Η Τεχεράνη φλέγεται από τις διαδηλώσεις για τη δολοφονία της Μαχσά Αμινί, της νέας γυναίκας που αρνήθηκε να σκεπάσει τα μαλλιά της, και το έκρυθμο σκηνικό μεταφέρεται στην οικογένεια του Ιμάν, ενός τίμιου και εργατικού ερευνητή εισαγγελέα, συζύγου και πατέρα δυο εφήβων κοριτσιών, ο οποίος πρόσφατα πήρε την πολυπόθητη προαγωγή και αύξηση μισθού, και μαζί ευθύνες και τύψεις για υπογραφές θανατικές καταδίκης χωρίς να εξετάζει και να κρίνει τα έγγραφα που καλείται να «υπηρετήσει», καθώς και ένα περίστροφο − το δραματουργικό μήλον της Έριδος του «Σπόρου της Ιερής Συκιάς».

 

Ο Μοχάμεντ Ρασούλοφ είχε γυρίσει ένα μέρος της ταινίας του όταν ειδοποιήθηκε πως καταδικάστηκε εκ νέου και είχε μικρό χρονικό διάστημα στη διάθεσή του για να ολοκληρώσει το σενάριο, που βασιζόταν περίπου στις κατηγορίες που του πρόσαπτε το καθεστώς. Έχοντας ήδη εκτίσει ποινή φυλάκισης μέσα στην καραντίνα για ένα ακόμη επινοημένο αδίκημα, ο βραβευμένος με Χρυσή Άρκτο δημιουργός αξιοποίησε και το τελευταίο λεπτό, έστειλε κρυφά το κινηματογραφημένο υλικό στον παραγωγό με την εντολή να το μοντάρει πάνω στο ντεκουπάζ και το σενάριο, και αποφάσισε να διαφύγει, χρησιμοποιώντας κάθε δυνατή γνωριμία του, ακόμη και φίλους που έκανε στη φυλακή! Με τη βοήθεια διαβιβαστών, ταξίδεψε 28 ημέρες για να φτάσει σε γερμανικό έδαφος μαζί με την οικογένειά του. Η επίσημη συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών, οι λαμπρές κριτικές και το ειδικό βραβείο της επιτροπής τού έδωσαν την ευκαιρία να επικοινωνήσει την περιπέτειά του, εμπνέοντας ταυτόχρονα τους συναδέλφους του που συνεχίζουν να αγωνίζονται καλλιτεχνικά σε ασφυκτικές συνθήκες − με εξαίρεση τον Ασγκάρ Φαραντί, που περιέργως πώς βρίσκει τον τρόπο να χαίρει κυβερνητικής εύνοιας και να ασκεί βελούδινη αντίσταση.

 

Ο «Σπόρος της Ιερής Συκιάς» εξαπολύει μετωπική πολεμική εναντίον της φίμωσης της ελευθερίας από μια άκαμπτη πατριαρχία που διαιωνίζεται συστηματικά και άνωθεν. Παράλληλα, δεν ξεχνά να αφηγηθεί, με κάποιες αναγκαστικά απότομες μεταβάσεις και ένα φινάλε κανονικής δράσης, την ιστορία μιας νέας γυναίκας που δοκιμάζει τα όρια και τις αντοχές μιας παραδοσιακής οικογένειας, πυροδοτώντας τη θριλερική έκρηξη που ματαιώνεται απάνθρωπα εδώ και καιρό − είναι περιπτώσεις που η υπερβολή των καταστάσεων συγχωρείται από το δίκιο που περισσεύει.