Το 2018 γυρίστηκε η πρώτη ταινία με κεντρικό θέμα το ΜeΤoo στο Ισραήλ. Τη σκηνοθέτησε η Μιχάλ Αβιάντ και η σεναριογράφος του Working Woman, η Μιχάλ Βίνικ, πέρσι τιμήθηκε με το κορυφαίο κινηματογραφικό βραβείο Οφίρ για το σενάριο της ταινίας Η Βαλέρια παντρεύεται που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2022. Η Βίνικ, που είχε υπογράψει το Blush το 2015, συνεχίζει να εξερευνά τις εύθραυστες ισορροπίες μεταξύ της θέσης της σύγχρονης γυναίκας και της πατριαρχικής εξουσίας στη χώρα της, μετατρέποντας μια αναχρονιστική παράδοση όπως είναι το όχι και τόσο ξεχασμένο, όπως αποδεικνύεται, συνοικέσιο σε ένα ήσυχο κοινωνικό δράμα χαρακτήρων που ωστόσο βαδίζει σε τεντωμένο σχοινί. Η Κριστίνα είναι Ουκρανή και γνώρισε τον σύζυγό της online, δέχτηκε την πρότασή του να πάει στο Ισραήλ και να την παντρευτεί. Εκείνος έχει στήσει μια κερδοφόρα επιχείρηση γνωριμιών με τον ίδιο εξέχον, επιτυχημένο παράδειγμα, και κανονίζει συνοικέσιο σε έναν φίλο του με την αδελφή της, τη Βαλέρια, η οποία, μετά την πρώτη συνάντηση, και μάλιστα μερικά λεπτά μετά την άφιξή της στη χώρα, αλλάζει γνώμη, κλείνεται στην τουαλέτα, πετάει το κλειδί από τον φεγγίτη και αρνείται να προχωρήσει στην πρώτη σκηνή που μοιράζεται συνωμοτικά και με κωμικό συναίσθημα με την αδελφή της. «Τα έκανα όλα σωστά, της έφερα τα λουλούδια που της αρέσουν, έμαθα λίγες φράσεις στα ρωσικά, ακόμη και το καινούριο Samsung της αγόρασα, τι κακό έχω πάνω μου και δεν με θέλει;», παραπονιέται σαν μεγάλος μπέμπης ο μέλλων πρώην Έινταν στον διαμεσολαβητή, ο οποίος τον παρηγορεί ελαφρώς εκνευρισμένος και σπεύδει να τον τακτοποιήσει με την επόμενη, ψάχνοντας μανιωδώς στη διαδικτυακή λίστα αναμονής στον υπολογιστή του.

 

Στο μεταξύ, η Κριστίνα, που υποτίθεται πως τα πάει καλά με τον άνδρα της, προσβλέπει στη μονιμότητα και νιώθει ήρεμη στην εργασία της σε ινστιτούτο ομορφιάς, προσπαθεί να καταλάβει τι έχει συμβεί σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα στην αδελφή της. Θα έπρεπε ωστόσο να το έχει αντιληφθεί πιο έγκαιρα, όπως κι εμείς, όταν η Βαλέρια δεν είχε τι άλλο να πει στο πρώτο και τελευταίο «οικογενειακό» τραπέζι και, ανακαλώντας ιστορίες του κοινού τους παρελθόντος, θυμήθηκε μία που η μητέρα τους είχε αγοράσει στην καθεμιά από ένα κοτοπουλάκι και η μεγάλη κράτησε αυτό που δεν είχε στραπατσαριστεί από το λεωφορείο στη διαδρομή προς το σπίτι. Και παρά τις διαβεβαιώσεις περί σεβασμού, χωριστών δωματίων και προνομίου σχετικής ελευθερίας από μεριάς της Κριστίνα, η Βαλέρια ίσως ονειρεύεται τον έρωτα με τον φτωχό φίλο της, σαν να περιμένει μια ζωή κινηματογραφικότερη της πραγματικότητας ‒ η ταινία γυρίστηκε πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Χωρίς υπερτονισμούς, η Βίνικ διευρύνει το θέμα γνωρίζοντας πως έχει στα χέρια της μια δηλωτική σεναριακή κατάσταση, βασισμένη σε μια πολύ πραγματική, σύγχρονη τάση: οι άνδρες της ταινίας θεωρούν πως έχουν κάθε δικαίωμα να προσκαλέσουν και να εξεβραΐσουν της γυναίκες της αρεσκείας τους, αξιοποιώντας τη νομιμότητα της κίνησης και την κυριαρχία που τους προσδίδει η θέση τους. Αντίθετα, οι δυο γυναίκες αρκούνται σε έναν συμβιβασμό που φαντάζει θεαματικά καλύτερη λύση για τη ζωή τους από εκείνες που τους προσφέρει η ανέχεια της πατρίδας. Μια κατοχυρωμένη εκπόρνευση ωστόσο δεν σβήνει το ηθικό κενό που εκπροσωπούν οι δυο όψεις της οικογενειακής μετανάστευσης, της βολεμένης σε μια περίπου δυτική διαβίωση και της “άλλης”, της απρόβλεπτης, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να προδώσει το γλυκό χαμόγελο και την ωραία υπόσχεση για μια χίμαιρα, ακόμη και με καταστροφικά αποτελέσματα (η περίφημη ρωσική ψυχή των μεγάλων μυθιστορημάτων, ακόμα και σε εκδοχή γείτονας χώρας). Σε μια εποχή απίθανης, σοκαριστικής σβελτάδας μέσα στην πρόσκαιρη ικανοποίηση που προσφέρουν οι ηλεκτρονικές εφαρμογές οι οποίες εντοπίζουν τους εραστές σε χρόνο dt, εκμηδενίζοντας τη γεωγραφική απόσταση και την πιθανότητα λάθους, η συνέντευξη του καψωμένου γαμπρού με την απελπισμένη νύφη μέσω Skype ακούγεται σαν ψέμα, όμως ισχύει, και η Μίχαλ Βίνικ το αντιμετωπίζει με ρεαλισμό και όρους συγκρατημένου θρίλερ άβολου συναισθήματος και συνεχούς έντασης που θέτει σε αμφιβολία μια συμφωνημένη συνθήκη. Κυνικά μιλώντας, η Βαλέρια είναι το σκάρτο εμπόρευμα από το Ανατολικό Μπλοκ που κοστίζει 5.000 δολάρια, ένα πρόβλημα που πρέπει να λυθεί άμεσα, αν και το θέμα της ταινίας είναι η Κριστίνα και η γεμάτη ερωτηματικά επιλογή ζωής που έχει κάνει.