσωπο με πρόσωπο, μεταξύ δύο Εγώ που λένε άλλα αντί άλλων, υπακούοντας ευλαβικά στη στάνταρ τελετουργία του δελτίου ειδήσεων, θαυματουργά ανατρέποντάς το.
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0