Τέσσερις βραβευμένες avant garde ταινίες φιλοξενεί την Τρίτη 29 Μαΐου στις 21:00 ο θερινός κινηματογράφος Ριβιέρα, στο πλαίσιο του προγράμματος «Κυριακάτικες Αφηγήσεις».
Το πρόγραμμα παρουσιάζει μέσα από το έργο ανεξάρτητων δημιουργών, επιλεγμένες αφηγήσεις για τις μεταβολές στην παγκόσμια και τοπική κοινωνία με τη συμβολή διεθνών εικαστικών, κινηματογραφιστών, επιμελητών, στοχαστών και δημιουργών.
Με τον υπέρτιτλο «Circuses and Taxidermists», το πρόγραμμα της Τρίτης αποτελείται από τέσσερις ταινίες μικρού́ μήκους των διακεκριμένων εικαστικών καλλιτεχνών και σκηνοθετών Pauline Curnier Jardin και Assaf Gruber. Μετά τις προβολές θα ακολουθήσει συζήτηση και με τους δύο, στα αγγλικά́.
Οι βραβευμένες ταινίες Blutbad Parade, 2015 και Explosion Ma Baby, 2016 της Pauline Curnier Jardin και Binding, 2011 και The Conspicuous Parts 2018 του Assaf Gruber έχουν προβληθεί σε εκθέσεις και φεστιβάλ όπως στην Μπιενάλε της Βενετίας, στην Tate Modern του Λονδίνου, στο Διεθνές Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, στο Διεθνές Φεστιβάλ του Βερολίνου και στο Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους του Oμπερχάουζεν κ.α.
Οι ταινίες
Η Blutbad Parade της Pauline Curnier Jardin είναι η ιστορία ενός τσίρκου-φαντάσματος: επιστρέφει κάθε εκατό χρόνια για να παίξει ξανά στο χώρο μιας αυθεντικής βίας, μεταφέροντας στο κοινό του μερικές από τις ανωμαλίες και τις υπερβολές αυτής της μοιραίας ημέρας.
Στην αισθητική της μορφή, αυτή η ταινία προτάσσει το αίνιγμα της τερατώδους συγχρονικότητας τριών αντιλήψεων: του πολέμου, της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας και της επανάστασης. Το τσίρκο αναφέρεται στο μεγάλο τσίρκο - μια μεταφορά για την κατάρρευση, την ανάδυση και και την καθαρτική έκρηξη.
Το 1916 η Καρλσρούη υπέστη ένα από τα πιο τραγικά γεγονότα της ιστορίας αυτής της μικρής συνοριακής πόλης. Η γαλλική αεροπορία βομβάρδισε ένα τσίρκο στη μέση μιας παράστασης, σκοτώνοντας εκατοντάδες πολίτες, συμπεριλαμβανομένων πολλών γυναικών και παιδιών. Ένα κοινότυπο γεγονός στον σύγχρονο πόλεμο, ήταν ανήκουστο κατά τη διάρκεια του Πρώτο Παγκοσμίου Πολέμου των αναχωμάτων, που είχε ελάχιστα πολιτικά θύματα.
Με μια κίνηση προς το ποιητικό και το καρναβαλικό, η ταινία επιδιώκει να συσχετιστεί με ελευθεριακούς όρους με αυτή την τραγική - και σε καμία περίπτωση μη κωμική - ιστορία. Πλεγμένα στην προσέγγισή της είναι πολλά από τα σκέλη που έχει προσπαθήσει να προβάλλει στο παρελθόν: την ιστορία των γυναικών, των ξένων, των περιθωριοποιημένων, των τεράτων και των αθώων, καθώς και την αγάπη της τέχνης και της ιστορίας της τέχνης, της ζωγραφικής, της εικόνας και του κινηματογράφου.
Πόλεμος και τσίρκο! Βεβαίως, αυτά τα δύο πράγματα δημιουργούν ταινίες από την απαρχή του μέσου, αν στην πραγματικότητα δεν ήταν οι ίδιες οι μαίες κατά τη γέννησή του. Από τη μία πλευρά, οι πρώιμες ταινίες εμφανίστηκαν σε τσίρκα, ενώ από την άλλη, τεκμηρίωσαν και εργαλειοποίησαν τη ζωή πίσω από το μέτωπο.
Η Explosion ma baby είναι σύμφωνα με την Pauline Curnier Jardin, μια ταινία που αποτελείται από: "Τραγούδια, χρώματα, ψαλμωδίες και εκρήξεις. Χρήματα-γιρλάντες. Φανταστείτε καμία γυναίκα εκτός από εμένα. Περιμένετε, ναι, από πίσω μας οι γυναίκες ακολουθούν με αφοσίωση, όλοι ντυμένοι με καλά σιδερωμένα ρούχα. Τώρα, επιστρέψτε εδώ. Φανταστείτε πόσο έντονα το ερωτεύτηκα όλο αυτό.
Απλώς θέλω να είμαι μέρος του. Να είμαι εκεί. Ήθελα να ανήκω. Αλλά ξέρω ότι δεν μπορώ. Και έτσι προσπαθώ να το καταγράψω στην ταινία. Πηγαίνω εκεί και το τραβάω κάθε χρόνο, ξανά και ξανά, ξανά και ξανά. Μια μέρα θα πω την ιστορία ενός φτωχού και στείρου ανθρώπου που θέλει να αντικαταστήσει τον Σαν Σεμπάστιαν. Αλλά περισσότερα καλοκαίρια θα πρέπει να περάσουν πριν εμφανιστεί ο ήρωας μας.”
Στο Binding του Assaf Gruber, ένας πατέρας και ο γιος του βρίσκονται μόνοι, γυμνοί και χαμένοι στο γήπεδο γκολφ της Καισαρείας. Επιδιώκουν έναν τρόπο να διευκολύνουν την ένταση που φαίνεται να συνοδεύει τη σχέση τους με το τοπίο. Η διχοτόμηση ανάμεσα στην αμήχανη αισθητική της σκηνοθετημένης φύσης του γηπέδου γκολφ και το γεωγραφικό πλάτος των γυμνών σωμάτων δημιουργεί μια φαντασμαγορική ιστορία για τη σχέση μεταξύ θρησκευτικών μύθων, σύγχρονου πολιτισμού και ανθρώπινης επιθυμίας να σηματοδοτήσει τα εδάφη.
Η The Conspicuous Parts από τον Assaf Gruber είναι η ιστορία της Daphne και της Catherine, που εργάζονται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Βερολίνου. Η πρώτη είναι ταριχεύτρια. Η άλλη είναι μια Βρετανίδα συγγραφέας που ήρθε στο Βερολίνο για να ερευνήσει στο αρχείο του μουσείου για το νέο της μυθιστόρημα.
Το ενδιαφέρον της προσηλώνεται σε κάτι που της φαίνεται σαν μια περίεργη μουσειολογική αποστολή στους κοραλλιογενείς υφάλους της Κούβας που ανέλαβε η Ανατολική Γερμανία στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Κατά την τυχαία συνάντησή τους, οι δύο γυναίκες αρχίζουν μια μάλλον ασυνήθιστη επικοινωνία.
Η ταινία αμφισβητεί τους τρόπους με τους οποίους τα ιδρύματα επιλέγουν να εκπροσωπούν και να επικοινωνούν επιστημονικά και ιστορικά γεγονότα - ή τεκμήρια. Οι ιστορίες των πρωταγωνιστών διασαφηνίζουν πώς η παρουσίαση αυτών των γεγονότων διαμορφώνεται από τις επιθυμίες των ατόμων: από τις πιθανές αποικιακές φιλοδοξίες των εξερευνητών στην Καραϊβική σε μια απίθανη εμμονή ενός διευθυντή μουσείου κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και της φαντασίας που προκύπτει από μια νέα ταριχεύτρια σήμερα.
Η διάρρηξη των χώρων που χρησιμοποιούν γυάλινους τοίχους περιπλέκει την εξέλιξη της πλοκής μέσα στην πραγματικότητα των πρωταγωνιστών και την αισθητική της ταινίας.
Οι σκηνοθέτες
Η Pauline Curnier Jardin (1980, Γαλλία) είναι καλλιτέχνιδα με έδρα το Άμστερνταμ και το Βερολίνο που δουλευει με διαφορετικά μέσα όπως εγκαταστάσεις, perfomances, ταινίες και σχέδια. Επιλεγμένες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, projects και προβολές περιλαμβάνουν: Μπιενάλε της Βενετίας, Tate Modern, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο. Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου, Ρότερνταμ,Futura, Πράγα, Ellen de Bruijne Projects, Άμστερνταμ, (2017). Performa 15, Νέα Υόρκη, Fondation Cartier pour l'Art Contemporain, Παρίσι, (2016) Κέντρο Εικαστικών Τεχνών MIT, Cambridge (2014). Haus der Kulturen der Welt, Βερολίνο, Palais de Tokyo, Παρίσι (2013). Κέντρο George Pompidou, Παρίσι (2012). Musée d'Art Moderne, Παρίσι, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ZKM, Καρλσρούη (2011).
H Curnier Jardin ολοκλήρωσε το residency στο Rijksakademie Van Beeldende Kunsten του Άμστερνταμ το 2015-2016. Έχει βραβευθεί με το Prix Fondation d'Entreprise Ricard και τα προηγούμενα έργα της έχουν βραβευτεί μεταξύ άλλων με το Age D'Or, το Outra Mirada και το Otto d'Ame. Το 2017, της ανατέθηκε από το Frieze Film και το Channel 4 η παραγωγή της ταινίας μικρού μήκους Teetotum.
Είναι tutor στο Dutch Art Institute και καθηγήτρια στο Kunsthochschule Kassel. Η νέα της ταινία είναι ένα από τα επιλεγμένα projects για την ερχόμενη έκδοση του FIDLAB Marseille (2018).
Ο Assaf Gruber (1980, Ιερουσαλήμ) είναι γλύπτης και σκηνοθέτης που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Τόσο οι ταινίες του όσο και οι εγκαταστάσεις του διερευνούν τον τρόπο με τον οποίο οι πολιτικές ιδεολογίες των θεμάτων του συνυπάρχουν με ατομικές, προσωπικές ιστορίες και με τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνουν κοινωνικές σχέσεις εντός του ιδιωτικού και το δημόσιου χώρου.
Το πολυμεσικό του έργο πηγάζει από μια γλυπτική πρακτική που οδηγήθηκε στην αφηγηματική εκφραστικότητα των αντικειμένων. Ο Gruber είναι απόφοιτος της École nationale supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι και του Higher Institute of Fine Arts (HISK) στη Γάνδη. Το έργο του έχει χρηματοδοτηθεί από το Ostrovsky Family Fund στη Νέα Υόρκη, τo Senate του Βερολίνου, το Outset Contemporary Art Fund και το Ίδρυμα Rothschild, μεταξύ άλλων.
Μετά την αποφοίτησή του στο Παρίσι κέρδισε το πρώτο βραβείο του Les amis des beaux-arts de Paris. Οι ατομικές του εκθέσεις περιλαμβάνουν το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Βερολίνο (2018) και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ujazdowski Castle, Βαρσοβία (2018). Οι ταινίες του έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ, όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (2016) και το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους στο Oberhausen (2016).
Το 2017, ο Gruber κέρδισε το βραβείο ανάπτυξης Feature Expanded στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Lo schermo dell'arte της Φλωρεντίας. Αυτό το έτος (2018), είναι fellow τoυ Fluxus Fellowship στο Nassauischer Kunstverein Wiesbaden. Το νέο κινηματογραφικό του έργο, Inside Guillaume, είναι ένα από τα επιλεγμένα projects για την ερχόμενη έκδοση του FIDLAB Marseille (2018).
Info
Circuses and Taxidermists
Κινηματογράφος Ριβιέρα, Βαλτετσίου 46, Αθήνα, 10681
Τρίτη 29 Μαΐου 2018
Ώρα: 21:00
Γενική είσοδος: 5 ευρώ
Οι ταινίες είναι στα αγγλικά και γερμανικά με αγγλικούς υπότιτλους και η συζήτηση με τους σκηνοθέτες που θα ακολουθήσει θα γίνει στα αγγλικά.
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0