Η Αμερική έχει καταστραφεί ολοσχερώς - πόλεμος, πυρηνική έκρηξη, μια αστραπή, όπως την περιγράφουν οι επιζώντες; Ένας αινιγματικός πολεμιστής, μοναχικός και γαλήνιος, ταξιδεύει προς τη Δύση και επιβιώνει χάρη στην εξαιρετική τεχνική του στις πολεμικές τέχνες και το κουράγιο που του δίνει η ανάγνωση ενός ιερού βιβλίου που μεταφέρει στο σακίδιό του. Ο άρχοντας μιας αυτοσχέδιας πόλης, ένας από τους ελάχιστους που έχουν απομείνει που γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση, θέλει πάση θυσία να αποκτήσει τον δεμένο τόμο για να επιβληθεί και να επεκταθεί. Με συντροφιά μια νέα κοπέλα, Μαγδαληνή πριν την αμαρτωλή κατρακύλα, κόρη της τυφλής συνοδού του εν λόγω τοπικού προαγωγού, ο Ιλάι αντιστέκεται, για να φτάσει στον τελικό του προορισμό, εκεί όπου έχει ακούσει πως υπάρχουν άνθρωποι και ελπίδα (σε ένα εντυπωσιακά, ψηφιακά ρημαγμένο Σαν Φρανσίσκο).

Με λίγα λόγια, μιλάμε για το σκηνικό του Μαντ Μαξ (αχανής έκταση, απειλητική ξεραΐλα, ρακένδυτοι και κανίβαλοι με δερμάτινη αμφίεση, πόλεις σαν φαντάσματα βγαλμένα από γουέστερν), την υπόθεση του Δρόμου του Τζον Χίλκοουτ (post apocalyptic Αμερική, ανθρώπινες παγίδες σε κάθε γωνία από απεγνωσμένες, άγριες υπάρξεις, η πίστη σε κάτι ανώτερο ως μοναδική κινητήριος δύναμη, όπου μάλιστα το «pass the flame» του The Road αντικαθίσταται εδώ από το «keep the faith») και το βίαια θρησκευτικό πνεύμα του Πάθους του Χριστού. Ουσιαστικά, πρόκειται για την πιο ανοιχτά χριστιανική ταινία μετά το σαδιστικό πόνημα του Μελ Γκίμπσον, με μυθοπλαστικό καμουφλάζ, χωρίς ωστόσο περιστροφές για τις ομοιότητες. Ο μυστηριώδης Ιλάι λειτουργεί ως μεσσιανική φιγούρα και δρα ως σαμουράι, αναγκασμένος να αμύνεται για να παραδώσει τον Λόγο του Θεού που φυλάσσει ως κόρη οφθαλμού. Έχοντας ζήσει πριν τον όλεθρο, γνωρίζει τι είναι ο Χριστός σε μια χώρα που δεν έχει καν ιδέα για το σύμβολο του σταυρού.

Προστατεύεται από μια θεϊκή δύναμη και αφουγκράζεται τα σημάδια σαν προφήτης. Το αντίπαλο δέος, ο πονηρός Κάρνεγκι, θέλει να χρησιμοποιήσει τα σοφά λόγια για δική του προπαγάνδα: διαστρέφοντάς τα προς όφελός του, θα θαμπώσει τους αγροίκους και θα εδραιώσει την εξουσία του. Ο Εκλεκτός είναι ταινία μηνύματος. Πιστέψτε, αλλιώς σωτηρία δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Χάος και αίμα, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Και ως ταινία μηνύματος δεν μπορεί να κρύψει την ιδεολογική της απλοϊκότητα. Οι αδελφοί Χιούζ προσθέτουν αφήγηση και σαματατζίδικο πιστολίδι ή στυλιζαρισμένο σφάξιμο, για να δώσουν έμφαση και λίγο νεύρο σε ένα προφανές ταξίδι, που δεν είναι τίποτε άλλο από μια, ευτυχώς με άλλα λόγια, βιβλική παραβολή για το τέλος του υλισμού και την πίστη και την ελπίδα.

Υπάρχει, ωστόσο, ένα ενδιαφέρον twist, που μάλλον κανείς δεν θα μαντέψει, εκτός αν πάει μιλημένος στην αίθουσα.