"Το Δωμάτιο" του Λένι Άμπραμσον
Η ταινία με τη Χρυσή Σφαίρα και τις 4 υποψηφιότητες για Όσκαρ έρχεται στις ελληνικές αίθουσες
Έχοντας ήδη αποκομίσει τις καλύτερες κριτικές σε διεθνές επίπεδο και ελπίζοντας σε ακόμα μεγαλύτερες διακρίσεις, η νέα ταινία του Λένι Άμπραμσον έρχεται για να κατακτήσει και τις ελληνικές οθόνες στις 4 Φεβρουαρίου από την Spentzos Films. Ήδη πάντως έχει να μετράει μία Χρυσή Σφαίρα καλύτερου γυναικείου ρόλου σε δράμα, 4 υποψηφιότητες για Όσκαρ (καλύτερης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας, καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου και α' γυναικείου ρόλου για την εκπληκτική ερμηνεία της Μπρι Λάρσον) αλλά και ένα βραβείο κοινού στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο.
Το Δωμάτιο (The Room), είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Έμα Ντόναχιου, που έχει αναλάβει και το σενάριο της ταινίας. Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από τη ζωή του Τζακ, ένα ζωηρό πεντάχρονο αγόρι που ζει με τη Μαμά του. Εκείνη τον φροντίζει, τον προστατεύει, παίζει μαζί του και του διηγείται ιστορίες. Κάθε άλλο παρά φυσιολογική είναι όμως η ζωή τους, καθώς ζουν σε ένα μικρό χώρο χωρίς παράθυρα – το Δωμάτιο. Η Μαμά έχει δημιουργήσει έναν ολόκληρο κόσμο μέσα σε αυτά τα δέκα τετραγωνικά για το Τζακ. Όσο η περιέργεια του μικρού αγοριού όμως μεγαλώνει, τόσο πιο εύθραυστη γίνεται εκείνη. Μαζί θα προσπαθήσουν να αποδράσουν για να έρθουν αντιμέτωποι με κάτι ακόμη πιο τρομακτικό: τον αληθινό κόσμο.
Δείτε το επίσημο τρέιλερ της ταινίας:
Η ιστορία του Δωματίου κατέπληξε κριτικούς κι αναγνώστες, όταν κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα της Ντόναχιου το 2010 (το οποίο στην Ελλάδα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός), κι όχι μόνο έγινε bestseller, αλλά χαρακτηρίστηκε κι άμεσα κλασσικό. Μία ωδή στην αγάπη μιας μητέρας και του παιδιού της και το ανθρώπινο σθένος, το μυθιστόρημα διερευνά τους δεσμούς γονέα και παιδιού, όπως λίγα έχουν κάνει στο παρελθόν. Κανένα μυθιστόρημα επίσης δεν είχε ως κεντρικό αφηγητή ένα πεντάχρονο παιδί, που ο κόσμος που γνωρίζει είναι μονάχα ένα δωμάτιο. Η ατελείωτη αγάπη της μητέρας του, του έχει επιτρέψει να είναι ένα στοργικό παιδί γεμάτο όρεξη κι απορίες για τη ζωή.
Οι New York Times έγραψαν ότι το βιβλίο «παρουσιάζει ένα μοναδικό τρόπο έκφρασης της αγάπης, ενώ μας δίνει μια νέα οπτική στον κόσμο που ζούμε». Ο σεναριογράφος Μάικλ Κάνινγχαμ (Οι Ώρες) είπε: «Το Δωμάτιο είναι σπάνιο φαινόμενο, ένα έργο τέχνης. Δε μπορώ να το συγκρίνω με κανένα άλλο βιβλίο. Μπορώ μόνο να πω ότι είναι πολύ δυνατό, σκοτεινά όμορφο κι επαναστατικό».
Το βιβλίο άρχισε πολύ γρήγορα να συγκεντρώνει βραβεία και διακρίσεις, κι έφτασε μέχρι τους φιναλίστ για το Βραβείο Man Booker. Πολύ σύντομα μετά την κυκλοφορία του, ξεκίνησαν οι συζητήσεις για τη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη.Θα μπορούσε όμως μία ιστορία τόσο κλειστοφοβική και τόσο μοναδική στο μυαλό ενός μικρού παιδιού να μεταφερθεί με επιτυχία στη μεγάλη οθόνη;
Το σενάριο ανέλαβε η ίδια η συγγραφέας Έμα Ντόναχιου, που μαζί με τον Λένι Άμπραμσον κι ένα αφοσιωμένο καστ θα το φέρνανε εις πέρας. Η Έμα Ντόναχιου ήταν αναμφισβήτητα η καλύτερη υποψήφια για να μεταφέρει την ατμόσφαιρα της ιστορίας, που δούλεψε με τόση λεπτομέρεια, στην οθόνη. Η Ντόναχιου δεν είχε ξαναγράψει σενάριο για τον κινηματογράφο. Είχε αποφασίσει ήδη όσο έγραφε το μυθιστόρημα, ότι θα ξεκινούσε και το σενάριο για την ταινία.
Πάντα ένιωθα ότι το Δωμάτιο θα μπορούσε να γίνει ταινία, γιατί η ιστορία έχει τρομερή δυναμική, αλλά ήξερα επίσης ότι μόνο ένας πολύ έξυπνος σκηνοθέτης θα ήξερε πως να το οπτικοποιήσει». Οι συγγραφείς βασανιζόμαστε πολύ συχνά με αβεβαιότητες κι ανασφάλεια, αλλά με το Δωμάτιο, τα ένστικτα μου ήταν πάντα καθαρά και δυνατά
Όπως είχε προβλέψει, το θέμα της ταινίας προέκυψε πολύ γρήγορα κι εκείνη ήταν προετοιμασμένη και πολύ ενθουσιασμένη ταυτόχρονα. «Ο Τζακ θα αποκτούσε υπόσταση, δε θα παρέμενε απλά μια αίσθηση», αναφέρει.
Η Έμα Ντόναχιου γνώριζε ότι χρειαζόταν έναν ευρηματικό σκηνοθέτη για να δώσει στο Δωμάτιο τη ζωή που είχε οραματιστεί, αλλά ποτέ δεν περίμενε ότι θα λάμβανε ένα μακροσκελές γράμμα από έναν Ιρλανδό που θα της εξηγούσε επακριβώς πως θα το έκανε αυτό. Το γράμμα ήταν από τον Λένι Άμπραμσον, γνωστό για τα WHAT RICHARD DID και FRANK. Η Ντόναχιου αναφέρει: «Το γράμμα του Λένι ήταν τρομερά λεπτομερές, θυμάμαι ότι σκέφτηκα πως αυτός ο άνθρωπος με καταλαβαίνει. Ένιωσα ότι το πάθος του προερχόταν από το γεγονός ότι ο ίδιος είναι πατέρας, από την ίδια του την εμπειρία. Όταν αρχίσαμε να δουλεύουμε το σενάριο μαζί, αναφερόμασταν συχνά στα παιδιά μας, κι αυτό έγινε δυνατός δεσμός με το πέρασμα του χρόνου».
Αναζητώντας το Τζακ
Το Δωμάτιο θα ήταν πετυχημένο μόνο με τον κατάλληλο μικρό ηθοποιό που θα άντεχε την τεράστια περσόνα του Τζακ. Ολόκληρη η ταινία βασιζόταν σε εκείνον και υπήρχαν φυσικά ενδοιασμοί για το αν θα βρίσκανε ποτέ ένα παιδί τόσο αθώο και παρατηρητικό ταυτόχρονα. Η έρευνα ήταν εξοντωτική, ο Άμπραμσον έβλεπε ατελείωτες κασσέτες και οντισιόν. Οι συντελεστές αποφάσισαν να ξεκινήσουν την έρευνα λίγους μήνες πριν τα γυρίσματα γιατί δε θέλανε το παιδί να έχει μεγαλώσει μέχρι αυτά να ξεκινήσουν.
«Γνώρισα πολλά φανταστικά παιδιά» θυμάται ο σκηνοθέτης. «Ερωτεύτηκα πολλά και είδα πολλές πιθανότητες. Αλλά όταν ο Τζέικ (Τρέμπλεϊ) μπήκε στο δωμάτιο, ξεχώρισε από όλα, δεν ήταν απλά γοητευτικός και γλυκός, ήταν και καλός ηθοποιός. Ένιωσα ότι έπιασα το τζακποτ. Οι συναγερμοί χτυπούσαν κι έπεφτε γκλίτερ από το ταβάνι». Για το Τζέικομπ, η κατανόηση του Τζακ του ήρθε φυσικά. «Δεν ξέρει τίποτα για τον έξω κόσμο», παρατηρεί ο ίδιος, «αλλά ξέρει από τη Μαμά του ότι πρέπει να είναι γενναίος».
Η Μπρι Λάρσον μεταμορφώνεται στη Μαμά
Ο ρόλος της γυναίκας που ο Τζακ ξέρει απλά ως Μαμά, εκτείνεται από τη μητρική αγωνία, από το φόβο και τη λύπη στο δέος και την άνευ όρων αγάπη μιας μητέρας για το παιδί της. Η Μπρι Λάρσον εμφανίστηκε ως πολλά υποσχόμενη ηθοποιός το 2014 στο Μικρά Όμορφα Πλάσματα (SHORT TERM 12), και πρόσφατα έδειξε το εύρος της στο πλάι της Έιμι Σούμερ στο Κατακούτελα (TRAINWRECK). Δεν έχει υποδυθεί ποτέ ξανά όμως κάτι που να θυμίζει έστω το ρόλο της Μαμάς.
Η Λάρσον προσέγγισε τη Μαμά με τρομερή αφοσίωση και δέσμευση – από την αλλαγή της φυσικής της κατάστασης μέχρι την εκτενή ψυχολογική έρευνα για τον τοκετό- στην επιθυμία της να δικαιώσει τη Μαμά, να αποδώσει σωστά τι έχει περάσει στο Δωμάτιο και πως επικεντρώνει κάθε κομμάτι του εαυτού της στο μέλλον του Τζακ.
Η συνέχεια στη Μεγάλη Οθόνη από τις 4 Φεβρουαρίου